En dan even een heel andere vraag: Is het mogelijk om mijn iPhone via de stroom van de FS1 op te laden?
Op mijn lader staat er bij de output: 5V - 1A. Een FS1 is 6 volt, zover ik weet.
Op de geplande lange rit zal ik niet overal mogelijkheid hebben om op te laden, dus kwam ik op dit idee.
Of is dit en onnozele vraag? Rocketscience?
geen rocketscience, en zeker mogelijk, maar dan ga je wel je elektriciteit moeten herwerken, en minstens een degelijke spanningsstabilisator moeten steken,
een lamp heeft daar zo geen last van, maar een telefoon is iets anders..
Met een simpele weerstand zou je volgens mij al een stabiele 5V moeten kunnen pakken van de accu bij niet lopende motor. Bij draaiende motor heb je al flinke piekspanningen die afhankelijk van het toerental ook nog flink boven de 6V uitkomen. De accu vangt al heel wat af, maar mogelijk niet genoeg om een iPhone heel te houden.
Machiel had op z'n Monkey (=12V) een sigarettenaansteker op z'n brommer gemaakt. Zo konden we vanalles opladen (telefoon's, batterijen voor de zaklamp etc.). Gewoon op de accu aangesloten.
Die 5V van een iphone is gebasseerd op de USB standaard, omdat je dat ding ook met je USB kabel kan opladen. Overigens zijn er voor de iphone mooie kant en klare accupakketjes op zonnecellen te koop.
Dus een aansluiting op de accupolen, een weerstand en dan een connectie maken voor de iPhone? Zoiets? Of is dat te simpel gedacht. (alhoewel dat voor mij al niet echt simpel is, haha)
heb me tom tom ook zo gehad vorig jaar met een 12 v sigaretten aansteker ging goed.
Maar idd wat gino zegt kijk goed uit wat je doet i.v.m. spannings pieken mijn schijfblok
heeft al eens 17 volt als piek gehad.
Censuur op onderschriften is als sinterklaas zonder zwarte piet.
Denk dat ik dan toch maar voor een zonnelader mnoet gaan, die dan wel laad natuurlijk.
Er zitten ertussen, de laden nauwelijks.
Hoe zit dat bij jou Sam?