Balhoofdinfo gevraagd!

Alles over de techniek en sleutelen
Plaats reactie
eelco

Balhoofdinfo gevraagd!

Bericht door eelco »

Hallo,

Een week geleden was ik lekker aan het rijden. Alleen elke keer als ik remde hoorde ik wat raars. Een tik/bonk. Na controle bleek het mijn balhoofd te zijn. Ik lekker uit elkaar gehaald, lagers waren flink vernield. Er zaten flinke inloopsporen in. Ik nieuwe lagers bestellen en nieuwe kogeltjes.

Nu ben ik zover dat ik alles weer lekker vet in elkaar heb zitten. Maar als ik mijn kroonbout vastdraai (niet muurvast, maar goed vast) dan draait mijn stuur heel zwaar. Als ik de bout ''net aan'' vast zet, gaat het al beter.

Nu was mijn vraag; Weet iemand hoeveel Nm je de afstelbout van de lagers en de kroonbout vast moet zetten?

Of hoe ik mijn lagers afstel. Want mij lijkt dat ik de bout van de lagers net zo vast draai totdat ik geen speling meer heb. Of denk ik verkeerd?

Zou fijn zijn als ik hem vandaan weer rijdend heb. :wink:
pee67
5000km gereden
5000km gereden

Bericht door pee67 »

Waarschijnlijk zal je hier je info kunnen vinden

http://www.fs1forum.com/viewtopic.php?t=5253&highlight=
Wie naar het verleden kijkt, staat met zijn rug naar de toekomst.
eelco

Bericht door eelco »

Ik dacht dat ik het hele forum al onderzocht had. Maar dat had ik nog niet gevonden. Bedankt. Ik ga ff aan de gang. :wink:
NIX
10000km gereden
10000km gereden

Bericht door NIX »

Je balhoofdmoer is niet om stevig aan te draaien, maar om af te stellen. Het zijn in feite 2 open lagers onder elkaar die je net als een fietswielnaafje afstelt. De speling moet er net uit zijn, dan is het goed. Als je speling voelt staat de boel te los, als je weerstand voelt staat ie te strak. Soms stel je hem perfect af en zit na het monteren van de stuurplaat toch iets te strak. Dat is dan net de speling die in de draad zit van de balhoofdmoer die er dan uitgedraaid is. Bout van de stuurplaat iets losser draaien, balhoofdmoer een pietsje tegen de klok in en dan de stuurplaatbout weer vast. Dan zit het perfect. Overigens stuurt je FS1 met wat speling meestal nog lekker strak en met weerstand slinger je vaak alle kanten op omdat je je stuur net niet in de ideale koers kunt zetten.
Kijk eerst even in de FAQ.
eelco

Bericht door eelco »

Hmm, ja ik heb het namelijk nog. Ik snap het principe wel, dus ik ga nog wel even puzelen.

Iig bedankt voor je reactie! :wink:
eelco

Bericht door eelco »

Yes; Opgelost. Kroonplaatbout los, afstelmoer losser, kroonplaatbout vast, en controleren. Nog zo lang tot het goed is! 8)

Thanx everyone!
NIX
10000km gereden
10000km gereden

Bericht door NIX »

Goedzo knul!
Kijk eerst even in de FAQ.
Plaats reactie