2ru technisch detail wie weet het precies

Alles over de techniek en sleutelen
heino

2ru technisch detail wie weet het precies

Bericht door heino »

Hallo experts

heb zojuist een 2ru open gemaakt waar een raar geluid uit komt

ik ga er van uit dat de lagers en krukas vervangen moeten worden

maar hierover gaat mijn vraag niet

ik zag bij het openmaken dat de oliepomp niet gebruikt was nu is dat naar mijn mening niet zo erg als je de olie direct in de benzine mengt.

Maar ik zag dat er ook een slangetje van de oliepomp gaat naar een klein (ik vermoed een sproeiertje) dat in het midden van de luchtingang zit vlak voor deroterende schijf

!! kan het zijn dat je met dit type motor altijd smeer problemen krijgt als je de oliepomp niet gebruikt ??

is dit "sproeiertje" voor de smering van de roterende schijf of is dit een extra olie smering voor ook de rest van het blok

ik heb weleens een ouder type roterende inlaat open gehad maar kan me niet herinneren dat daar zo een constructie zat is dit iets wat alleen bij de 2ru type's voorkomt?
koppel
1500km gereden
1500km gereden
Berichten: 1784
Lid geworden op: 12 nov 2006, 16:22

Bericht door koppel »

dit sproeiertje is gewoon de toevoer van de smeerolie voor krukas/lagers/zuiger/cylinder.

komt zo in het inlaatspruitstuk terecht en gaat met het benzine/lucht mengsel mee naar binnen.

als je mengsmering gebruikt is het beter de pomp te verwijderen en dit sproeiertje af te sluiten, anders mischien aanzuigen valse lucht.

zover ik weet hoeft de inlaatschijf niet gesmeerd te worden.
heino

Bericht door heino »

ok duidelijk

maar moet het aangesloten zijn op de olie pomp of mag je het ook vervangen door olie in de benzine te mengen?
the_destroyers
5000km gereden
5000km gereden
Berichten: 6744
Lid geworden op: 14 jan 2010, 20:35
Locatie: gent

Bericht door the_destroyers »

heino schreef:ok duidelijk

maar moet het aangesloten zijn op de olie pomp of mag je het ook vervangen door olie in de benzine te mengen?


Als je je oliepomp niet gebruikt, dan sluit je beter alles af. En meng je zelf olie in de benzine.
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10820
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

In NL moest je altijd in alle FS1's mengsmering tanken. Alleen de Sheriff en later de 2RU hadden een oliepompje. Velen zijn er van overtuigd dat een snelle FS1 beter af is met mengsmering dan met een oliepompje dat mogelijk een keer faalt en dure reparaties met zich meebrengt. Bij mij is zo'n pompje nog nooit kaduuk gegaan, maar om eerlijk te zijn rij ik eigenlijk altijd zonder. Je 2Ru kan probleemloos overschakelen van een pompje naar mengsmering.
Kijk eerst even in de FAQ.
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23438
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Bericht door marco »

Ik heb het kuntstof tandwiel verwijderd uit het blok en het pompje laten zitten.
Zo ziet het er nog origineel uit en je hebt wat minder weerstand omdat het pompje niet onodig aangedreven word.
Yamaha Sheriff 1981
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10820
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

Ik denk dat je de berg niet op komt door het extra gewicht van de ongebruikte pomp. Al aan gedacht?
Kijk eerst even in de FAQ.
Gebruikersavatar
fantomas
500km gereden
500km gereden
Berichten: 518
Lid geworden op: 23 dec 2011, 13:41
Locatie: Geldrop

Bericht door fantomas »

:D
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23438
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Bericht door marco »

NIX schreef:Ik denk dat je de berg niet op komt door het extra gewicht van de ongebruikte pomp. Al aan gedacht?


Goed idee NIX daar had ik nog niet aan gedacht :idea:
Yamaha Sheriff 1981
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10820
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

Altijd fijn als ik iemand ergens mee kan helpen.
Kijk eerst even in de FAQ.
yamaha_fs1_2ru
1250km gereden
1250km gereden
Berichten: 1414
Lid geworden op: 26 sep 2006, 20:33
Locatie: Fryslân

Bericht door yamaha_fs1_2ru »

nou toch heb ik hem er op...
Alleen heb tandwiel rond gemaakt. dus tanden eraf..

Paar weken minder pils en je hebt het gewicht ook te pakken.
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23438
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Bericht door marco »

yamaha_fs1_2ru schreef:Paar weken minder pils en je hebt het gewicht ook te pakken.


Dat nooit :lol: :lol:
Yamaha Sheriff 1981
yamaha_fs1_2ru
1250km gereden
1250km gereden
Berichten: 1414
Lid geworden op: 26 sep 2006, 20:33
Locatie: Fryslân

Bericht door yamaha_fs1_2ru »

Je kunt ook een carbonframe en tank maken en titanium wielen das pas gewicht besparing
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23438
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Bericht door marco »

Die gietwielen zijn het zwaarst.
Yamaha Sheriff 1981
ginofs1
Tombo is mijn testpiloot
Tombo is mijn testpiloot
Berichten: 14485
Lid geworden op: 27 dec 2006, 11:58
Locatie: hilversum

Bericht door ginofs1 »

Ja maar: met en binnen rotor ontsteking heb je geen roterende massa.
Dus dat kan je opheffen met alu wielen toch. :roll:
moet nog aan gewerkt worden maar ok als ik tijd heb ;)
http://www.ginostuning.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie