vermogen verliezen(snelheid) bij het opschakelen naar 3 en 4

Alles over de techniek en sleutelen
drphilly

vermogen verliezen(snelheid) bij het opschakelen naar 3 en 4

Bericht door drphilly »

hallo iedereen

ik ben nieuw op dit forum en heb hier al veel interessante dingen geleerd.
ik rij zelf met een FS1 2RU van 1986 (foto volgt nog)
hij heeft lang te koop gestaan maar omdat niemand hem wou kopen omdat hij niet meer reed,
heb ik besloten hem zelf weer op te knappen.
bij het demonteren had ik gezien dat de piston gescheurd was.
heb er vervolgens een nieuwe cilinder, piston, cilinderkop en bougi opgezet.
hij liep weer perfect. ik blij natuurlijk! :p
maar ik wou er terug mee beginnen rijden; dat komt ervan hé, eenmaal als je begint te sleutelen
komt de goesting om er mee te rijden opnieuw :p
dus heb inneens ook nieuwe remblokken, banden voor en achter, nieuwe pinkers,...
daar was ik allemaal heel tevreden van.
tijdens het rijden merkte ik wel dat ik nogal hoge toeren maakte als ik in vierde reed.
na wat opzoekwerk op het forum had ik besloten om mijn tandwielverhouding aan te passen naar 13-39.
dat heb ik gedaan, en om een beetje sneller te kunnen gaan in totaal heb ik en ook een snelle uitlaat opgezet met een diameter van 32MM (van JMPB).
en daar heb ik vandaag voor de eerste mee gereden en in het begin zag het er veel belovend uit.
die banden voelde heel goed en ik kon goed optrekken in eerste en tweede.
in het begin kon ik ook goed optrekken ik 3e.
hij reed zelfs met gemak 55 in derde zonder overdreven toeren te maken.
toen ik vervolgens naar vierde schakelde nam her vermogen precies zachtjes af en ging ik ipv sneller juist trager rijden.
hij zakte zelfs naar 35 km/h...
als ik vervolgens terug naar 3e schakelde ging het weer goed.
maar na 20 minuten rijden ging hij zelfs in derde niet goed meer optrekken...
en reed ie maar 45km/h meer :(
als ik zo bleef rijden, ging hij af en toe ineens weer sneller rijden maar dat ging heel zachtjes aan.
ik weet nu echt helemaal niet wat ik moet doen..
ik kan zelf wel wat sleutelen, maar afstellen heb ik nog niet gedaan.
ik hoop dat jullie mij goede raad kunnen geven, want ik weet niet wat er aan de hand is.
ik had misschien gedacht dat hij te weinig benzine krijgt omdat er nu een snelle uitlaat opstaat..
en dat hij daardoor niet goed kan optrekken in vierde. maar dat verklaart niet dat hij in derde eerst heel goed reed en daarna niet meer...
zou er misschien iets mis zijn met de piston?
heb hem maar 300 km laten roderen, zou dat een probleem kunnen zijn?

voor de rest draait de brommer heel goed en klinkt mooi.
ik heb ook net een nieuw deksel aan de linker kant gezet. waar de koppelingsdrukstift zit.
heb die goed afgesteld dus ik denk dat het daar niet aal ligt.

help mij alstublieft :)
alvast bedankt iedereeeeen!!!!! :)

mvg philippe
the_destroyers
5000km gereden
5000km gereden
Berichten: 6744
Lid geworden op: 14 jan 2010, 20:35
Locatie: gent

Bericht door the_destroyers »

Welke tandwiel verhouding zat er eerst op?
Welke cilinder zit erop? 300 km is normaal te weinig
Welke carb zit erop en welke sproeier zit erin?

welkom trouwens, post ook maar es een fototje! ;)
drphilly

Bericht door drphilly »

the_destroyers schreef:Welke tandwiel verhouding zat er eerst op?
Welke cilinder zit erop? 300 km is normaal te weinig
Welke carb zit erop en welke sproeier zit erin?

welkom trouwens, post ook maar es een fototje! ;)


eerst zat eerst 12-39 op.
heb een nieuwe cilinder gekocht via fs1 team ALMERE geen originele maar tzag er wel goed uit.
jah ik weet het.. ik had langer moeten roderen hé..
mijn vorige piston was kapot doordat er een klein gaatje in zat.
het leek of het klein pinnetje dat tussen de segmentveren zit er door gescheurd was.
ik had toen ook gezien dat mijn kabel van de oliepomp niet goed in de kabelhouder zat waardoor de kabel constant
te veel aangetrokken is en er dus te veel olie uit kwam. zou het kunnen dat daardoor mijn piston kapot was gegaan?
de kabel zit nu wel goed.
er zit nu een carbu op van 16mm en de inlaat is ook 16 mm
de sproeier dat weet ik nu niet; daarvoor moet ik de carbu er eens uithalen.
dat zal ik morgen doen.
ik heb gehoord dat het probleem kan opgelost worden door mijn cilinderkop te laten afvlakken waardoor de compressiekamer wat kleiner wordt?
de sproeier is een gewone denk ik. standaard; bestaat dat?
moet er misschien een grotere sproeier in vanwege die snelle uitlaat?

alvast bedankt voor de info!!

groetjes, philippe
the_destroyers
5000km gereden
5000km gereden
Berichten: 6744
Lid geworden op: 14 jan 2010, 20:35
Locatie: gent

Bericht door the_destroyers »

drphilly schreef:
the_destroyers schreef:Welke tandwiel verhouding zat er eerst op?
Welke cilinder zit erop? 300 km is normaal te weinig
Welke carb zit erop en welke sproeier zit erin?

welkom trouwens, post ook maar es een fototje! ;)


eerst zat eerst 12-39 op.
heb een nieuwe cilinder gekocht via fs1 team ALMERE geen originele maar tzag er wel goed uit.
jah ik weet het.. ik had langer moeten roderen hé..
mijn vorige piston was kapot doordat er een klein gaatje in zat.
het leek of het klein pinnetje dat tussen de segmentveren zit er door gescheurd was.
ik had toen ook gezien dat mijn kabel van de oliepomp niet goed in de kabelhouder zat waardoor de kabel constant
te veel aangetrokken is en er dus te veel olie uit kwam. zou het kunnen dat daardoor mijn piston kapot was gegaan?
de kabel zit nu wel goed.
er zit nu een carbu op van 16mm en de inlaat is ook 16 mm
de sproeier dat weet ik nu niet; daarvoor moet ik de carbu er eens uithalen.
dat zal ik morgen doen.
ik heb gehoord dat het probleem kan opgelost worden door mijn cilinderkop te laten afvlakken waardoor de compressiekamer wat kleiner wordt?
de sproeier is een gewone denk ik. standaard; bestaat dat?
moet er misschien een grotere sproeier in vanwege die snelle uitlaat?

alvast bedankt voor de info!!

groetjes, philippe


Zeg eens wat er op de cilinder zelf staat.. fs1 of f5b.
Het gaatje in de piston, was dat vanboven of langs de zijkant?
Neen er bestaat geen standaardsproeier, is afhankelijk van je set up.
En ja te vet rijden kan slechtzijn.
Welke bougie zit erin en is deze goed? Mooie vonken?
yamaha_fs1_2ru
1250km gereden
1250km gereden
Berichten: 1414
Lid geworden op: 26 sep 2006, 20:33
Locatie: Fryslân

Bericht door yamaha_fs1_2ru »

een F5B zijn net wat sterker dan een FS1.
Een FS1 die moet meer toeren hebben op zijn kracht te pakken voor de 4e versnelling.
bajaboy
2500km gereden
2500km gereden
Berichten: 4203
Lid geworden op: 17 mar 2011, 22:37
Locatie: almere(vh hilversum)
Contacteer:

Bericht door bajaboy »

Afbeelding

speciaal voor onze beerenburger koning
drphilly

Bericht door drphilly »

the_destroyers schreef:
drphilly schreef:
the_destroyers schreef:Welke tandwiel verhouding zat er eerst op?
Welke cilinder zit erop? 300 km is normaal te weinig
Welke carb zit erop en welke sproeier zit erin?

welkom trouwens, post ook maar es een fototje! ;)


eerst zat eerst 12-39 op.
heb een nieuwe cilinder gekocht via fs1 team ALMERE geen originele maar tzag er wel goed uit.
jah ik weet het.. ik had langer moeten roderen hé..
mijn vorige piston was kapot doordat er een klein gaatje in zat.
het leek of het klein pinnetje dat tussen de segmentveren zit er door gescheurd was.
ik had toen ook gezien dat mijn kabel van de oliepomp niet goed in de kabelhouder zat waardoor de kabel constant
te veel aangetrokken is en er dus te veel olie uit kwam. zou het kunnen dat daardoor mijn piston kapot was gegaan?
de kabel zit nu wel goed.
er zit nu een carbu op van 16mm en de inlaat is ook 16 mm
de sproeier dat weet ik nu niet; daarvoor moet ik de carbu er eens uithalen.
dat zal ik morgen doen.
ik heb gehoord dat het probleem kan opgelost worden door mijn cilinderkop te laten afvlakken waardoor de compressiekamer wat kleiner wordt?
de sproeier is een gewone denk ik. standaard; bestaat dat?
moet er misschien een grotere sproeier in vanwege die snelle uitlaat?

alvast bedankt voor de info!!

groetjes, philippe


Zeg eens wat er op de cilinder zelf staat.. fs1 of f5b.
Het gaatje in de piston, was dat vanboven of langs de zijkant?
Neen er bestaat geen standaardsproeier, is afhankelijk van je set up.
En ja te vet rijden kan slechtzijn.
Welke bougie zit erin en is deze goed? Mooie vonken?


op de cilinder staat inderdaad FS1.
het gaatje op de piston zat langs de bovenkant langs de zijrand van de cilinder. er was geen kras in de cilinder of niets.
ik zal deze middag een foto posten van m'n fs1 en van de vorige piston.
er zit nu een nieuwe bougi in, het was de duurste die er was, dus ik dacht dat dat wel de beste zal zijn.
op de bougi staat NGK B8hcS. ik denk dat hij wel goed vonkt want hij start direct vanaf de eerste kick.
of is er een andere manier om het vonken te testen?

grtzz
the_destroyers
5000km gereden
5000km gereden
Berichten: 6744
Lid geworden op: 14 jan 2010, 20:35
Locatie: gent

Bericht door the_destroyers »

Heb je een 50cc erop zitten?
dus eigenlijk, was er gewoon een stukje van de zuiger?
Je vonk kan je testen, door de bougie uit de cilinder te draaien, dan terug in de bougiekop te plaatsen, de bougie tegen de cilinderkop houden (1vd koelribben) en dan contact aan en kicken met de kickstarter.
Maarja, alsie goed start, moet de bougie wel goed zijn.
drphilly

Bericht door drphilly »

the_destroyers schreef:Heb je een 50cc erop zitten?
dus eigenlijk, was er gewoon een stukje van de zuiger?
Je vonk kan je testen, door de bougie uit de cilinder te draaien, dan terug in de bougiekop te plaatsen, de bougie tegen de cilinderkop houden (1vd koelribben) en dan contact aan en kicken met de kickstarter.
Maarja, alsie goed start, moet de bougie wel goed zijn.


aah jep, dat klopt, er was een klein stukje uit.
inderdaad een gewone 50 cc. ik wou er wel een 60 opzetten, maar ik heb besloten om dat niet te doen omdat ik de ontsteking dan weer moest afstellen en dat kan ik niet. hoe kan ik mijn probleem nu oplossen?
the_destroyers
5000km gereden
5000km gereden
Berichten: 6744
Lid geworden op: 14 jan 2010, 20:35
Locatie: gent

Bericht door the_destroyers »

Dat kan erop wijzen dat er iets mis is met de ontsteking, maar dat ben ik niet 100% zeker...
Dat kunnne de ontstekingsexperten hier wel zeggen
Over je tandwielverhouding, 13-39 is denk ik iets te zwaar voor een 50cc fs1, en je hebt idd gelijk, door je cilinder kopje te laten afdraaien krijg je meer compressie en wordt het gat tussen 3 en 4 al zeker kleiner.

Als je ook nog effe kunt kijken naar de sproeier:

je moet kijken naar het nummertje op nummer 3:



Afbeelding
drphilly

Bericht door drphilly »

the_destroyers schreef:Dat kan erop wijzen dat er iets mis is met de ontsteking, maar dat ben ik niet 100% zeker...
Dat kunnne de ontstekingsexperten hier wel zeggen
Over je tandwielverhouding, 13-39 is denk ik iets te zwaar voor een 50cc fs1, en je hebt idd gelijk, door je cilinder kopje te laten afdraaien krijg je meer compressie en wordt het gat tussen 3 en 4 al zeker kleiner.

Als je ook nog effe kunt kijken naar de sproeier:

je moet kijken naar het nummertje op nummer 3:



Afbeelding


strax ga ik even kijken naar de sproeier.
mijn pa zegt dat ook kan liggen aan mijn banden, die zijn net nieuw en een pak dikker dan mijn vorige.
dat in combinatie met een groter tandwiel van voor...
zou dat er voor kunnen zorgen dat ik mijn vermogen verlies in vierde?
ik post strax foto's en info over de sproeier!!
the_destroyers
5000km gereden
5000km gereden
Berichten: 6744
Lid geworden op: 14 jan 2010, 20:35
Locatie: gent

Bericht door the_destroyers »

Dat tandwiel zeker, groter vanvoor is net zwaarder vertanden.
banden lijkt me sterk, wel zou kunnen dat je wiellagers versleten zijn.
is goed!
Zou maar es naar je cilinder kijken, gewoon ter controle en als alles inorde is, verder netjes inrijden.
drphilly

Bericht door drphilly »

the_destroyers schreef:Dat tandwiel zeker, groter vanvoor is net zwaarder vertanden.
banden lijkt me sterk, wel zou kunnen dat je wiellagers versleten zijn.
is goed!
Zou maar es naar je cilinder kijken, gewoon ter controle en als alles inorde is, verder netjes inrijden.


hoi!

de wiellagers zijn nog prima, het wiel draait heel soepel.
ik zal deze week de cilinderkop er eens af halen. om te kijken of de cilinder en de piston nog goed zijn.
waar moet ik op letten als ik dat doe? moet ik er opnieuw vet aan doen als ik de piston terug installeer?
als ik de cilinder kop er af haal, moet ik dan de pakking vervangen die er tussen zit? die koperen?
ik heb daarnet m'n bougi er eens af gehaald en die ziet aan de kop donkerbruin en droog.
het randje was een beetje zwart-nat.. maar dat is heel weinig. het grootste deeel van de bougi is donkerbruin/droog.
heb ook eens de carbu er af gehaald en naar het sproeiertje gekeken.
bestaat de sproeier uit twee delen? een buisje dat in de carbu zelf zit gedraaid met daarop nog een klein koperen moertje met een gaatje?
daarop stond een tekentje met ernaast 150 is dat de maat van de spoeier? zou die goed zijn? moet ik er iets aan aanpassen?
ik had nog een vraagje: waarvoor dient het schroefje nr 10 op de tekening van de carbu?

zou mijn probleem opgelost zijn als ik een groter sproeiertje steek en m'n cilinderkop een stukje laat afvlakken?
welk sproeiertje zou ik dan moeten zetten?


mvg
the_destroyers
5000km gereden
5000km gereden
Berichten: 6744
Lid geworden op: 14 jan 2010, 20:35
Locatie: gent

Bericht door the_destroyers »

drphilly schreef:
the_destroyers schreef:Dat tandwiel zeker, groter vanvoor is net zwaarder vertanden.
banden lijkt me sterk, wel zou kunnen dat je wiellagers versleten zijn.
is goed!
Zou maar es naar je cilinder kijken, gewoon ter controle en als alles inorde is, verder netjes inrijden.


hoi!

de wiellagers zijn nog prima, het wiel draait heel soepel.
ik zal deze week de cilinderkop er eens af halen. om te kijken of de cilinder en de piston nog goed zijn.
waar moet ik op letten als ik dat doe? moet ik er opnieuw vet aan doen als ik de piston terug installeer?
als ik de cilinder kop er af haal, moet ik dan de pakking vervangen die er tussen zit? die koperen?
ik heb daarnet m'n bougi er eens af gehaald en die ziet aan de kop donkerbruin en droog.
het randje was een beetje zwart-nat.. maar dat is heel weinig. het grootste deeel van de bougi is donkerbruin/droog.
heb ook eens de carbu er af gehaald en naar het sproeiertje gekeken.
bestaat de sproeier uit twee delen? een buisje dat in de carbu zelf zit gedraaid met daarop nog een klein koperen moertje met een gaatje?
daarop stond een tekentje met ernaast 150 is dat de maat van de spoeier? zou die goed zijn? moet ik er iets aan aanpassen?
ik had nog een vraagje: waarvoor dient het schroefje nr 10 op de tekening van de carbu?

zou mijn probleem opgelost zijn als ik een groter sproeiertje steek en m'n cilinderkop een stukje laat afvlakken?
welk sproeiertje zou ik dan moeten zetten?


mvg


Sproeier is dat kleine moertje idd, 150, is zeker niet te klein, zou normaal goed moeten zijn.
Zeker als de bougie goed is van kleur.
Let of er sporen zijn van een warmloper op de zuiger of de cilinder zelf.
Hoeveel speling heb je gelaten op de zuigerveren?
Neen vet doe je beter niet denk ik.
Dat schroefje dient voor de hoofdafstelling van je carb.
Maar kijk eerst maar es naar je cilinder, als die koperen pakking niet te oud is, kan je die her gebruiken.
Eerst moet je natuurlijk bepalen wat het probleem is, ik blijf het een raar probleem vinden.
Als er geen sporen zijn van een warmloper, dan zou ik de ontsteking verdenken.
Maar eerst toch es kijken naar die cilinder, want 300km is zeker te weinig voor die immi's en hopelijk heb je genoeg speling op je zuigerveren gelaten.

grt

Foto niet vergeten! ;)
drphilly

Bericht door drphilly »

mvg[/quote]

Sproeier is dat kleine moertje idd, 150, is zeker niet te klein, zou normaal goed moeten zijn.
Zeker als de bougie goed is van kleur.
Let of er sporen zijn van een warmloper op de zuiger of de cilinder zelf.
Hoeveel speling heb je gelaten op de zuigerveren?
Neen vet doe je beter niet denk ik.
Dat schroefje dient voor de hoofdafstelling van je carb.
Maar kijk eerst maar es naar je cilinder, als die koperen pakking niet te oud is, kan je die her gebruiken.
Eerst moet je natuurlijk bepalen wat het probleem is, ik blijf het een raar probleem vinden.
Als er geen sporen zijn van een warmloper, dan zou ik de ontsteking verdenken.
Maar eerst toch es kijken naar die cilinder, want 300km is zeker te weinig voor die immi's en hopelijk heb je genoeg speling op je zuigerveren gelaten.

grt

Foto niet vergeten! ;)[/quote]

jah ik ben nu effe de foto's aan het uploaden. komt zo voor mekaar :)
ik begin inderdaad te vrezen dat ik m'n cilinder naar de KL* heb gedaan door er meteen volle gas mee te rijden.
heb het roderen maar half en half gedaan. mijn fout :p
ik was zo enthousiast dat ies zo goed reed dat ik me niet kom inhouden.
soit. wat zijn de kenmerken van een warmloper? kan ik beter een nieuwe set installeren?
zou deze een goede zijn? --> http://www.fs1shop.nl/cilinder-50cc-p-552.html
wat bedoel je met speling op de zuigerveren?
heb die er gewoon opgezet met het pinntje in het midden :p

grtz
Plaats reactie