Even een aantal vragen aan de kenners

Alles over de techniek en sleutelen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
gklijnhout
250km gereden
250km gereden
Berichten: 305
Lid geworden op: 03 jul 2011, 18:58
Locatie: Duiven

Even een aantal vragen aan de kenners

Bericht door gklijnhout »

Nu ik aan de vooravond sta om diversen onderdelen te bestellen hier een vraag aan de kenners.

Betreft een FS1 468 Duits model.

.

Deze yamaha was voorzien van een standaard FS1 cilinder met een 16 mm carburateur, standaard hoogte van de cilinderkop en originele zuiger daarnaast had deze een 13 en 43 tands tandwielen.
Gezien de slechte staat waarin deze verkeerde was het vrijwel niet mogelijk om hier een proefrit mee te maken en weet dus niet hoe deze zich gedraagt op de weg.

Mijn vraag is nu dan ook wat is jullie ervaring?
Ik wil de FS1 cilinder voorzien van een nieuwe zuiger en cilinderkop welk merk zuiger en kop kan ik het beste kopen?

Daarbij hoeft deze geen 100km/h te lopen maar zou het wel fijn vinden als deze redelijk mee kan komen en daarbij het gat waarover jullie veel schrijven tussen de 3e en 4e versnelling zo mimimaal mogelijk is.
Wat kan ik het beste doen en wat voor een tandwielverhouding kan ik dan het beste kiezen?

Als laatste bij montage van het motorblok onder het frame waar moet dan de bougiekabel er onderuit komen?
Onder het luchtfilter over de motorsteun heen waar deze dan behoorlijk klem zit?
Of links over het zijdeksel en dan langs de motorbevestigingsbout onder het luchtfilter door?
Of mogelijk nog anders?

Ik zou erg geholpen zijn met antwoorden hierop.
Afbeelding


Gert.
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23444
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Bericht door marco »

Afbeelding

Hier kun je goed zien hoe de bougiekabel moet lopen.

Een fs1 cilinder is hoogtoerig en onderin is het niet veel.

Lees maar in de faq : http://www.fs1forum.com/viewtopic.php?t=5150

Je kan ook je oude cilinder laten opboren met een overmaat zuiger.
De cilinderkop hoeft niet vervangen te worden misschien alleen gevlakt voor wat meer compressie.
Yamaha Sheriff 1981
Gebruikersavatar
gklijnhout
250km gereden
250km gereden
Berichten: 305
Lid geworden op: 03 jul 2011, 18:58
Locatie: Duiven

Bericht door gklijnhout »

Marco,

Bedankt voor de duidelijke foto hier kan ik iets mee.

Wat e fac. voor de cilinders betreft deze had ik al gevonden alleen vraag ik mij af of het stukje over het naar boven halen van de uitlaatpoort nu betrekking heeft op een FS1 cilinder of op een standaard cilinder is mij niet geheel duidelijk.

De vraag over het verzet in de kettingtandwielen is puur gericht voor wt jullie ervaring is en wat julie mogelijk adviseren zodat ik nieuwe tandwielen en ketting kan bestellen.

Gert.
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23444
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Bericht door marco »

Ik zie net dat op de foto de bougiekabel ook niet goed loopt :oops:
Die hoort aan de binnenkant van het luchtfilter te lopen loopt nu buitenom.


Dat van de uitlaatpoort omhoog vijlen is alleen voor de langzame cilinders een fs1 cilinder heeft al een hoge uitlaatpoort.

De tandwielen moet je echt zelf een beetje mee experimenteren.
Het makkelijkste is om de voortandwielen te verwisselen.

De tandwielverhouding die je nu hebt lijkt me niet verkeerd voor deze setup.

Je kan nog een voortandwiel met 14 tandjes bestellen voor die paar euro.
Yamaha Sheriff 1981
Gebruikersavatar
gklijnhout
250km gereden
250km gereden
Berichten: 305
Lid geworden op: 03 jul 2011, 18:58
Locatie: Duiven

Bericht door gklijnhout »

Marco ok zal er bij de montage aan denken.

Gisteren het blok gedemonteerd helaas hierin wat problemen gevonden.
Een of andere onverlaat is met de koppeling aan het klooien geweest en heeft hierbij zijn eigen visie op losgelaten wat de volgorde van montage betreft.
Ik mis dan ook voor mijn gevoel een aantal onderdelen!
1e de kickstarteras heeft alleen maar een as met veer tandwiel met toebehoren is weg.
2e de binnenschotel van de koppeling zat gewoon los en hier missen volgens mij een aantal vulschijven.

Hiervoor dan ook een vraag.
Het is een membraanblok 3E9 nummer met een koppeling voorzien van een vast tandwiel volgens tekening elders hier op het forum moet er tussen de koppelingstrommels een vulschijf nummer 3.
Verder is het mij niet duidelijk wat er tussen het tandwiel en het enkel gesloten lager moet op de ene tekening staat een ring nummer 14 afgebeeld maar bij een dx/468 van bj 1778 staat niets afgebeeld.
Wat moet het zijn?
Heeft iemand antwoord?

Vast bedankt Gert.

ps het is een blok met korte uitgaande as dus zonder fietsmechaniek.
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23444
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Bericht door marco »

Onder het koppelingshuis moet 1 ring en onder de basisplaat van de koppeling moet 1 ring.
Yamaha Sheriff 1981
Gebruikersavatar
gklijnhout
250km gereden
250km gereden
Berichten: 305
Lid geworden op: 03 jul 2011, 18:58
Locatie: Duiven

Bericht door gklijnhout »

Marco,

Bedankt voor het snelle antwoord.

Bij JMPB 1 ring gevonden nu nog zoeken naar de andere.
Bij de fs1 shop in Almere hebben zij het over een koperen ring? met een heftige prijs.
Moet dit de ring zijn die tussen het tandwiel en het lager moet?

Gert Klijnhout
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23444
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Bericht door marco »

Is gewoon een stalen ring.

Die koperen ringen worden dacht ik alleen bij de oudere blokken gebruikt.

Ik kan ze wel voor opmeten heb hier toch een blokje open liggen.
Yamaha Sheriff 1981
Gebruikersavatar
gklijnhout
250km gereden
250km gereden
Berichten: 305
Lid geworden op: 03 jul 2011, 18:58
Locatie: Duiven

Bericht door gklijnhout »

Is er iemand die mij aan deze stalen ringen kan helpen?


Gert Klijnhout
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23444
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Bericht door marco »

Hier moet je er 2 van hebben: http://www.jmpb.nl/store/index.php?act= ... ductId=152

Net opgemeten en ze zijn 30mm in diameter en het binnenste gat is 17mm.
De ring is 2mm dik.
Yamaha Sheriff 1981
Gebruikersavatar
gklijnhout
250km gereden
250km gereden
Berichten: 305
Lid geworden op: 03 jul 2011, 18:58
Locatie: Duiven

Bericht door gklijnhout »

Marco,

Perfect heb gelijk een bestelling geplaats.

Bedankt voor de medewerking.


Zo zie je maar weer in de loop van de jaren is de techniek van een nsu quickly mij geheel gewoon geworden en kan deze blokjes wel dromen.
Voor deze yamaha heb ik wel degelijk de kennis en ervaring nodig van mede hobby liefhebbers.

Nogmaals bedankt.

Gert Klijnhout
Plaats reactie