velgen richten
-
- 2500km gereden
velgen richten
Vandaag mijn spaken aangebracht. Op zich niet zo moeilijk maar nu moeten de velgen gericht worden.
Nu slingert de boel als een jekko.
Wie heeft goede tips of aanwijzingen voor mij?
Ik heb al een handleiding gedownload maar vind het behoorlijk lastig
Nu slingert de boel als een jekko.
Wie heeft goede tips of aanwijzingen voor mij?
Ik heb al een handleiding gedownload maar vind het behoorlijk lastig
1978 chroom 60 cc
-
- 2000km gereden
- Contacteer:
-
- 5000km gereden
-
- 2000km gereden
- Contacteer:
-
- 2500km gereden
-
- 500km gereden
Een wiel goed richten is niet zo makkelijk.. Het is niet zomaar even wat spaakjes aandraaien. Je moet er ook de feeling voor hebben. Want bij een wiel richten gebruik je voor het grootste deel je gevoel. Ik ben zelf fietsenmaker, en moet uiteraard ook vaak wielen richten. Uiteleggen hoe je een wiel moet richten is in mijn ogen erg lastig, en je kunt je wielen ook erg verkloten en dat zou heel jammer zijn natuurlijk
Het kan dan zo zijn dat je weer helemaal opnieuw moet beginnen met een nieuwe velg. Heb je niet een oud wiel liggen, zodat je het kan proberen/oeffenen? Een fietswiel is dan in het begin het makkelijkst, omdat hiervan het meestal allemaal wat soepeler draaid. Maar dat is niet altijd zo helaas, want soms zitten de spaken vastgerot in de spaaknippel, en dan kun je er niks meer mee. Succes iig! 

-
- 7500km gereden
- Locatie: vlakbij marco want die woont ook in the-middle-of-nowhere-noord-holland net als niek trouwens
- NIX
- 10000km gereden
Juist, je moet een soort van standaard maken die je in de bankschroef of workmate kunt zetten en waarin je je wiel kunt laten draaien en je precies kunt bepalen wanneer de velg in het midden zit.
Kan met een achterbrug of een voorvork oid.
Of je zet je brommer op zijn kop, wat je maar lekker vind werken.
Draai de spaken niet meteen te strak. Let op met richten dat je er geen hoogteslag in draait. Als je 1 kant aandraait, dan de 2 spaken ernaar net zoveel los draaien. Als de boel recht zit, voelen en horen welke spaken losser of strakken zitten en alles gelijk aandraaien, daarna de boel op spanning zetten.
Kan met een achterbrug of een voorvork oid.
Of je zet je brommer op zijn kop, wat je maar lekker vind werken.
Draai de spaken niet meteen te strak. Let op met richten dat je er geen hoogteslag in draait. Als je 1 kant aandraait, dan de 2 spaken ernaar net zoveel los draaien. Als de boel recht zit, voelen en horen welke spaken losser of strakken zitten en alles gelijk aandraaien, daarna de boel op spanning zetten.
Kijk eerst even in de FAQ.
-
- 7500km gereden
- Locatie: vlakbij marco want die woont ook in the-middle-of-nowhere-noord-holland net als niek trouwens