2RU valt uit en start zeer moeilijk- tot niet
2RU valt uit en start zeer moeilijk- tot niet
Beste allemaal,
Sinds ongeveer een maand is mijn Fs1 2RU begonnen met pruttelen en stotteren. Aan het begin was dit vooral met iemand achterop maar later ook in mijn eentje op de brommer. In de eerste instantie gebeurde dit voornamelijk bij het gas loslaten en weer gas geven, maar nu is het heel onvoorspelbaar. Als ik het me goed herinner kwamen de eerste problemen op wanneer het echt koud werd. Voordat er problemen kwamen ging de brommer ook steeds langzamer lopen (tot ongeveer 40km/h op de rollerbank) De brommer valt dus uit en stottert heel erg op verschillende momenten tijdens het rijden.
Feitjes:
Compressie is nog goed (denk ik)
Bougie vervangen (b7hs --> b7hs)
Puntjes afgesteld en vervangen
condensator vervangen
Olie in het blok vervangen
Luchtfilter is verrot (nieuwe is al besteld)
Ik heb de brommer onlangs voor een beurt weggebracht maar de problemen kwamen vrijwel dezelfde dag nog terug.
Volgens de monteur was de uitlaat verstopt, ik heb er een nieuwe demper ingezet.. Helaas maakt dit weinig verschil en blijft het probleem nog steeds bestaan.
Vandaag de uitlaat er volledig afgehaald, zo te zien zat er ongeveer 0,5mm kool in de uitgang van het blok, maar het lijkt me dat de uitgang dan nog steeds groot genoeg is??
De uitlaat heeft ook wel wat roet/kool aan de binnenkant maar de opening lijkt me nog prima om alle uitlaatgassen door te laten.. Zonder demper start de fs1 iets gemakkelijker maar ik heb er niet mee proberen te rijden. Aan het begin blijft de fs1 nog goed stationair lopen wanneer deze gestart is..
Sinds ongeveer een maand is mijn Fs1 2RU begonnen met pruttelen en stotteren. Aan het begin was dit vooral met iemand achterop maar later ook in mijn eentje op de brommer. In de eerste instantie gebeurde dit voornamelijk bij het gas loslaten en weer gas geven, maar nu is het heel onvoorspelbaar. Als ik het me goed herinner kwamen de eerste problemen op wanneer het echt koud werd. Voordat er problemen kwamen ging de brommer ook steeds langzamer lopen (tot ongeveer 40km/h op de rollerbank) De brommer valt dus uit en stottert heel erg op verschillende momenten tijdens het rijden.
Feitjes:
Compressie is nog goed (denk ik)
Bougie vervangen (b7hs --> b7hs)
Puntjes afgesteld en vervangen
condensator vervangen
Olie in het blok vervangen
Luchtfilter is verrot (nieuwe is al besteld)
Ik heb de brommer onlangs voor een beurt weggebracht maar de problemen kwamen vrijwel dezelfde dag nog terug.
Volgens de monteur was de uitlaat verstopt, ik heb er een nieuwe demper ingezet.. Helaas maakt dit weinig verschil en blijft het probleem nog steeds bestaan.
Vandaag de uitlaat er volledig afgehaald, zo te zien zat er ongeveer 0,5mm kool in de uitgang van het blok, maar het lijkt me dat de uitgang dan nog steeds groot genoeg is??
De uitlaat heeft ook wel wat roet/kool aan de binnenkant maar de opening lijkt me nog prima om alle uitlaatgassen door te laten.. Zonder demper start de fs1 iets gemakkelijker maar ik heb er niet mee proberen te rijden. Aan het begin blijft de fs1 nog goed stationair lopen wanneer deze gestart is..
Laatst gewijzigd door Stevie op 13 dec 2010, 20:48, 1 keer totaal gewijzigd.
- NIX
- 10000km gereden
- Berichten: 10820
- Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
- Locatie: Milsbeek
Check de vlotterbak en de sproeier.
Check of de kraan goed doorloopt op beide standen. Vaak is een verstopt kraantje de oorzaak van veel kwalen. Als ie dicht zit, dopje eraf draaien, dan de kraan eraf draaien en de tank leegschudden door het kraangat. Kraantje eers goed schoonmaken en dan weer monteren.
Wie heeft de ontsteking gesteld? Ik zie vaak genoeg mensen die zeggen dat hun ontsteking goed staat omdat ze het lastig vinden om hem goed te stellen.
Start de brommer een keer zonder linkerkap en kijk hoe hard de punten vonken.
Check of de kraan goed doorloopt op beide standen. Vaak is een verstopt kraantje de oorzaak van veel kwalen. Als ie dicht zit, dopje eraf draaien, dan de kraan eraf draaien en de tank leegschudden door het kraangat. Kraantje eers goed schoonmaken en dan weer monteren.
Wie heeft de ontsteking gesteld? Ik zie vaak genoeg mensen die zeggen dat hun ontsteking goed staat omdat ze het lastig vinden om hem goed te stellen.
Start de brommer een keer zonder linkerkap en kijk hoe hard de punten vonken.
Kijk eerst even in de FAQ.
heb net de motor opengemaakt en de cilinder van de zuiger gehaald(voor t eerst) de poort waar de uitlaat op gaat is nu weer helemaal schoon en de zuiger was pikzwart bovenop.. ik neem aan dat dit niet goed is, en heb al het (plakkerige) kool verwijdert met een ijzersponsje en een doek.
even een vraagje tussendoor, de zuigerveertjes kunnen soms niet helemaal naar binnen gedrukt worden en wanneer je m een beetje ronddraait lukt dit wel.. is er nog een speciale manier om de motor straks weer in elkaar te zetten of --> als t past is t goed?
verder zat er ook veel zooi op de cilinderkop aan de binnenkant, dit heb ik weggehaald met een metaalborstel.. het oppervlak is trouwens heel erg ruw en lijkt veel corrosie te hebben. is dit erg?
alvast bedankt voor alle reacties.
gr. Steven
even een vraagje tussendoor, de zuigerveertjes kunnen soms niet helemaal naar binnen gedrukt worden en wanneer je m een beetje ronddraait lukt dit wel.. is er nog een speciale manier om de motor straks weer in elkaar te zetten of --> als t past is t goed?
verder zat er ook veel zooi op de cilinderkop aan de binnenkant, dit heb ik weggehaald met een metaalborstel.. het oppervlak is trouwens heel erg ruw en lijkt veel corrosie te hebben. is dit erg?
alvast bedankt voor alle reacties.
gr. Steven
- marco
- Sheriff of the Posbank
- Berichten: 23438
- Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
- Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam
- Hayahar
- 100km gereden
- Berichten: 248
- Lid geworden op: 28 aug 2010, 15:56
- Locatie: Teuge
- Contacteer:
Heb je toevallig een metalen bougiedop? Daar wil wel eens wat ijs op vastvriezen, ook aan de binnenkant, waardoor je een beetje kortsluiting krijgt. Betekent dus dat je dan af en toe een vonk mist en krijg je ook een plakkerig zwarte zuiger van.
hetzelfde heb je als er een breukje in het keramiek van je bougie zit of in je bougiekabel.
hetzelfde heb je als er een breukje in het keramiek van je bougie zit of in je bougiekabel.
nee is van kunststof geloof ik.. maar misschien komt die plakkerigheid van al dat stotteren etc. ik kreeg het er (naar mijn mening) ook wel erg gemakkelijk af.
Ik heb toch maar een (hoge) nieuwe uitlaat besteld maar ik las net op het forum dat er wat problemen zijn met het monteren daarvan daar hij niet zo goed zou passen.
iemand nog tips?
gr. Steven
Ik heb toch maar een (hoge) nieuwe uitlaat besteld maar ik las net op het forum dat er wat problemen zijn met het monteren daarvan daar hij niet zo goed zou passen.
iemand nog tips?
gr. Steven
- NIX
- 10000km gereden
- Berichten: 10820
- Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
- Locatie: Milsbeek
- NIX
- 10000km gereden
- Berichten: 10820
- Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
- Locatie: Milsbeek
Laat even de rest van je setup weten. Dus welke nummers staan er op de cilinder en wat is de doorlaat van de carb. Maak een plaatje ven de binnekant van de cilinderkop.
Wat voor uitlaat heb je erop zitten? Kun je de bocht van de pijp schroeven? Trek de demper eens uit de achterkant. Haal de demperwol eraf en doe die er nooit meer op. Zitten er gaatjes over de gehele lengte van de buis? Zo nee, prik ze door. Kun je door het pijpje heen kijken? Zo nee, rag er wat doorheen.
Heb je al gekeken of de ontsteking vonkt met de kap eraf?
Heb je al in de FAQ gekeken? Daar staat ook een berg info over slecht lopende brommers of hoe je met bepaalde onderdelen moet omgaan.
Wat voor uitlaat heb je erop zitten? Kun je de bocht van de pijp schroeven? Trek de demper eens uit de achterkant. Haal de demperwol eraf en doe die er nooit meer op. Zitten er gaatjes over de gehele lengte van de buis? Zo nee, prik ze door. Kun je door het pijpje heen kijken? Zo nee, rag er wat doorheen.
Heb je al gekeken of de ontsteking vonkt met de kap eraf?
Heb je al in de FAQ gekeken? Daar staat ook een berg info over slecht lopende brommers of hoe je met bepaalde onderdelen moet omgaan.
Kijk eerst even in de FAQ.
demper had ik vervangen en de nieuwe maakte weinig verschil
vandaag met de nieuwe hoge uitlaat gereden. paste inderdaad heel er moeilijk maar even provisorisch gemonteerd. Gelukkig liep de motor weer erg goed en kwam lekker hoog in de toeren. jammer dat er in de lage toeren weinig kracht zat maar dat kan ook komen omdat ik het achtertandwiel had vervangen voor een tandje kleiner.
De uitlaat maakt wel ontzettend veel lawaai.. Is dat normaal, vergeleken bij de originele uitlaat?
Ik ben nu bezig met de originele uitlaat te ontkolen, het is er inderdaad een waar bij de bocht er los op zit.
Ik hou jullie op de hoogte..
gr. Steven
vandaag met de nieuwe hoge uitlaat gereden. paste inderdaad heel er moeilijk maar even provisorisch gemonteerd. Gelukkig liep de motor weer erg goed en kwam lekker hoog in de toeren. jammer dat er in de lage toeren weinig kracht zat maar dat kan ook komen omdat ik het achtertandwiel had vervangen voor een tandje kleiner.
De uitlaat maakt wel ontzettend veel lawaai.. Is dat normaal, vergeleken bij de originele uitlaat?
Ik ben nu bezig met de originele uitlaat te ontkolen, het is er inderdaad een waar bij de bocht er los op zit.
Ik hou jullie op de hoogte..
gr. Steven
-
- 1250km gereden
- Berichten: 1414
- Lid geworden op: 26 sep 2006, 20:33
- Locatie: Fryslân
- NIX
- 10000km gereden
- Berichten: 10820
- Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
- Locatie: Milsbeek