ideale setup 2RT
ideale setup 2RT
Hallo allemaal,
Ik ben nog redelijk nieuw op dit forum en met het hele FS1 gebeuren in het algemeen.
Nu, ik heb mij onlangs een FS1 2RT van '86 gekocht om op het gemak mee rond te rijden. Na wat eerste testriten was dit nog iets TE op het gemak (50km/h).
Ik had er van de vorige eigenaar nog een 16mm carbu bijgekregen, die dus gemonteerd, echter met de sproeier (110) van de originele 10mm. Resultaat hiervan was vlotter optrekken, 60km/h en te veel lucht in verhouding tot naft (bougie was nogal roodbruin uitgeslagen). Ook bleef de uitlaat nadien nog een tijdje naroken (en rieken) alsof die in brand stond..
Ik ben nu op zoek naar welke onderdelen toe te voegen om eventueel 80 km/h te halen.
Om te beginnen alvast een sproeier set veronderstel ik, maar verder twijfel ik nog aan een grotere cilinder, vertanding of zal een andere uitlaat ook al wonderen doen?
De huidige setup is dus:
Blokje met opschrift TUM170 (geen idee of dit belangrijk is?)
Cilinder met op linkerkant FS1 (kan dit de echte originele cilinder zijn?)
16mm carbu (met dus een te kleine sproeier)
Inlaat schijf lijkt op het eerste zicht een witte te zijn
Uitlaat met opschrift 1Y4-14711 (uit twee delen)
Van de vertanding heb ik geen idee maar ik veronderstel dat er nog de originele opzit..
Alvast bedankt!
Ah, nog een fototje om het beeld te vervolledigen: http://dl.dropbox.com/u/1014752/DSCF0008.jpg
Ik ben nog redelijk nieuw op dit forum en met het hele FS1 gebeuren in het algemeen.
Nu, ik heb mij onlangs een FS1 2RT van '86 gekocht om op het gemak mee rond te rijden. Na wat eerste testriten was dit nog iets TE op het gemak (50km/h).
Ik had er van de vorige eigenaar nog een 16mm carbu bijgekregen, die dus gemonteerd, echter met de sproeier (110) van de originele 10mm. Resultaat hiervan was vlotter optrekken, 60km/h en te veel lucht in verhouding tot naft (bougie was nogal roodbruin uitgeslagen). Ook bleef de uitlaat nadien nog een tijdje naroken (en rieken) alsof die in brand stond..
Ik ben nu op zoek naar welke onderdelen toe te voegen om eventueel 80 km/h te halen.
Om te beginnen alvast een sproeier set veronderstel ik, maar verder twijfel ik nog aan een grotere cilinder, vertanding of zal een andere uitlaat ook al wonderen doen?
De huidige setup is dus:
Blokje met opschrift TUM170 (geen idee of dit belangrijk is?)
Cilinder met op linkerkant FS1 (kan dit de echte originele cilinder zijn?)
16mm carbu (met dus een te kleine sproeier)
Inlaat schijf lijkt op het eerste zicht een witte te zijn
Uitlaat met opschrift 1Y4-14711 (uit twee delen)
Van de vertanding heb ik geen idee maar ik veronderstel dat er nog de originele opzit..
Alvast bedankt!
Ah, nog een fototje om het beeld te vervolledigen: http://dl.dropbox.com/u/1014752/DSCF0008.jpg
- NIX
- 10000km gereden
- Berichten: 10820
- Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
- Locatie: Milsbeek
Je cilinder is al een snelle. in de 16mm hoort een 170. Let op dat imi's doorgans veel groter zijn dan de maat aangeeft. Dat je pijp rookt is logisch, alle aangekoekte meuk van het langzame rijen komt nu goed op temperatuur en verbrandt. gevolg rook. Volgens mij is die pijp ook onbegrenst.
Je vertanding zal ongeveer 13/44 moeten zijn. Mogelijk win je nog wat met een hogedrukkop, maar de juiste sproeier zal een flinke winst opleveren. Zorg ook dat eerst de ontsteking op 1,8-2mm voor BDP staat. Een snelle schijf zal de boel nog wat sneller laten optrekken, maar die vervangen is een hele klus als je nog nooit eerder gesleuteld hebt, daar de koppeling en primair tandwiel eraf moeten.
Je vertanding zal ongeveer 13/44 moeten zijn. Mogelijk win je nog wat met een hogedrukkop, maar de juiste sproeier zal een flinke winst opleveren. Zorg ook dat eerst de ontsteking op 1,8-2mm voor BDP staat. Een snelle schijf zal de boel nog wat sneller laten optrekken, maar die vervangen is een hele klus als je nog nooit eerder gesleuteld hebt, daar de koppeling en primair tandwiel eraf moeten.
Kijk eerst even in de FAQ.
-
- 5000km gereden
- Berichten: 6744
- Lid geworden op: 14 jan 2010, 20:35
- Locatie: gent
- NIX
- 10000km gereden
- Berichten: 10820
- Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
- Locatie: Milsbeek
- hans.m
- 1500km gereden
- Berichten: 1684
- Lid geworden op: 29 mei 2011, 21:41
- Locatie: Nijlen, België
In de FAQ http://www.fs1forum.com/viewforum.php?f=6 staat hoe je:
-de uitlaat ontkoolt
-ontsteking afstelt
-carburator afstelt
-...
Veel succes, maak er een leuke brommer van
-de uitlaat ontkoolt
-ontsteking afstelt
-carburator afstelt
-...
Veel succes, maak er een leuke brommer van

Hier ben ik weer.
Ondertussen zit er een sproeier met maat 170 in de 16mm carburator, heb ik de cilinder en piston gekuisd, de carburator afgesteld, de uitlaat gekuisd (zat geen demping wol in) en een nieuwe bougie (b7hs) gestoken.
Bleef enkel nog de ontsteking over om verder mee aan de slag te gaan want ook nu reed m'n fs1 niet meer als 55-60 km/u, al gaat het optrekken al een pak vlotter dan voordien. Al komt hij moeilijk op toeren in eerste en tweede versnelling.
Bij het naukeurig bestuderen van de ontsteking bleek dat deze iets te laat stond afgesteld, op ongeveer 1/8 slag van het vliegwiel na wat als het ideale punt staat aangeduid op het vliegwiel.
In eender welke andere positie van de contactpunten dan volledig naar links is er echter totaal geen ontsteking. De ontsteking vervroegen gaat dus ook niet.
Ligt dit nu aan een versleten ontstekingsmechanisme of zie ik iets over het hoofd?
Ondertussen zit er een sproeier met maat 170 in de 16mm carburator, heb ik de cilinder en piston gekuisd, de carburator afgesteld, de uitlaat gekuisd (zat geen demping wol in) en een nieuwe bougie (b7hs) gestoken.
Bleef enkel nog de ontsteking over om verder mee aan de slag te gaan want ook nu reed m'n fs1 niet meer als 55-60 km/u, al gaat het optrekken al een pak vlotter dan voordien. Al komt hij moeilijk op toeren in eerste en tweede versnelling.
Bij het naukeurig bestuderen van de ontsteking bleek dat deze iets te laat stond afgesteld, op ongeveer 1/8 slag van het vliegwiel na wat als het ideale punt staat aangeduid op het vliegwiel.
In eender welke andere positie van de contactpunten dan volledig naar links is er echter totaal geen ontsteking. De ontsteking vervroegen gaat dus ook niet.
Ligt dit nu aan een versleten ontstekingsmechanisme of zie ik iets over het hoofd?
-
- 5000km gereden
- Berichten: 6744
- Lid geworden op: 14 jan 2010, 20:35
- Locatie: gent
-
- 5000km gereden
- Berichten: 6744
- Lid geworden op: 14 jan 2010, 20:35
- Locatie: gent