Nederlandse brommer in België

Algemene vragen en antwoorden over de FS1
BartDeVlam
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 17
Lid geworden op: 08 nov 2011, 21:38
Locatie: Rumst

Nederlandse brommer in België

Bericht door BartDeVlam »

Hallo,

Ik heb onlangs een FS1 gekocht in nederland,
maar woon zelf in België, hoe krijg ik deze hier legaal met papieren op de weg?
Ik heb de papieren van de keuring niet bij de hand, maar de verkoper wilt deze wel opsturen indien nodig.
Alsook heb ik de verzekeringspapieren en een verkoopsovereenkomst.

Mvg. Bart
Gebruikersavatar
Jeti
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 19340
Lid geworden op: 10 aug 2008, 16:05

Bericht door Jeti »

Als de Nederlandse verkoper Nederlandse papieren hebt, moet je deze in je bezit krijgen. Anders kan ermee gefraudeerd worden en hij het kenteken bijvoorbeeld weer los verkopen, zodat er twee met jouw framenummer rondrijden.. Is niet wenselijk.

De verkoper moet hem laten uitvoeren bij de RDW.
Hij stuurt dan zijn tenaamstelling en het overschrijvingsbewijs op naar de RDW. Het voertuigbewijs krijg jij dan, dit geldt in Belgie als geldige papieren.
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10820
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

Of hij doet dat even bij een grenswisselkantoor (GWK).
Kijk eerst even in de FAQ.
GoM!cky
1000km gereden
1000km gereden
Berichten: 1145
Lid geworden op: 18 jan 2007, 23:03
Locatie: Hoepertingen België

Re: Nederlandse brommer in België

Bericht door GoM!cky »

BartDeVlam schreef:Hallo,

Ik heb onlangs een FS1 gekocht in nederland,
maar woon zelf in België, hoe krijg ik deze hier legaal met papieren op de weg?
Ik heb de papieren van de keuring niet bij de hand, maar de verkoper wilt deze wel opsturen indien nodig.
Alsook heb ik de verzekeringspapieren en een verkoopsovereenkomst.

Mvg. Bart


Gewone brommer klasse B papieren, het enige wat je verplicht van papieren moet hebben is de verzekering (GVA is niet verplicht).
Met de papieren van de NL keuring ben je NIKS mee...

Wat je kan doen is hetvolgende:

1) als je persé Gelijkvormigheidsattest (GVA) wilt, dan kan je verlies van GVA aanvragen bij de politie en dan naar een Yamaha dealer gaan in de buurt en opnieuw GVA (duplicaat) aanvragen. Kostprijs varieert van waar je woont ... Tussen 45 en 75 euro.

2) als je meer dan 45 km/h wilt rijden moet je op zoek gaan naar motorpapieren van FS1, dan kan je motoplaat aanvragen en dan zijt ge gesteld hè ;-)

Micky
Gebruikersavatar
Jeti
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 19340
Lid geworden op: 10 aug 2008, 16:05

Bericht door Jeti »

Of je het wel of niet in Belgie nodig hebt: hoe dan ook zorgen dat je die papieren krijgt, of eigenlijk dat hij wordt uitgevoerd in Nederland.
Wellicht dat het nu niet zo streng is, maar de Nederlandse kenteken en framenummer registratie zit best goed in elkaar. Mocht het ooit gekoppeld gaan worden binnen Europa (nu, of over 80 jaar.., bij wijze van spreken), dan zit jij met een waardeloos frame.

@ Nick
Jij rijdt toch met NL kentekenpapieren?
Laatst gewijzigd door Jeti op 20 nov 2011, 21:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jeti
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 19340
Lid geworden op: 10 aug 2008, 16:05

Re: Nederlandse brommer in België

Bericht door Jeti »

GoM!cky schreef:2) als je meer dan 45 km/h wilt rijden moet je op zoek gaan naar motorpapieren van FS1, dan kan je motoplaat aanvragen en dan zijt ge gesteld hè ;-)


Iemand van 17..? :huh: ;)
the_destroyers
5000km gereden
5000km gereden
Berichten: 6744
Lid geworden op: 14 jan 2010, 20:35
Locatie: gent

Bericht door the_destroyers »

Jeti schreef:Of je het wel of niet in Belgie nodig hebt: hoe dan ook zorgen dat je die papieren krijgt, of eigenlijk dat hij wordt uitgevoerd in Nederland.
Wellicht dat het nu niet zo streng is, maar de Nederlandse kenteken en framenummer registratie zit best goed in elkaar. Mocht het ooit gekoppeld gaan worden binnen Europa (nu, of over 80 jaar.., bij wijze van spreken), dan zit jij met een waardeloos frame.

@ Nick
Jij rijdt toch met NL kentekenpapieren?


Ja, als je brommer kunt verzekeren hier in België, dan kan de politie er niets meer op zeggen eigenlijk.
Ze aanvaarden gewoon dat je als papieren een deel van het kenteken hebt, waarop het framenummer staat en cilinder inhoud.
bajaboy
2500km gereden
2500km gereden
Berichten: 4203
Lid geworden op: 17 mar 2011, 22:37
Locatie: almere(vh hilversum)
Contacteer:

Bericht door bajaboy »

is het niet handiger om een belgen fram er bij te zoeken??en de nederlandse delen te gebruiken ?
heb hier nog een belg staan 1j6 zonder kenteken want ook in nederland een belgie s voertuig zonder toevoeging zijn ze niet blij bij de rdw
BartDeVlam
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 17
Lid geworden op: 08 nov 2011, 21:38
Locatie: Rumst

Bericht door BartDeVlam »

De verkoper was zowiezo van plan om de brommer uit te voeren in nederland, maar krijgt hij dan nog papieren die iets waard zijn voor mij?
Of heb ik de papieren die hij heeft nodig?
(hij wilt hem uitvoeren, omdat hij hem heeft laten keuren en hij wil niet dat als ik boetes krijg, die bij hem toekomen)
Ik heb de verzekeringspapieren, maar die zijn nog op naam van de verkoper hé, hij is nog verzekerd in NL, maar die verzekering is hier took geldig volgens mij...
Ik ga morgen denk ik eens langs het plaatselijke politiekantoor.
GoM!cky
1000km gereden
1000km gereden
Berichten: 1145
Lid geworden op: 18 jan 2007, 23:03
Locatie: Hoepertingen België

Re: Nederlandse brommer in België

Bericht door GoM!cky »

Jeti schreef:
GoM!cky schreef:2) als je meer dan 45 km/h wilt rijden moet je op zoek gaan naar motorpapieren van FS1, dan kan je motoplaat aanvragen en dan zijt ge gesteld hè ;-)


Iemand van 17..? :huh: ;)


Heyy Jet, ja ik begijp je reactie niet goed eigenlijk??

Wat bedoel je met iemand van 17?? Een FS1 met motopapieren wilt niet zeggen dat de bestuurder van min. 16 jaar (dus OK, want hij is 17) een rijbewijs A1 (motorfiets) moet hebben hoor ;-)

Met alle respect, maar als je dat bedoelt dan ben je toch mis...

Wat betreft de uitschrijving in NL zou ik wel aanraden uiteraard, ik doelde maar dat hij met het keuringsbewijs echt geen bal is hier in Belgie... Tot nu toe nog niet aleszins :wink:
the_destroyers
5000km gereden
5000km gereden
Berichten: 6744
Lid geworden op: 14 jan 2010, 20:35
Locatie: gent

Bericht door the_destroyers »

BartDeVlam schreef:De verkoper was zowiezo van plan om de brommer uit te voeren in nederland, maar krijgt hij dan nog papieren die iets waard zijn voor mij?
Of heb ik de papieren die hij heeft nodig?
(hij wilt hem uitvoeren, omdat hij hem heeft laten keuren en hij wil niet dat als ik boetes krijg, die bij hem toekomen)
Ik heb de verzekeringspapieren, maar die zijn nog op naam van de verkoper hé, hij is nog verzekerd in NL, maar die verzekering is hier took geldig volgens mij...
Ik ga morgen denk ik eens langs het plaatselijke politiekantoor.


De papieren die hij krijgt na uitvoeren, moet jij hebben.
Daarop staat framenummer en datie A3 klasse is. Daarmee stap jijj naar de verzekeraar en je kan beginnen met rijden.
Yamaha rd50m
7500km gereden
7500km gereden
Berichten: 9209
Lid geworden op: 25 okt 2007, 23:12

Bericht door Yamaha rd50m »

Michael, als je fs1 een motorfiets is moet je toch een a1 rijbewijs hebben, ofwel 2 jaar je autorijbewijs?
Yamaha, Flandria (x2), Honda (x2), Malaguti, MV Agusta, Negrini, Peugeot, Kreidler, Mobylette, Royal Nord, Otus, Superia
GoM!cky
1000km gereden
1000km gereden
Berichten: 1145
Lid geworden op: 18 jan 2007, 23:03
Locatie: Hoepertingen België

Bericht door GoM!cky »

Yamaha rd50m schreef:Michael, als je fs1 een motorfiets is moet je toch een a1 rijbewijs hebben, ofwel 2 jaar je autorijbewijs?


Dat zou me sterk lijken Maarten, ik heb geen A1 maar wel al langer dan 2 j mijn autorijbewijs natuurlijk.

Maar het kan zijn dat je gelijk hebt hoor...

Vroeger toen ze destijds door de 16 jarigen als motorfiets werden ingeschreven (vandaar de nog zo zeldzame motorpapieren), toen hadden die jongens en meisjes hun autorijbewijs ook niet hè, laat staan hun A1...

Mijn ervaring is als je een motoplaat hebt, dan laten ze je gerust (als je normaal rijdt, hoe het hoort...).
Yamaha rd50m
7500km gereden
7500km gereden
Berichten: 9209
Lid geworden op: 25 okt 2007, 23:12

Bericht door Yamaha rd50m »

GoM!cky schreef:
Yamaha rd50m schreef:Michael, als je fs1 een motorfiets is moet je toch een a1 rijbewijs hebben, ofwel 2 jaar je autorijbewijs?


Dat zou me sterk lijken Maarten, ik heb geen A1 maar wel al langer dan 2 j mijn autorijbewijs natuurlijk.

Maar het kan zijn dat je gelijk hebt hoor...

Vroeger toen ze destijds door de 16 jarigen als motorfiets werden ingeschreven (vandaar de nog zo zeldzame motorpapieren), toen hadden die jongens en meisjes hun autorijbewijs ook niet hè, laat staan hun A1...

Mijn ervaring is als je een motoplaat hebt, dan laten ze je gerust (als je normaal rijdt, hoe het hoort...).


ik denk da het officieel wel zo is, zo lang ge gene control krijgt makket natuurlijk allemaal nie zoveel uit,
ik ben zelf ook nog nooit gecontroleerd met de brommer, da geluk heb ik.
Maar ik denk da het tegenwoordig sowieso allemaal wa strenger is dan nu
Yamaha, Flandria (x2), Honda (x2), Malaguti, MV Agusta, Negrini, Peugeot, Kreidler, Mobylette, Royal Nord, Otus, Superia
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10820
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

In NL kun je onder de 18 geen auto of motor op naam zetten. Alleen een brommer.
Kijk eerst even in de FAQ.
Plaats reactie