Hulp gevraagt bij carburateur.
- gklijnhout
- 250km gereden
Hulp gevraagt bij carburateur.
Wie kan of wil mij helpen met een vraag,
Inmiddels heeft mijn 468 er wat kilometers op staan en wilde de nieuwe F5B cilinder eens proberen met wat meer gas.
Wat bleek bij vol gas viel deze helemaal dood doordat er geen of onvoldoende brandstof in de cilinder komt.
Eerst de basis maar eens gecontroleerd de ontsteking staat op 1.8 mm voorontsteking de bougie wordt bij normaal rijden en een sproeier van 160 in een 16 mm mikuni carburateur licht bruin.
Carburateur er afgehaald en gasnaald een stapje hoger gehangen waardoor het probleem alleen maar erger wordt en deze dan ook weer in het midden gehangen.
Nu kocht ik laatst voor een paar tientjes op een beurs een compleet FS1 blok waar ook een 16mm carburateurhuis bij zat dit huis is helaas verkracht en niet meer bruikbaar alleen viel het mij op dat er in het luchtkanaaltje naast de stationaire verstelbare luchtschroef een messing busje zit met een sproeier boring.
In mijn eigen carburateur en een aantal 10 mm huizen die ik bezit is dat niet het geval.
Het bewuste kanaal is een luchttoevoer naar de naaldsproeier toe en veroorzaakt voor mijn gevoel een arm mengesel door teveel aan lucht bij vollast.
Mijn vraag is dan ook moet deze messing vernauwing er nu wel of niet in zitten? en is het toeval dat ik bij 3 andere carburateurs dit geheel mis?
Vraag 2 is kan ik dit kleine messing busje uit het kapotte huis er uit halen en ongestraft overzetten in mijn carburateur?
Gert.
Inmiddels heeft mijn 468 er wat kilometers op staan en wilde de nieuwe F5B cilinder eens proberen met wat meer gas.
Wat bleek bij vol gas viel deze helemaal dood doordat er geen of onvoldoende brandstof in de cilinder komt.
Eerst de basis maar eens gecontroleerd de ontsteking staat op 1.8 mm voorontsteking de bougie wordt bij normaal rijden en een sproeier van 160 in een 16 mm mikuni carburateur licht bruin.
Carburateur er afgehaald en gasnaald een stapje hoger gehangen waardoor het probleem alleen maar erger wordt en deze dan ook weer in het midden gehangen.
Nu kocht ik laatst voor een paar tientjes op een beurs een compleet FS1 blok waar ook een 16mm carburateurhuis bij zat dit huis is helaas verkracht en niet meer bruikbaar alleen viel het mij op dat er in het luchtkanaaltje naast de stationaire verstelbare luchtschroef een messing busje zit met een sproeier boring.
In mijn eigen carburateur en een aantal 10 mm huizen die ik bezit is dat niet het geval.
Het bewuste kanaal is een luchttoevoer naar de naaldsproeier toe en veroorzaakt voor mijn gevoel een arm mengesel door teveel aan lucht bij vollast.
Mijn vraag is dan ook moet deze messing vernauwing er nu wel of niet in zitten? en is het toeval dat ik bij 3 andere carburateurs dit geheel mis?
Vraag 2 is kan ik dit kleine messing busje uit het kapotte huis er uit halen en ongestraft overzetten in mijn carburateur?
Gert.
- NIX
- 10000km gereden
Soms zitten ze erin, soms niet. Naald hoger betekent rijker mengsel, dus je hebt bij vollast zo te horen een te rijke afstelling. Bougie al gecheckd? Die zegt meer dan al dat gedoe aan de naald.
Maak de carb eens goed schoon, dus vooral de gaatjes in de sproeierbuis en het kanaal naar de sproeierbuis, dus waar soms dat messing busje in zit. Die laat namelijk de remlucht door. Dat busje zorgt hooguit voor wat demping van de remlucht, meer niet.
Maak de carb eens goed schoon, dus vooral de gaatjes in de sproeierbuis en het kanaal naar de sproeierbuis, dus waar soms dat messing busje in zit. Die laat namelijk de remlucht door. Dat busje zorgt hooguit voor wat demping van de remlucht, meer niet.
Kijk eerst even in de FAQ.
- gklijnhout
- 250km gereden
hulp bij carburateur
NIX schreef:Soms zitten ze erin, soms niet. Naald hoger betekent rijker mengsel, dus je hebt bij vollast zo te horen een te rijke afstelling. Bougie al gecheckd? Die zegt meer dan al dat gedoe aan de naald.
De carburateur is absoluut helemaal schoon, na het gebruikelijk prik en duwwerk in combinatie met veel remmenreiniger heb ik hem ook al in een trilbadje gehad.
De bougie kleur bij 50 tot 75% van zijn belasting net iets te wit en loopt daarbij ook perfect stationair en neemt zeer goed over alleen wanneer de gasnaald de naaldsproeier verlaat dan is het afgelopen de gasschuif komt dan hoger als 75% van zijn opening.
Hij geeft dan geen vermogen meer ook als ik het gas vast blijf houden valt hij geheel terug in zijn toeren totdat hij bijna stationair loopt.
De hoofdsproeier heb ik al vergroot van af 150 in div stappen naar 170 het beeld aan de bougie wordt er niet anders van en het lopen blijft hetzelfde.
Het remluchtkanaaltje heeft een opening tot aan de naaldsproeier zonder vernauwing dws er kan vrij lucht naar toe stromen het lijkt er dan ook op dat er teveel lucht bij komt en dat hierdoor er te weing vacuum aan de hoofdsproeier ontstaat.
Uit de kapotte carburateur heb ik inmiddels het busje er uit kunnen krijgen en past perfect in mijn carburateur het lijkt er dan ook op dat hij waarschijnlijk met het doorblazen (compressor) er uit is geschoten en ergens onder de werkbank zal liggen.
Vandaar mijn vraag of jullie hier ervaring mee hebben.
Komend weekend ga ik het gewoon proberen en zal het zeker laten horen.
Vast bedankt voor de hulp tot zover.
Gert
- gklijnhout
- 250km gereden
hulp bij carburateur
Gisteren wezen rijden waarbij ik het messing busje in de door mij gebruikte carburateur heb geplaatst.
Yamaha loopt nu goed en had bij vollast de neiging om te gaan viertakken hiervoor de hoofdsproeier ietsje aangepast en zit nu weer op een korte 160 sproeier waarbij in alle belastingen de bougiekleur juist blijft.
Waarschijnlijk heeft het busje er niet meer ingezeten of heb hem tijdens het reinigen met perslucht zonder het te merken uitgedrukt.
In ieder geval bedankt voor het meedenken.
groet
gert
Yamaha loopt nu goed en had bij vollast de neiging om te gaan viertakken hiervoor de hoofdsproeier ietsje aangepast en zit nu weer op een korte 160 sproeier waarbij in alle belastingen de bougiekleur juist blijft.
Waarschijnlijk heeft het busje er niet meer ingezeten of heb hem tijdens het reinigen met perslucht zonder het te merken uitgedrukt.
In ieder geval bedankt voor het meedenken.
groet
gert
-
- 7500km gereden
- Locatie: vlakbij marco want die woont ook in the-middle-of-nowhere-noord-holland net als niek trouwens
- gklijnhout
- 250km gereden
Twowheeler schreef:mooi dat het is opgelost![]()
Je hebt wel netjes rustig aan die cilinder ingereden zo te lezen
Klopt de eerste ruim 300 kilometer heb ik rustig de boel ingereden vandaar dat ik ook niet had gemerkt dat vollast niet mogelijk was.
Nu met een tellerstand van bijna 500 km wilde ik iets meer en kwam er achter dat het niet zo wilde als ik het graag zag.
Met de FS1 cilinder liep hij hoog in de toeren als een speer alleen heb ik daarmee nooit een lange afstand gereden en waarschijnlijk het probleem niet gevoeld.
De nu gemonteerde en perfecte door Gino geleverde F5B cilinder wilde ik wel heel houden en heb daarbij de veelvuldige adviezen hier op het forum om deze juist in te rijden opgevolgd.
Rest nu nog de teller en de toerenteller ijken dws vrouwtje even met de auto mee laten rijden, ik denk namelijk dat zij allebij behoorlijk overdrijven!
Op de teller gaat hij tegen de 80 km/h en de toerenteller heeft neigingen als ik zonder licht rijdt om soms de 9000 t/min aan te tikken en met licht aan blijft hij max rond 8500 t/min.
Lijkt mij wat aan de hoge kant, ik schat dat hij zo ongeveer bij de 60 km/h en 7000 t/min uit komt.
gert
-
- 5000km gereden
- gklijnhout
- 250km gereden
teller controleren
marco schreef:Ff de tomtom op je stuur knopen dan weet je hoe hard je gaat.
Perfecte tip had hier nog even niet aan gedacht.
Bedankt.
gert