2RU valt uit en start zeer moeilijk- tot niet

Alles over de techniek en sleutelen
Stevie

2RU valt uit en start zeer moeilijk- tot niet

Bericht door Stevie »

Beste allemaal,

Sinds ongeveer een maand is mijn Fs1 2RU begonnen met pruttelen en stotteren. Aan het begin was dit vooral met iemand achterop maar later ook in mijn eentje op de brommer. In de eerste instantie gebeurde dit voornamelijk bij het gas loslaten en weer gas geven, maar nu is het heel onvoorspelbaar. Als ik het me goed herinner kwamen de eerste problemen op wanneer het echt koud werd. Voordat er problemen kwamen ging de brommer ook steeds langzamer lopen (tot ongeveer 40km/h op de rollerbank) De brommer valt dus uit en stottert heel erg op verschillende momenten tijdens het rijden.

Feitjes:
Compressie is nog goed (denk ik)
Bougie vervangen (b7hs --> b7hs)
Puntjes afgesteld en vervangen
condensator vervangen
Olie in het blok vervangen
Luchtfilter is verrot (nieuwe is al besteld)


Ik heb de brommer onlangs voor een beurt weggebracht maar de problemen kwamen vrijwel dezelfde dag nog terug.
Volgens de monteur was de uitlaat verstopt, ik heb er een nieuwe demper ingezet.. Helaas maakt dit weinig verschil en blijft het probleem nog steeds bestaan.

Vandaag de uitlaat er volledig afgehaald, zo te zien zat er ongeveer 0,5mm kool in de uitgang van het blok, maar het lijkt me dat de uitgang dan nog steeds groot genoeg is??

De uitlaat heeft ook wel wat roet/kool aan de binnenkant maar de opening lijkt me nog prima om alle uitlaatgassen door te laten.. Zonder demper start de fs1 iets gemakkelijker maar ik heb er niet mee proberen te rijden. Aan het begin blijft de fs1 nog goed stationair lopen wanneer deze gestart is..
Laatst gewijzigd door Stevie op 13 dec 2010, 20:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23438
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Bericht door marco »

Uitlaat en cilinder moeten denk ik ontkoollt worden.
Yamaha Sheriff 1981
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10820
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

Check de vlotterbak en de sproeier.

Check of de kraan goed doorloopt op beide standen. Vaak is een verstopt kraantje de oorzaak van veel kwalen. Als ie dicht zit, dopje eraf draaien, dan de kraan eraf draaien en de tank leegschudden door het kraangat. Kraantje eers goed schoonmaken en dan weer monteren.

Wie heeft de ontsteking gesteld? Ik zie vaak genoeg mensen die zeggen dat hun ontsteking goed staat omdat ze het lastig vinden om hem goed te stellen.

Start de brommer een keer zonder linkerkap en kijk hoe hard de punten vonken.
Kijk eerst even in de FAQ.
Stevie

Bericht door Stevie »

@ NIX ik ga ff de puntjes nakijken, maar die monteur van de brommer zaak heeft m afgesteld.. en de kwalen waren al voor de servicebeurt.

ps. wat bedoel je met de vlotterbak nakijken, en hoe kijk je de sproeier na? Ik ben wel handig, maar dit soort dingen heb ik zeg maar nog nooit gedaan..
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10820
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

Linker kapje eraf, carb eraf, vlotterbakje eraf. Kijk even in de FAQ bij carbs.
Kijk eerst even in de FAQ.
Stevie

Bericht door Stevie »

heb net de motor opengemaakt en de cilinder van de zuiger gehaald(voor t eerst) de poort waar de uitlaat op gaat is nu weer helemaal schoon en de zuiger was pikzwart bovenop.. ik neem aan dat dit niet goed is, en heb al het (plakkerige) kool verwijdert met een ijzersponsje en een doek.

even een vraagje tussendoor, de zuigerveertjes kunnen soms niet helemaal naar binnen gedrukt worden en wanneer je m een beetje ronddraait lukt dit wel.. is er nog een speciale manier om de motor straks weer in elkaar te zetten of --> als t past is t goed?

verder zat er ook veel zooi op de cilinderkop aan de binnenkant, dit heb ik weggehaald met een metaalborstel.. het oppervlak is trouwens heel erg ruw en lijkt veel corrosie te hebben. is dit erg?

alvast bedankt voor alle reacties.

gr. Steven
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23438
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Bericht door marco »

In de groeven van de zuiger zitten 2 slotjes om de zuigerveer op de goede plaats te houden.
Als je de zuigerveren bekijkt zie daar ook een uitsparing waar dat slotje in valt.

Een beetje kool op je zuiger of kop is niet erg als de uitlaatpoort maar goed schoon is.
Yamaha Sheriff 1981
Gebruikersavatar
Hayahar
100km gereden
100km gereden
Berichten: 248
Lid geworden op: 28 aug 2010, 15:56
Locatie: Teuge
Contacteer:

Bericht door Hayahar »

Heb je toevallig een metalen bougiedop? Daar wil wel eens wat ijs op vastvriezen, ook aan de binnenkant, waardoor je een beetje kortsluiting krijgt. Betekent dus dat je dan af en toe een vonk mist en krijg je ook een plakkerig zwarte zuiger van.
hetzelfde heb je als er een breukje in het keramiek van je bougie zit of in je bougiekabel.
Stevie

Bericht door Stevie »

nee is van kunststof geloof ik.. maar misschien komt die plakkerigheid van al dat stotteren etc. ik kreeg het er (naar mijn mening) ook wel erg gemakkelijk af.

Ik heb toch maar een (hoge) nieuwe uitlaat besteld maar ik las net op het forum dat er wat problemen zijn met het monteren daarvan daar hij niet zo goed zou passen.

iemand nog tips?

gr. Steven
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10820
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

Op de lassen bij de bocht doorzagen, boeltje monteren en weer vastlassen.

Maar begrijp ik goed dat je niet weet hoe je je kraantje en carb schoonmaakt en nu maar een andere uitlaat erop wil?

Dat is net zoiets als je voeten vegen terwijl je vieze handen hebt.
Kijk eerst even in de FAQ.
Stevie

Bericht door Stevie »

haha leuke vergelijking.. Het kraantje heb ik er inderdaad ook afgehaald en schoongemaakt. ik zet m zo weer in elkaar en dan kijken of de oude uitlaat nog werkt. (kraantje zag er nog goed uit)

gr.
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10820
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

Laat even de rest van je setup weten. Dus welke nummers staan er op de cilinder en wat is de doorlaat van de carb. Maak een plaatje ven de binnekant van de cilinderkop.

Wat voor uitlaat heb je erop zitten? Kun je de bocht van de pijp schroeven? Trek de demper eens uit de achterkant. Haal de demperwol eraf en doe die er nooit meer op. Zitten er gaatjes over de gehele lengte van de buis? Zo nee, prik ze door. Kun je door het pijpje heen kijken? Zo nee, rag er wat doorheen.

Heb je al gekeken of de ontsteking vonkt met de kap eraf?

Heb je al in de FAQ gekeken? Daar staat ook een berg info over slecht lopende brommers of hoe je met bepaalde onderdelen moet omgaan.
Kijk eerst even in de FAQ.
Stevie

Bericht door Stevie »

demper had ik vervangen en de nieuwe maakte weinig verschil

vandaag met de nieuwe hoge uitlaat gereden. paste inderdaad heel er moeilijk maar even provisorisch gemonteerd. Gelukkig liep de motor weer erg goed en kwam lekker hoog in de toeren. jammer dat er in de lage toeren weinig kracht zat maar dat kan ook komen omdat ik het achtertandwiel had vervangen voor een tandje kleiner.

De uitlaat maakt wel ontzettend veel lawaai.. Is dat normaal, vergeleken bij de originele uitlaat?

Ik ben nu bezig met de originele uitlaat te ontkolen, het is er inderdaad een waar bij de bocht er los op zit.

Ik hou jullie op de hoogte..

gr. Steven
yamaha_fs1_2ru
1250km gereden
1250km gereden
Berichten: 1414
Lid geworden op: 26 sep 2006, 20:33
Locatie: Fryslân

Bericht door yamaha_fs1_2ru »

Ontstekingsplaat goed vast?
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10820
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

Dan heb je sowoeso een geknepen uitlaat. Kijk in de opvoerfaq. daar zie je welk deel je uit dat originele ding moet halen. Los daarvan denk ik dat het niet alleen je uitlaat is waar je last van hebt, maar om de een of andere reden kijk je niet naar je punten.
Kijk eerst even in de FAQ.
Plaats reactie