Blok doet raar bij hoge toeren

Alles over de techniek en sleutelen
athenayamaha
500km gereden
500km gereden

Blok doet raar bij hoge toeren

Bericht door athenayamaha »

Hallo,

Ik heb een gereviseerd blok onder mijn fs1 (niet zelf gereviseerd) Hij loopt prima, maar als ik op top rij +- 85, dan lijkt het net alsof er allemaal losse kogels/metaaldeeltjes tussen de lagers doorgaan. Het blok is dan ook behoorlijk uit balans, en wil dan ook niet meer in toeren klimmen/houd in. er zit nergens speling op. Er zit zo'n oud type alu vliegwiel op, gebeurt het vaker dat deze krom zijn oid?

Alvast bedankt :D
pee67
5000km gereden
5000km gereden

Re: Blok doet raar bij hoge toeren

Bericht door pee67 »

athenayamaha schreef:Hallo,

Ik heb een gereviseerd blok onder mijn fs1 (niet zelf gereviseerd) Hij loopt prima, maar als ik op top rij +- 85, dan lijkt het net alsof er allemaal losse kogels/metaaldeeltjes tussen de lagers doorgaan. Het blok is dan ook behoorlijk uit balans, en wil dan ook niet meer in toeren klimmen/houd in. er zit nergens speling op. Er zit zo'n oud type alu vliegwiel op, gebeurt het vaker dat deze krom zijn oid?

Alvast bedankt :D

Als jij er vanuit gaat dat het van je vliegwiel komt zal je er niet alleen bij hoge toeren last van hebben.
Is een vliegwiel in onbalans merk je dat (afhankelijk van de onbalans natuurlijk) ook minder hoge toeren.
Haal de ontstekingskap er maar vanaf en start dan de brom maar eens speel wat met get gas
dan kun je zien of het vliegwiel onbalans heeft. Zet er desnoods een ander vliegwiel op.

Je bent er verder zeker van dat je blok en de onderdelen daaraan allemaal goed vastzitten?
Wie naar het verleden kijkt, staat met zijn rug naar de toekomst.
athenayamaha
500km gereden
500km gereden

Bedankt voor de reactie :)

Je hebt gelijk wat betreft het vliegwiel. Ik heb helaas niet zo'n alu vliegwiel meer. Ik woon in een flat, en heb een heel klein schuurtje waar ik niet in kan sleutelen. En ik heb geen zin om te gaan sleutelen op straat, en dat je dan na een half uur 10 mensen om je heen hebt staan die het allemaal beter weten :lol: Ik laat wel even weten hoe het afloopt
NIX
10000km gereden
10000km gereden

Bericht door NIX »

Klinkt als een los blok of losse achterbrug of iets dat los zit en je totaal niet verdenkt. In het vervelendste geval is het een lager in de bak.
Kijk eerst even in de FAQ.
athenayamaha
500km gereden
500km gereden

Ik zal dinsdag op het werk even alles natrekken. Wat je ook zegt, het kan zomaar iets heel ''stoms'' wezen
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank

Bericht door marco »

Blokbouten al na gekeken?

En voor de revisie trilde het blok toen ook al?
Yamaha Sheriff 1981
athenayamaha
500km gereden
500km gereden

Ik heb een paar jaar terug dat blok laten reviseren. Ik heb voor revisie niet gereden met dat blokje. Ik had er altijd een F5B cilinder op die niet zo hoog toerig is. Nu heb ik er een bewerkte Z1 op liggen, die dus veel meer toeren kan maken, en nu heb ik dit probleem.
Laars
2500km gereden
2500km gereden

Bericht door Laars »

marco schreef:Blokbouten al na gekeken?

En voor de revisie trilde het blok toen ook al?

Heb hetzelfde gehad
Blokbouten goed natrekken en over :wink:
1978 chroom 60 cc
athenayamaha
500km gereden
500km gereden

Heb afgelopen weekend het originele blokje wat onder deze brommer (2RU) hoort gereviseerd, nieuwe lagers,keerringen, pakkingen enz. Maar nog steeds hetzelfde verhaal. Hij blijft ''bokken'' bij hoog toerental. Hij houd dan ook in. Lagers achterwiel draaien soepel, kettinglijn is goed, blokbouten zitten goed vast, achterbrug heeft ook geen speling of andere ongein. Wel vreemd dat dit blokje het ook doet. Ik weet zeker dat het blokje goed in elkaar zit. Als ik in de vrij een peut gas geef gebeurd het ook, enorme onbalans.

Cilinder is een bewerkte 50 cc Z1
Snelle inlaat schijf
Uitlaat FS50 pijp met 32 mm bocht
16 MM carb met 180 sproeier
top 85 KMH, Omdat hij bokt (zo voelt het) wil hij niet doorlopen in toeren

Iemand nog ideeen?

Alvast bedankt Jongens en meisjes 8)
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank

Bericht door marco »

Heb je de zelfde cilinder op het ander blok?
Yamaha Sheriff 1981
athenayamaha
500km gereden
500km gereden

Ja, dezelfde cilinder zit er op. Heeft wel vrij veel zuigerspeling naar mijn idee. Komt nog een andere cilinder op, die ik aangepast heb aan het carter. Zou het de cilinder kunnen zijn?
NIX
10000km gereden
10000km gereden

Bericht door NIX »

Welke ontsteking? Wees nou even duidelijk wat er wel en niet aan veranderd is. Slechte info levert slechte adviezen op.
Kijk eerst even in de FAQ.
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank

Bericht door marco »

athenayamaha schreef:Ja, dezelfde cilinder zit er op. Heeft wel vrij veel zuigerspeling naar mijn idee. Komt nog een andere cilinder op, die ik aangepast heb aan het carter. Zou het de cilinder kunnen zijn?

Cilinder is makkelijk te wisselen dus lijkt mij de moeite om dat even te proberen voordat je weer het blok uit elkaar haalt.
Yamaha Sheriff 1981
athenayamaha
500km gereden
500km gereden

Van het blok wat er onder ZAT heb ik alleen de cilinder, zuiger en kop over gezet. Dus nu heb ik:

Een ander blok (2RU blok, gereviseerd)
een andere ontsteking en vliegwiel (ook 2RU) van het vliegwiel heb ik ooit 2 magneten verwijderd om hem zo lichter te maken. Ik wil binnenkort even een ander vliegwiel monteren met 4 magneten, en kijken wat hij dan doet.

Als jullie nog verdere info nodig zijn, geef een gil :)
athenayamaha
500km gereden
500km gereden

Nu ligt er een cilinder bij S&S die gehoond wordt. Deze goed inrijden en dan kijken wat er gebeurd. Zou de iets te grote zuigerspeling zoiets kunnen veroorzaker?
Plaats reactie