Kras(je) in 2RU-cilinder

Alles over de techniek en sleutelen
bdalenoord

Kras(je) in 2RU-cilinder

Bericht door bdalenoord »

Hey!

Vandaag ontving ik een 2RU-cilindertje. Deze is door Donny aan mij verkocht. Nu blijkt er een kras(je) in de cilinder te zitten. Eerst maar eens wat foto's...
Afbeelding
Afbeelding

Op de eerste foto zie je onderin de cilinder een kras. Op de tweede foto is hierop ingezoomd.

Het krasje is over een lengte van ongeveer 5 cm zichtbaar, maar enkel de laatste 3mm is enigsinds voelbaar. Het voelbare gedeelte zit dan ook boven de 'stootrand' van de zuiger. Nu weet ik niet of dit problemen op zou kunnen leveren. Iemand die hierover een idee heeft?

Verder denk ik dat met een polijstschijfje/lappenschijfje op de boormachine de veeg na de 3mm wel weg te krijgen is...

Hoop in ieder geval niet dat de cilinder gehoond moet worden... :(
bajaboy
2500km gereden
2500km gereden
Contacteer:

Bericht door bajaboy »

waterproefschuurpapiertje doet denk ik al wonderen
eriks
2000km gereden
2000km gereden

Bericht door eriks »

bajaboy schreef:waterproefschuurpapiertje doet denk ik al wonderen
bdalenoord

Laat ik dat nou niet meer hebben liggen... :oops:

Nog een idee over korrelgrootte...? Eerst het grotere plekje met 800 en dan afwerken met 1600 of zoiets? Verder nog even met een lappenschijfje er door en dan zou het toch klaar moeten zijn...

Iemand ook nog een tip over hoe de gehele cilinder te schuren... Als je het ene krasje schuurt ontstaat er toch een vreemde vorm? Lijkt me dat ik een stukje schuurpapier om een rond object moet plaatsen om gelijkmatig te schuren... Maar wat voor een object?
bajaboy
2500km gereden
2500km gereden
Contacteer:

Bericht door bajaboy »

er bestaat gereedschap (pen ) voor om dit soort dingen op of uit te scheuren maar die heb jij zeker niet .
een papiertje doet het zelfde gewoon een 600 of zo is al voldoende hoger mag altijd .
een cilinder is nooit glad ,ja wat wij voelen ja maar onder een miroscoop ziet het er niet uit of je er met je boot door heen wilt.
koppel
1500km gereden
1500km gereden

Bericht door koppel »

neem een hoonsteen op een boormachine...
bajaboy
2500km gereden
2500km gereden
Contacteer:

Bericht door bajaboy »

koppel schreef:neem een hoonsteen op een boormachine...

hahah koppel ,niet iedereen heeft zo iets he .hij had al geen schuurpapiertje vandaar.
bdalenoord

Haal morgen wel even een paar velletjes... :D Helaas laatst opgebruikt en nog niet de kans gehad om nieuw te halen.

Hoonstenen hebben we helaas nog niet, waar kan je deze halen? Lijkt me wel interessant om zelf te kunnen...
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank

Bericht door marco »

Niks aan doen de cilinder is al gehoond.

Gewoon gaan rijden zo erg is dit krasje niet de cilinder is gewoon al flink gebruikt.

Als je echt alles 100% wil dan kun je de cilinder beter naar een overmaat boren en weer opnieuw beginnen.
Yamaha Sheriff 1981
bdalenoord

@marco Ik wil toch eventjes met een schuurpapiertje snel bijwerken, ook de uitlaatpoort heeft een (naar mijn mening) scherpe rand, ik wil dus even nette ronde bevels aanbrengen... Ook gewoon met een schuurpapiertje? Iemand nog tips...?

p.s. Lekker crossposten :D ... ben nog op zoek naar een ontstekingsdeksel...
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank

Bericht door marco »

Als er maar geen bramen bij de uitlaatpoort zitten.
Yamaha Sheriff 1981
bdalenoord

Geen bramen, maar wel scherp... :D Bevels aanbrengen heb ik bij een Puch Maxi wel eens eerder gedaan, zal wel niet heel veel verschillen...
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank

Bericht door marco »

Wat zijn bevels?
Yamaha Sheriff 1981
bdalenoord

Een bevel, ofwel vellingkant is een schuin danwel half afgeronde rand. De rand van je poorten kan je zo'n kantje geven met een schuurpapiertje en zorgt voor een mooi verloop voor je zuigerveren en een licht verbeterde airflow, hoewel dat met een standaard cilinder niet te merken zal zijn...

Vellingkant op Wikipedia...
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank

Bericht door marco »

Kan nooit kwaad.
Yamaha Sheriff 1981
Plaats reactie