banden
- gklijnhout
- 250km gereden
- Berichten: 305
- Lid geworden op: 03 jul 2011, 18:58
- Locatie: Duiven
banden
Even een vraag over jullie ervaring met de levensduur van de achterband op een fs1
Mijn 468 (fs1) met lange Duitse achterbrug loopt wat sneller als een standaard bromfiets maar is niet extreem ikzelf weeg ook redelijk normaal maar vindt de achterband erg snel slijten.
Mijn eerste band was een conti kks die maar 2200 km vol heeft gehouden ik gaf hierbij de schuld aan de gedachte dat deze niet geschikt was voor boven de 50 km/h.
Deze vervangen door een michelin m45 43s die er nu 2800 km op zit en ook al meer als de helft van zijn profiel kwijt is.
Wat is jullie ervaring met de levensduur? is dit normaal voor een fs1?
Ik kan mij niet meer herrinneren hoe dat ging in de jaren 70 mijn Beumer heeft zeker te weten een paar nw a.bandjes gehad maar weet niet meer hoe lang ik er mee kon rijden.
Gert
Mijn 468 (fs1) met lange Duitse achterbrug loopt wat sneller als een standaard bromfiets maar is niet extreem ikzelf weeg ook redelijk normaal maar vindt de achterband erg snel slijten.
Mijn eerste band was een conti kks die maar 2200 km vol heeft gehouden ik gaf hierbij de schuld aan de gedachte dat deze niet geschikt was voor boven de 50 km/h.
Deze vervangen door een michelin m45 43s die er nu 2800 km op zit en ook al meer als de helft van zijn profiel kwijt is.
Wat is jullie ervaring met de levensduur? is dit normaal voor een fs1?
Ik kan mij niet meer herrinneren hoe dat ging in de jaren 70 mijn Beumer heeft zeker te weten een paar nw a.bandjes gehad maar weet niet meer hoe lang ik er mee kon rijden.
Gert
-
- 5000km gereden
- Berichten: 6744
- Lid geworden op: 14 jan 2010, 20:35
- Locatie: gent
- gklijnhout
- 250km gereden
- Berichten: 305
- Lid geworden op: 03 jul 2011, 18:58
- Locatie: Duiven
marco schreef:Is de achterbrug niet krom ofzo?
Misschien dat het wiel scheef staat en erg snel slijt.
Nee alles staat recht het enige wat ik mij kan indenken dat ik de bandenspanning wat te hoog heb.
Ik rijdt graag met een stevig achterwiel en pomp de band altijd op 2.5 bar is natuurlijk wat te veel en dan ook duidelijk aan de band zichtbaar, het middenstuk is behoorlijk versleten terwijl aan de zijkanten de rubber puntjes er nog aan hangen.
Inmiddels een nw besteld en zal er aan moeten wennen deze op 2 a 2.1 bar max op te pompen en daardoor wel minder stabiel zal zijn maar naar ik hoop langer mee zal gaan.
Gert.
- Tombo
- 17500km gereden
- Berichten: 18356
- Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
- Locatie: Achterhoek
- gklijnhout
- 250km gereden
- Berichten: 305
- Lid geworden op: 03 jul 2011, 18:58
- Locatie: Duiven
- Dr. Bob
- 500km gereden
- Berichten: 924
- Lid geworden op: 23 dec 2010, 20:26
- Locatie: Achterhoek
- gklijnhout
- 250km gereden
- Berichten: 305
- Lid geworden op: 03 jul 2011, 18:58
- Locatie: Duiven
Re: banden
Inmiddels band nr 3 versleten navraag bij mijn bandenleverancier gaf geen soelaas toen via mijn werk eens navraag gedaan bij Michelin zelf, antwoord van deze dat zij bekent zijn met de versterkte slijtage van de M45 band volgens hun is de samenstelling van deze banden zo gekozen dat deze goede rijeigenschappen heeft daarbij de gedachte dat menig bromfiets niet zo veel kilometers maken beschikken over een zacht compound en daardoor dus vaak niet langer meegaan als 3000 tot 4000 km.
Toch weer gekozen voor een M45 maar nu een maatje breder 2.75 ipv 2.50 deze heeft wat dieper profiel is wat steviger en natuurlijk wat breder ik hoop hiermee met een normale bandenspanning te kunnen rijden en dan ook wat langer mee zal gaan de komende zomer zal het vertellen.
Mijn leverancier vertelde mij na het probleem ook eens bij hem te hebben voorgelegd ook bekent te zijn met dit slijtage fenomeen en kent dit uit de 6 uurs race waar hij veel aan mee doet hier worden deze banden vanwege de goede eigenschappen veel gebruikt maar ook zeer veel vervangen.
Ook vertelde hij mij dat er een imitatie m45 onder een andere naam op de markt is (de naam wist hij zo even niet) welke niet de goede eigenschappen heeft maar heel veel langer mee gaat.
Gert.
Toch weer gekozen voor een M45 maar nu een maatje breder 2.75 ipv 2.50 deze heeft wat dieper profiel is wat steviger en natuurlijk wat breder ik hoop hiermee met een normale bandenspanning te kunnen rijden en dan ook wat langer mee zal gaan de komende zomer zal het vertellen.
Mijn leverancier vertelde mij na het probleem ook eens bij hem te hebben voorgelegd ook bekent te zijn met dit slijtage fenomeen en kent dit uit de 6 uurs race waar hij veel aan mee doet hier worden deze banden vanwege de goede eigenschappen veel gebruikt maar ook zeer veel vervangen.
Ook vertelde hij mij dat er een imitatie m45 onder een andere naam op de markt is (de naam wist hij zo even niet) welke niet de goede eigenschappen heeft maar heel veel langer mee gaat.
Gert.
- Tombo
- 17500km gereden
- Berichten: 18356
- Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
- Locatie: Achterhoek
Re: banden
4000 km en dan een brommerbandje op rijden. Dan verwacht je haast dat het slicks zijn qua compound haha.
-
- 2500km gereden
- Berichten: 3862
- Lid geworden op: 16 okt 2008, 23:31
Re: banden
Ik ben sowieso geen Michelin fan onder mijn bmw,s ( 325i ) sleten ze achter ook als een gek dat kwam ook door het sport onderstel en stand van de achterwielen natuurlijk,maar met normaal rij gedraag waren ze ook met 8000 km aan de binnenkant op het canvas en aan de buitenkant nauwelijks slijtage.
bij mijn fs1 heb ik er 2 met de m45-3.00 rijden die zijn al meerdere duizend kilometers oud en zitten zoals gezegd sinds 2008, maar nauwelijks slijtage, als deze versleten is kan ik niet weer voor een m 45 kiezen omdat michelin deze al een paar jaar niet meer maakt (sukkels) onder 2 andere heb ik metzeller en onder nummer 5 zit nu een kenda met deze laatste heb ik nog niet gereden en de metzellers hebben er intussen ook wel best wat kilometers op zitten, maar zitten onder brommers die eigenlijk al tijden stil staan, dus over de laatste 2 kan ik weinig zeggen.
Wat ik wel moet zeggen dat in de jaren 70 de smalle 2.50 achterband al vrij snel vervangen werd voor een 3.00 achterband.
Een 2.50 achter werd destijds al een fietsband genoemd, waarschijnlijk niet alleen vanwege de breedte.
bij mijn fs1 heb ik er 2 met de m45-3.00 rijden die zijn al meerdere duizend kilometers oud en zitten zoals gezegd sinds 2008, maar nauwelijks slijtage, als deze versleten is kan ik niet weer voor een m 45 kiezen omdat michelin deze al een paar jaar niet meer maakt (sukkels) onder 2 andere heb ik metzeller en onder nummer 5 zit nu een kenda met deze laatste heb ik nog niet gereden en de metzellers hebben er intussen ook wel best wat kilometers op zitten, maar zitten onder brommers die eigenlijk al tijden stil staan, dus over de laatste 2 kan ik weinig zeggen.
Wat ik wel moet zeggen dat in de jaren 70 de smalle 2.50 achterband al vrij snel vervangen werd voor een 3.00 achterband.
Een 2.50 achter werd destijds al een fietsband genoemd, waarschijnlijk niet alleen vanwege de breedte.
Censuur op onderschriften is als sinterklaas zonder zwarte piet.
-
- 500km gereden
- Berichten: 776
- Lid geworden op: 14 sep 2007, 19:18
- Locatie: Belgisch Limburg
Re: banden
Ik ben toevallig ook aan het kijken voor nieuwe banden. De M45 staat nog gewoon op de website van Michelin, Jos.
Wat zijn de overige opties? Ik zoek 17inch, 2.25 en 2.50. Ze mogen niet te modern ogen voor mij.
Ik was al aan het kijken naar Pirelli City Demon.
Wat zijn de overige opties? Ik zoek 17inch, 2.25 en 2.50. Ze mogen niet te modern ogen voor mij.
Ik was al aan het kijken naar Pirelli City Demon.
-
- 2500km gereden
- Berichten: 3862
- Lid geworden op: 16 okt 2008, 23:31
Re: banden
m45 is nog wel te koop alleen de M 45 3.00-17 al een jaar of 4 niet meer
Censuur op onderschriften is als sinterklaas zonder zwarte piet.