Pagina 1 van 4
Suzuki ac sputert
Geplaatst: 15 apr 2013, 17:25
door florentine
Hallo,
heb sinds kort een suzuki ac gekocht, heb hier de eerste 5km zonder problemen mee kunnen rijden.
Toen ik hem terug startte diezelfde dag nog begon hij te sputteren, dus heb ik de carburator maar even uitgekuist.
Maar toen ging hij nog niet goed, en heb het gevoel dat dit steeds erger word naarmate ik hem meer start. Het viel me ook op dat ik de verlichting niet meer kon opzetten
want als ik het contact uiterst rechts draaide viel hij gewoon uit en dit had hij daarvoor niet.
Opmerkelijk is ook dat hij veel witte rook blaast
Carbu is een 16mm met originele 75 sproeier, cilinder is een 65cc, bougie: NGK B-8HS, contactpunten zijn afgesteld op 0.35
Heeft iemand enig idee wat er mis kan zijn? Kan het kwaad dat ik na het stilvallen steeds een olie op bougie aantrof?
Geplaatst: 15 apr 2013, 18:03
door florentine
Heb gezien dat bougie dit er nu in steekt gebruikt word voor originele 50, nu steekt er een 65 op maakt dat een verschil?
Geplaatst: 15 apr 2013, 19:09
door Friso Versteeg
Zou ook de condensator of bobine kunnen zijn. Heb hertzelfde probleem en hoogstwaarschijnlijk is de condesator kapot. Ben hem zojuist aan het vervangen en hoop dat het verschil maakt.
Re: Suzuki ac sputert
Geplaatst: 15 apr 2013, 20:35
door woers
De elektriciteit, kortsluiting zoeken in de koplamp? En alle isolatie rond de draden nog goed enzo? Bij een ac zit dat toch ook allemaal in de koplamp?
florentine schreef:Kan het kwaad dat ik na het stilvallen steeds een olie op bougie aantrof?
Das toch niet de bedoeling ...
http://www.fs1forum.com/Bougies.html
Nja, dat zullen zo de normale dingen zijn zeker? bougie(s) testen (onderweg) bobine testen/uitmeten, ontsteking afstellen, vonken tussen de punten?, carb asfstellen, ... en wat nog allemaal he ...

Geplaatst: 15 apr 2013, 20:37
door Tombo
een olie is geen probleem, bij drie olie of meer wordt het ernstig
Geplaatst: 15 apr 2013, 20:41
door sobw in opbouw
NGK B-8HS is niet verkeerd voor een 65cc
ik zou eerst eens een nieuwe bougie proberen
Geplaatst: 15 apr 2013, 21:24
door GoM!cky
Volgens mij is uw borage (dichting) van krukas kapot en daardoor verbruikt hij motorolie (witte rook)...
Dikke kans dat dit komt omdat je (of meer waarschijnlijk de vorige eigenaar) zonder olie in het oliebakje heb gereden en daar kunnen de AC's niet goed tegen.
Die moeten met olie in het autolube bakje rijden voor goede smering te krijgen langs 1 zijde...
Controleer dus even of je motorolie - niveau goed blijft als eerste.
Als je zelf nog eens mélange doet in je tank + olie hebt in je bakje dan ga te veel te veel smeren uiteraard dus ook even checken.
De bougie die je gebruikt is goed (B9HS mag je ook wel zeker hebben denk ik).
Contactpunten maakt geen reet uit of die op 0.35 staan, het is het OGENBLIK van openen dat van belang is.
Geplaatst: 15 apr 2013, 22:26
door florentine
Friso Versteeg schreef:Zou ook de condensator of bobine kunnen zijn. Heb hertzelfde probleem en hoogstwaarschijnlijk is de condesator kapot. Ben hem zojuist aan het vervangen en hoop dat het verschil maakt.
Zou evt wel kunnen maar als ik ontsteking test geeft hij mooie blauwe vonken
Geplaatst: 15 apr 2013, 22:32
door florentine
GoM!cky schreef:Volgens mij is uw borage (dichting) van krukas kapot en daardoor verbruikt hij motorolie (witte rook)...
Dikke kans dat dit komt omdat je (of meer waarschijnlijk de vorige eigenaar) zonder olie in het oliebakje heb gereden en daar kunnen de AC's niet goed tegen.
Die moeten met olie in het autolube bakje rijden voor goede smering te krijgen langs 1 zijde...
Controleer dus even of je motorolie - niveau goed blijft als eerste.
Als je zelf nog eens mélange doet in je tank + olie hebt in je bakje dan ga te veel te veel smeren uiteraard dus ook even checken.
De bougie die je gebruikt is goed (B9HS mag je ook wel zeker hebben denk ik).
Contactpunten maakt geen reet uit of die op 0.35 staan, het is het OGENBLIK van openen dat van belang is.
heb de oliepomp afgekoppeld en doe zelf altijd 2T olie bij de benzine, is er nog een manier om het motorolie niveau te testen? aangezien er echt niet mee te rijden valt.
Als ik langer als 1km rij valt hij vanzelf stil.
Geplaatst: 15 apr 2013, 22:33
door Tombo
Vonken zegt niets over je condensator.
Gebruik de zoekfunctie eens om een kapotte condensator te herkennen, staat 10203930294x uitgelegd op het forum hier

Geplaatst: 15 apr 2013, 22:33
door florentine
sobw in opbouw schreef:NGK B-8HS is niet verkeerd voor een 65cc
ik zou eerst eens een nieuwe bougie proberen
Zal dit morgen zeker eens proberen met een nieuwe bougie
Geplaatst: 15 apr 2013, 23:12
door florentine
Heb ook opgemerkt dat condensator nogal lelijk gesoldeerd is, ik zal morgen fotos posten aangezien in er niet superveel van ken.
Geplaatst: 16 apr 2013, 18:55
door florentine
Is het mogelijk dat condensator kapot is?

Geplaatst: 16 apr 2013, 19:00
door marco
GoM!cky schreef:Contactpunten maakt geen reet uit of die op 0.35 staan, het is het OGENBLIK van openen dat van belang is.
Een Suzuki heeft een verstelbare grondplaat

Geplaatst: 16 apr 2013, 19:01
door marco
Dat is niet echt netjes gesoldeerd
Maakt het draadje geen contact met de massa?