Ik ben nieuw op het fs1 forum en dit is mijn eerste post dus ik zal mij even voorstellen. Ik ben Stefan, 19 jaar en heb zo'n 3 maanden geleden mijn eerste fs1 gekocht voor 650 euro. Hij reed niet en er moest het een en ander aan onderhoud gebeuren maar voor de rest leek hij in prima staat. Na heel wat nieuwe onderdelen te hebben gekocht, het blok opengedraaid te hebben, nieuwe cilinder, keerringen, pakkingen en membraan te hebben gemonteerd leek deze klaar om te worden afgesteld. Echter bleek al snel dat dit niet zo succesvol was, in het begin leek hij best redelijk te rijden maar al snel kwamen er problemen met de carburateur om de hoek kijken. zo begon deze constant over te lopen, dit bleek te liggen aan een nieuwe vlotternaald die blijkbaar niet precies paste of net niet helemaal afsloot. Na het oplossen van dit probleem en het bestellen en monteren van een ander paar tandwielen + ketting (de oude set tandwielen bevatte namelijk een achtertandwiel met 44 tanden wat veel te groot was waardoor niet alleen alles aanliep maar de brommer ook heel erg hard optrok in zijn hoge toeren) begon de brommer al snel erg tegen te sputteren, vooral in midden/hoge toeren was er veel gestotter en gesputter. Dit werd steeds erger tot opviel dat er benzinedamp uit het carter bleek te komen. In eerste instantie leek dit niet vreemd tot ik er bij stil stond dat dit helemaal niet mogelijk zou moeten zijn omdat het carter afgesloten wordt door het membraan. Na vervolgens met grote vrees het membraan losgeschroefd te hebben kwam ik er achter dat het plaatje helemaal kromgebogen was, niet netjes in een ronding zoals degene die er op zat toen ik de brommer kocht maar met een scherpe hoek. waar ik zou denken dat de ronding komt door lang gebruik leek dit eerder te liggen aan slechte kwaliteit, het membraan was dan ook een van de enige onderdelen dat ik niet origineel maar universeel had gekocht. En niet alleen dat maar ook het rubber op het membraan bleek niet erg goed tegen benzine bestand en aan alle kanten los te komen van het membraan zelf. Nu vraag ik mij af of dit puur komt door de slechte kwaliteit van het membraan of dat dit een andere oorzaak heeft gehad. Ook vraag ik mij af of dit stotteren puur komt door het probleem met mijn membraan dat open blijft staan of dat hier nog iets anders aan de hand is? Hieronder nog een paar foto's van mijn brommer en het membraan dat begeven heeft
Wekom op dit forum Wat betreft dat membraan, wat een rommel, er is vast wel ergens iemand die een originele heeft liggen (ff een advertentie plaatsen). Grote kans dat de boel dan is opgelost, want dit hoort niet. Verder voor gericht advies, welke cilinder, uitlaat, carburateur en tandwielverhouding heb je verder. Plus, staat je ontsteking ook op tijd?
Ik zal zo snel mogelijk zorgen voor een origineel membraan. Er zit een 50cc f5b cilinder op, ik ben later wel van plan om er een originele op te zetten maar dan zal ik eerst een 10 mm carburateur moeten vinden omdat hij anders waarschijnlijk te hard gaat rijden (neem ik aan, er zit nu een 16 mm carburateur op, wel origineel Mikuni). Verder zit er een voor zover ik weet een originele uitlaat op en ik heb er een tandwielverhouding van 13:39 op gezet. Ik weet niet of dit de originele tandwielverhouding is of niet, misschien kan iemand mij dit vertellen?
Over de ontsteking kan ik niet zo veel zeggen, eerlijk gezegd nog niet naar gekeken. Dit ga ik zeer binnenkort ook eens doen.
Mooie brommer, welkom uit België. Ik zou verwachten dat u tandwielverhouding iets te zwaar is voor een 50cc f5b. Ikzelf rijdt ook met zo een cilinder en mijn verhouding is 13-41. Maar moet je effe testen voor je dat weer verandert. Eerst lopend krijgen en met zo een slecht membraan zal dat niet lukken, effe een orri scoren.
Ah, je hebt al een snelle FS1 pijp. Die tandwielverhouding is idd wat zwaar, zeker in combinatie met een 10mm en die cilinderkop (als deze nog origineel is). Met een hoge druk kop, 10mm en de juiste tandwielverhouding moet dit setje wat een een vlotte 60 km/h halen
44 tands kan wel maar dan moet je een ketting nemen met kleinere schakels. ik had eerst 13/39 dat was hem niet, later 15/45 dat was echt 10 keer beter.
Leuke 3E9. Sommige dingen zijn imi prima te gebruiken, andere moet je laten liggen. Wat mankeert er aan je originele membraam? Die hoef je eigenlijk nooit te vervangen.
Stotteren is eerder je condensator of bougiedop dan je carb. Als ie alleen boven een bepaald toerental gaat stotteren is vaak de bobine de verdachte. Wat voor bougie heb je? De blauwe NGK's zijn ook verkeerd voor FS1.
44 Is een normaal achtertandwiel. Met een 13 of 14 voor is dat een prima verhouding.
Wat denk jij dat een ori cilinder is? Mogelijk is je imi F5B niet de meest mooie, maar in principe is een 3E9 cilinder net zo snel of langzaam. Een snellere cilinder zal met een 10mm nooit lopen. Lees de opvoerFAQ en de CilinderFAQ om een idee te krijgen.
wat nix schrijft een f5b is normaal gesproken de meest geschikte cilinder. is het een ori cilinder dan heb je het beste in huis. je kan de uitlaat poort een 2 mm omhoog vijlen als je naar de 70/75 km wil.
Is 44 tands achter daadwerkelijk origineel? Dit lijkt namelijk niet eens te passen op mijn brommer aangezien de ketting dan aan gaat lopen bij de kettingkast en standaard. Ik heb nu een B6HS NGK bougie, volgens mij is dit standaard of vergis ik mij daar in? Aan mijn originele membraan mankeert eigenlijk niets, alleen het plaatje was licht rond gebogen waardoor deze niet helemaal afsloot, in eerste instantie leek het mij echter handig om meteen het complete membraan maar te vervangen. Ik ga dus gewoon een nieuw origineel plaatje kopen
En inderdaad Jeti ik wil het liefst 45/50 rijden om niet in de problemen te komen. met de oude tandwielverhouding liep hij 60/65 (12/44). Nu haalde hij met een beetje moeite 45 maar ik hoop dat dat beter zal gaan als het afstellen is gebeurd, anders heb ik ook nog een 12 tands liggen voor het voortandwiel die ook nog in vrij goede staat is, ik weet niet hoeveel verschil dit gaat maken?
sberkelaar schreef:Is 44 tands achter daadwerkelijk origineel? Dit lijkt namelijk niet eens te passen op mijn brommer aangezien de ketting dan aan gaat lopen bij de kettingkast en standaard.
Zit je kettingkast wel recht gemonteerd of is het een imi ? Een ketting die aanloopt op de standaard staat te slap of zit er geen rubber onder je uitlaat waardoor je standaard te hoog komt ? Ik kan me niet voorstellen dat een 44-tands achter probelemen geeft...
Ik weet niet zeker of kettingkast imi of origineel is, deze is vervangen voordat ik hem heb gekocht, moet eerlijk toegeven dat de ketting ook net niet aanliep maar er zat maar zeer weinig ruimte tussen en door het uitgesleten oude tandwiel wilde de ketting nog wel eens te hoog op de tanden gaan lopen en snel de kettingkast raken. Rubber onder de uitlaat? dat kan ik op het moment niet checken maar ik geloof het niet, hoort dat dan? Het is namelijk wel zo dat mijn standaard wel erg dicht bij mijn band komt dus dit zou zomaar een probleem kunnen zijn.
sberkelaar schreef:Is 44 tands achter daadwerkelijk origineel? Dit lijkt namelijk niet eens te passen op mijn brommer aangezien de ketting dan aan gaat lopen bij de kettingkast en standaard. Ik heb nu een B6HS NGK bougie, volgens mij is dit standaard of vergis ik mij daar in? Aan mijn originele membraan mankeert eigenlijk niets, alleen het plaatje was licht rond gebogen waardoor deze niet helemaal afsloot, in eerste instantie leek het mij echter handig om meteen het complete membraan maar te vervangen. Ik ga dus gewoon een nieuw origineel plaatje kopen
Stop gewoon je oude membraam terug. Het wordt gewoon dicht geduwd. Niet je oude membraam uit elkaar schroeven. Leer dat je alleen vervangt wat echt kapot is en als je iets vervangt, dat het dan door iets beters is. Niet zomaar alles nieuw erin mikken en dan denken dat het goed is, want nieuw. Dat is een enorme denkfout. En een prijzige.
Op je teller ga je misschien tegen de 60, met een 10mm en F5B haalt ie op de rollen amper de 55, dat is binnen de limiet. 12/39 Kan prima.