Rem DX 1977
- Peter Panne
- Aan het inrijden
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 04 sep 2011, 23:11
- Locatie: Woerden
- Contacteer:
Rem DX 1977
Ik ben bezig met de revisie van een 1J6 1977 DX.
Op dit moment struikel ik bij de schijfrem.
Zou hem graag splitsen om alles in goede conditie te brengen.
Is dit mogelijk? Ik zie wel dat er achter de 2 rubber dopjes aan de buitenzijde veerringen zitten met RVS? assen.
* zijn deze te verwijderen?
* kan dan de remklauw gesplist worden?
of is er een betere manier om de "piston set" te demonteren en gangbaar te maken
Peter
Op dit moment struikel ik bij de schijfrem.
Zou hem graag splitsen om alles in goede conditie te brengen.
Is dit mogelijk? Ik zie wel dat er achter de 2 rubber dopjes aan de buitenzijde veerringen zitten met RVS? assen.
* zijn deze te verwijderen?
* kan dan de remklauw gesplist worden?
of is er een betere manier om de "piston set" te demonteren en gangbaar te maken
Peter
-
- 2000km gereden
- Berichten: 2208
- Lid geworden op: 31 mei 2011, 16:57
Tot zover kun je het demonteren :
Achter die rubbertjes zitten glijstangetjes waarover de bevestigingsbeugel zou moeten kunnen glijden. Vaak zit dat echter enigszins vast. Dus alles loshalen schoonmaken en die glijstangetjes bij montage rijkelijk voorzien van smeervet. Let wel op, want er zit ook nog een veer in die ruimte die rammelen voor komt. Die moet ook weer goed teruggeplaatst worden.
Die veerringetjes verwijderen en dan met de schroevedraaier die glijstangetjes eruit draaien.
De piston verwijderen met lucht. Ik heb hier weleens gelezen dat het met een vetspuit ook zou moeten werken. Hangt er een beetje vanaf hoe vast een en ander zit.

Achter die rubbertjes zitten glijstangetjes waarover de bevestigingsbeugel zou moeten kunnen glijden. Vaak zit dat echter enigszins vast. Dus alles loshalen schoonmaken en die glijstangetjes bij montage rijkelijk voorzien van smeervet. Let wel op, want er zit ook nog een veer in die ruimte die rammelen voor komt. Die moet ook weer goed teruggeplaatst worden.
Die veerringetjes verwijderen en dan met de schroevedraaier die glijstangetjes eruit draaien.
De piston verwijderen met lucht. Ik heb hier weleens gelezen dat het met een vetspuit ook zou moeten werken. Hangt er een beetje vanaf hoe vast een en ander zit.
- Peter Panne
- Aan het inrijden
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 04 sep 2011, 23:11
- Locatie: Woerden
- Contacteer:
Dankjewel Willem.
Toen ik zat te rommelen in de asjes zag ik een schroefdraad 5 mm zitten. Tool-tje gemaakt om ze te liften, ze zaten behoorlijk vast maar na wat gekraak schoten ze los.
De Piston gaf het op na 8 bar lucht en kwam er met een klap uit. Er zit een corrosie putje in maar die zit onder de afdichtingen dus dat is (denk ik) geen bezwaar. Ik heb er even een foto van gemaakt maar ik heb geen idee hoe ik dit moet plaatsen.
Toen ik zat te rommelen in de asjes zag ik een schroefdraad 5 mm zitten. Tool-tje gemaakt om ze te liften, ze zaten behoorlijk vast maar na wat gekraak schoten ze los.
De Piston gaf het op na 8 bar lucht en kwam er met een klap uit. Er zit een corrosie putje in maar die zit onder de afdichtingen dus dat is (denk ik) geen bezwaar. Ik heb er even een foto van gemaakt maar ik heb geen idee hoe ik dit moet plaatsen.
- Piet den Breejen
- 250km gereden
- Berichten: 355
- Lid geworden op: 08 mei 2009, 16:19
- Locatie: Sommelsdijk
Je kunt dit beter met een vetspuit demonteren.
Met een vetspuit kun je een hoge druk verkrijgen, veel meer als met lucht.
Lucht is comprimeerbaar, vet niet. Je hebt het uitpersen dan ook veel meer in de hand, en loop je niet het risico dat je een zuiger om je oren krijgt.
Met luchtdruk is levensgevaarlijk. Ik heb hiermee ongelukken zien gebeuren.
Met een vetspuit kun je een hoge druk verkrijgen, veel meer als met lucht.
Lucht is comprimeerbaar, vet niet. Je hebt het uitpersen dan ook veel meer in de hand, en loop je niet het risico dat je een zuiger om je oren krijgt.
Met luchtdruk is levensgevaarlijk. Ik heb hiermee ongelukken zien gebeuren.
Laatst gewijzigd door Piet den Breejen op 29 nov 2013, 16:37, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 2000km gereden
- Berichten: 2208
- Lid geworden op: 31 mei 2011, 16:57
- Peter Panne
- Aan het inrijden
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 04 sep 2011, 23:11
- Locatie: Woerden
- Contacteer:
Ziet er weer keurig uit, bedankt voor de tips.
Gelijk maar de rempot en oliereservoir uit elkaar gehaald en gereinigd. Viel mij eigenlijk best tegen wat een vervuiling in het remsysteem zat. Volgens mij is het sinds 1977 niet uit elkaar geweest. Alles netjes in de primer gezet zodat e.e.a. spuitklaar is en netjes afgewerkt kan worden.
Er zit nu zeker al 150 uur werk in, of ik schiet niet op - of ik wil het te netjes - of het project was te slecht voor een revisie...... Maar deze brom verdient een tweede leven. Ik hoop ooit met mijn kleindochter door de polder te scheuren, zoals ik nu met mijn dochter en zoons doe, ze is vandaag 1 dag jong!
Gelijk maar de rempot en oliereservoir uit elkaar gehaald en gereinigd. Viel mij eigenlijk best tegen wat een vervuiling in het remsysteem zat. Volgens mij is het sinds 1977 niet uit elkaar geweest. Alles netjes in de primer gezet zodat e.e.a. spuitklaar is en netjes afgewerkt kan worden.
Er zit nu zeker al 150 uur werk in, of ik schiet niet op - of ik wil het te netjes - of het project was te slecht voor een revisie...... Maar deze brom verdient een tweede leven. Ik hoop ooit met mijn kleindochter door de polder te scheuren, zoals ik nu met mijn dochter en zoons doe, ze is vandaag 1 dag jong!
- Peter Panne
- Aan het inrijden
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 04 sep 2011, 23:11
- Locatie: Woerden
- Contacteer:
Ik heb wat foto's op mijn hobby site geplaatst van de schijfrem revisie.
Is niet veel maar misschien heeft iemand hier iets aan.
Groet,
Peter.
http://www.petervanderpanne.nl/Peter/Project_1J6.html
Is niet veel maar misschien heeft iemand hier iets aan.
Groet,
Peter.
http://www.petervanderpanne.nl/Peter/Project_1J6.html
-
- 2000km gereden
- Berichten: 2208
- Lid geworden op: 31 mei 2011, 16:57
Peter Panne schreef:Ik heb wat foto's op mijn hobby site geplaatst van de schijfrem revisie.
Is niet veel maar misschien heeft iemand hier iets aan.
Groet,
Peter.
http://www.petervanderpanne.nl/Peter/Project_1J6.html
Leuk verhaal

Let wel even op de draadboom die naar de koplamp gaat. Deze hoort zo te lopen :
