Trommelrem voor en andere vragen FS1 1972
-
- 50km gereden
Trommelrem voor en andere vragen FS1 1972
Goeden avond iedereen
Ben sinds 24uur eigenaar van een gerestaureerde FS1 uit 1972.(ziet er prachtig uit en nee er zitten ook imitatie onderdelen op)
Aangezien ik vroeger nooit zo'n brommer heb mogen bezitten.hier een paar vragen over deze brommer:
De voor rem doet zo goed als niets (kabel max gespannen ,anders rem aanlopen) terwijl ik de hendel tegen het gashandel druk, Duw hem er in stilstand al zo doorheen.
Zijn er buiten remvoeringen andere problemen bekent?
De achter schokdempers dempen nou niet echt geweldig is dit normaal?
Tevens rijdt de brommer 40-45km/h , waarbij hij rond de top een beetje " hapert" ook stort de snelheid vrij snel in bij een heuveltje.
De uitlaatbocht is 28 mm (los) en op de demper staat TJ5-14711 .De cilinder zou? een hele goede, gemakkelijk te tunen type zijn iets met 5Mf geen idee.
Het blok is gereviseerd maar wat er wel en niet vervangen is mij niet bekend .
Voor wat tips ben ik dankbaar
Groetjes Jan
Ben sinds 24uur eigenaar van een gerestaureerde FS1 uit 1972.(ziet er prachtig uit en nee er zitten ook imitatie onderdelen op)
Aangezien ik vroeger nooit zo'n brommer heb mogen bezitten.hier een paar vragen over deze brommer:
De voor rem doet zo goed als niets (kabel max gespannen ,anders rem aanlopen) terwijl ik de hendel tegen het gashandel druk, Duw hem er in stilstand al zo doorheen.
Zijn er buiten remvoeringen andere problemen bekent?
De achter schokdempers dempen nou niet echt geweldig is dit normaal?
Tevens rijdt de brommer 40-45km/h , waarbij hij rond de top een beetje " hapert" ook stort de snelheid vrij snel in bij een heuveltje.
De uitlaatbocht is 28 mm (los) en op de demper staat TJ5-14711 .De cilinder zou? een hele goede, gemakkelijk te tunen type zijn iets met 5Mf geen idee.
Het blok is gereviseerd maar wat er wel en niet vervangen is mij niet bekend .
Voor wat tips ben ik dankbaar
Groetjes Jan
-
- 500km gereden
Re: Trommelrem voor en andere vragen FS1 1972
Welkom op het Forum,
Wat de rem betreft: Dat zou een verkeerd afgestelde rem sleutel kunnen zijn. De rem sleutel is dat armpje waar je remkabel inzit bij het wiel. Er zitten tandje op de as en op de rem sleutel, deze kun je verstellen. Ik enk dat je de rem sleutel iets meer naar voren moet zetten. De rem sleutel staat goed als de rem sleutel bij in geknepen rem ongeveer verticaal staat. Wat ook altijd goed is, is om de as moer even los te draaien, en dan de rem stevig in knijpen, en ondertussen de as moer weer vast te draaien. Zo centreer je de rem precies in het midden van de trommel, wat erg belangrijk is. Dit kan ook het piepen van de rem voorkomen.
Misschien dat je een te grote sproeier hebt, dan heb je vermogens verlies. Of een verkeerd afgestelde ontsteking. Hoe deze 2 dingen af te stellen staat in het FAQ elders op dit forum. Ik denk dat je een F5B (staat meestal op de zijkant van de cilinder) cilinder bedoeld, dat zijn hele fijne cilinders om mee te toeren. lekker veel koppel over het hele toeren bereik. Misschien heb je ook wel een 10 mm Carburateur, dit knijpt het vermogen ook behoorlijk. Je zou er dan een 16 mm carburateur op kunnen zetten, dat loopt meestal net wat lekkerder. en een uitlaat met een 32 mm bocht levert ook nog wel wat snelheid en trekkracht extra op.
Veel rijplezier met je FS1!
Post er ook eens een foto van, dat vinden we leuk
Groetjes Mark
Wat de rem betreft: Dat zou een verkeerd afgestelde rem sleutel kunnen zijn. De rem sleutel is dat armpje waar je remkabel inzit bij het wiel. Er zitten tandje op de as en op de rem sleutel, deze kun je verstellen. Ik enk dat je de rem sleutel iets meer naar voren moet zetten. De rem sleutel staat goed als de rem sleutel bij in geknepen rem ongeveer verticaal staat. Wat ook altijd goed is, is om de as moer even los te draaien, en dan de rem stevig in knijpen, en ondertussen de as moer weer vast te draaien. Zo centreer je de rem precies in het midden van de trommel, wat erg belangrijk is. Dit kan ook het piepen van de rem voorkomen.
Misschien dat je een te grote sproeier hebt, dan heb je vermogens verlies. Of een verkeerd afgestelde ontsteking. Hoe deze 2 dingen af te stellen staat in het FAQ elders op dit forum. Ik denk dat je een F5B (staat meestal op de zijkant van de cilinder) cilinder bedoeld, dat zijn hele fijne cilinders om mee te toeren. lekker veel koppel over het hele toeren bereik. Misschien heb je ook wel een 10 mm Carburateur, dit knijpt het vermogen ook behoorlijk. Je zou er dan een 16 mm carburateur op kunnen zetten, dat loopt meestal net wat lekkerder. en een uitlaat met een 32 mm bocht levert ook nog wel wat snelheid en trekkracht extra op.
Veel rijplezier met je FS1!

Post er ook eens een foto van, dat vinden we leuk

Groetjes Mark
-
- 50km gereden
Bedankt voor de reactie
De rem staat optimaal afgesteld maar het lijkt wel of de voeringen totaal geen frictie hebben.
Heb nieuwe voeringen besteld en zal de boel ontvetten
Misschien zijn de voeringen "verglast"
De uitlaat en 16 mm zijn al onderweg ik hoop net dat beetje meer te bereiken (wil niet teveel opvallen)
U hoort nog van mij
Groetjes Jan
De rem staat optimaal afgesteld maar het lijkt wel of de voeringen totaal geen frictie hebben.
De uitlaat en 16 mm zijn al onderweg ik hoop net dat beetje meer te bereiken (wil niet teveel opvallen)
U hoort nog van mij
Groetjes Jan
- hans.m
- 1500km gereden
mzzz schreef:Bedankt voor de reactie
U hoort nog van mij
Groetjes Jan
Hopelijk geen imitatiecarburator besteld! Ik veronderstel dat je gewoon de imi-naadpijp van +-30 besteld hebt?
-
- 50km gereden
Hallo
Heb bij fs1 shop wel een imi besteld samen met 32 mm bocht en uitlaat ,dit was niet slim zo te horen?
Wat is het probleem?
Groet Jan
Heb bij fs1 shop wel een imi besteld samen met 32 mm bocht en uitlaat ,dit was niet slim zo te horen?
Wat is het probleem?
Groet Jan
-
- 50km gereden
Hoi
Het is een FS 50 uitlaat met losse bocht
Gr Jan
Het is een FS 50 uitlaat met losse bocht
Gr Jan
- NIX
- 10000km gereden
Misschien kun je beter even de FAQ bekijken.
-
- 50km gereden
En zoeken naar wat?
Of bedoel je gewoon in het algemeen?
Of bedoel je gewoon in het algemeen?
- NIX
- 10000km gereden
Gezien je erg algemene vragen en het feit dat je meteen allerlei imitatiespul bij Almere bestelt. Sommige delen kunnen prima imitatie, sommige is weggegooid geld. Dat is jammer, want al die kennis is hier al zeer vaak gedeeld en gestructureerd in de FAQ. Zoek via de zoekfunctie hier ook eens op de shops, hier, daar is ook al vaak genoeg van alles over gezegd.
-
- 50km gereden
Tja als ik zoek op shops geen resultaten.als ik zoek op remmen geen ter zake doende resultaten.als ik zoek op imitatie carburateur of imitatie 16 mm geen resultaten.
De een zegt 16 mm carburateur zonder snelle schijf de ander zegt heeft geen zin zonder snelle schijf.
Dan ga ik geen bijna 200 euro uitgeven voor iets wat achteraf niets brengt.
En ja ik ben wat te gehaast bezig geweest .Maar antwoordt op de vraag wat er mis is met de 16 mm imi krijg ik niet.
De een zegt 16 mm carburateur zonder snelle schijf de ander zegt heeft geen zin zonder snelle schijf.
En ja ik ben wat te gehaast bezig geweest .Maar antwoordt op de vraag wat er mis is met de 16 mm imi krijg ik niet.
-
- 500km gereden
mzzz schreef:Tja als ik zoek op shops geen resultaten.als ik zoek op remmen geen ter zake doende resultaten.als ik zoek op imitatie carburateur of imitatie 16 mm geen resultaten.
Imi vs ori: http://www.fs1forum.com/viewtopic.php?f=6&t=6537
en de trommelrem had ik toen ook niet gevonden in de faq, de schijfremmen wel.
-
- 50km gereden
By the way alleen de 16 mm is imi de uitlaat is origineel,ik koop liever origineel vaak scheelt het maar een paar tientjes en bespaart een hoop irritatie.( als het te krijgen is ten minste)
Verschil in opvatting vindt je ook hier terug, er zijn 2 soorten fs1 rijders, de ouwe lullen waartoe ik behoor willen een soepel optrekkende brommer zonder de hoge snelheid en de jongere generatie die met snerpende pijp het liefst zo snel mogelijk willen gaan ( net als ik vroeger).Dit zijn 2 verschillende wensen en vragen ieder om een andere aanpak
Was vroeger altijd jaloers op mijn oom in oostenrijk die had een puch monza.Dat motortje trok je zo de berg op maar was met 55 km/h niet overdreven snel.Waar ik met mijn toenmalige vernederlandste zundapp in de 2e versnelling met moeite omhoog kwam reed het puchi in zijn 4.Tuurlijk was dat de schuld van de nederlandse regelgeving waar ouwe sigaar rokende politici de regels maakten zodat je met idiote trappers en naar adem snakkende motortjes werd opgezadelt.Nu moet je met je brommer van het fietspad op de weg waarbij je een rijdende hindernis wordt als maar 40 mag ( of zelfs 30 in de bebouwde kom)Je moet er maar opkomen.Nederland was en is voor brommerrijders (en andere voertuigen) gewoon een k*t land .
Gr Jan
Verschil in opvatting vindt je ook hier terug, er zijn 2 soorten fs1 rijders, de ouwe lullen waartoe ik behoor willen een soepel optrekkende brommer zonder de hoge snelheid en de jongere generatie die met snerpende pijp het liefst zo snel mogelijk willen gaan ( net als ik vroeger).Dit zijn 2 verschillende wensen en vragen ieder om een andere aanpak
Was vroeger altijd jaloers op mijn oom in oostenrijk die had een puch monza.Dat motortje trok je zo de berg op maar was met 55 km/h niet overdreven snel.Waar ik met mijn toenmalige vernederlandste zundapp in de 2e versnelling met moeite omhoog kwam reed het puchi in zijn 4.Tuurlijk was dat de schuld van de nederlandse regelgeving waar ouwe sigaar rokende politici de regels maakten zodat je met idiote trappers en naar adem snakkende motortjes werd opgezadelt.Nu moet je met je brommer van het fietspad op de weg waarbij je een rijdende hindernis wordt als maar 40 mag ( of zelfs 30 in de bebouwde kom)Je moet er maar opkomen.Nederland was en is voor brommerrijders (en andere voertuigen) gewoon een k*t land .
Gr Jan
-
- 50km gereden
Tja mirhamoon geen woord over imi 16 mm in de link die je geeft.
Dat spatbordjes van 25 euro niet goed verchroomd zijn kan je voor die prijs ook niet verwachten buiten het feit dat ook origineel japans chroom altijdt al minder was als Duits materiaal maar daar was de prijs ook naar.
Maar ik vind de oer fs1 gewoon heerlijk om naar te kijken.Die emotie heb ik bij een dapp of kreidtler niet
Gr Jan
Dat spatbordjes van 25 euro niet goed verchroomd zijn kan je voor die prijs ook niet verwachten buiten het feit dat ook origineel japans chroom altijdt al minder was als Duits materiaal maar daar was de prijs ook naar.
Maar ik vind de oer fs1 gewoon heerlijk om naar te kijken.Die emotie heb ik bij een dapp of kreidtler niet
Gr Jan
- NIX
- 10000km gereden
Ik zet het wel even bij in de FAQ's zelf, maar hier is regelmatig de discussie over de service van Almere en de onbruikbaarheid van imi 16mm's. En je hebt helemaal gelijk over de prijs/kwaliteitverhouding, dat is nooit een punt. Met een gaar spatboard rijdt je brommer nog steeds prima, met een gare carb niet. Wacht ook maar even met het kopen van nieuwe cilinders, dat gaat ook bijna altijd mis. Overigens krijg je betere antwoorden als je je info duidelijke en specifieker geeft. Of je krijgt eerst 100 vragen terug, of een net zo algemeen antwoord waar je niets aan hebt.
Dat een FS1 meer warme gevoelens oproept dan een Zundapp, zal 98% van het board met je eens zijn.
Dat een FS1 meer warme gevoelens oproept dan een Zundapp, zal 98% van het board met je eens zijn.
- hans.m
- 1500km gereden
Een imi-carburator geeft wel eens problemen met afstellen, slechte afwerking etc. Daarom wordt vaak geadviseerd om een originele mikuni te kopen, net zoals originele sproeiers te gebruiken. Je bent natuurlijk vrij om te kopen wat je wil hé
Origineel is inderdaad bijna altijd beter dan imi, maar sommige dingen kunnen ook prima vervangen worden door imi. De meeste mensen op het forum rijden met de imi-naadpijp, is één geheel en heeft een bocht van 32mm en kost minder dan 40 euro!