Of mensen die vragen hebben over krukassen, of ook opmerkelijke dingen hebben. Verschillen tussen origineel enzovoort. Kortom lul maar raak

Dries schreef:Weer even open:
2 RGD krukassen besteld bij http://www.puchshop.de" onclick="window.open(this.href);return false;
Eerste indruk:
Redelijk nette as. Paar dingen vallen wel op:
Zie onderin de wang een zwart stuk.
Een krukas wordt voorgedraaid. Daarna gehard, en daarna nageslepen. Het lijkt net of de wang de slijpsteen daar niet heeft geraakt, dus dat er eigenlijk een deuk inzit? Ik zal het is nameten. Opzich niet boeiend, maar wel een vermelding waard.
Het is een 16 mm big-end pen ipv 14 mm. Dat is gunstig. Meer oppervlakte is natuurlijk altijd goed. Ook een lekker brede spleet zodat het lager genoeg smering kan krijgen. Alleen loopt de drijfstang aan de zijkant tegen het kunstof, dat is dan weer jammer.
Raar, het kunstof loopt aan 1 kant wel door, en aan de andere kant niet... Ook kan je met je nagel het kunstof al een beetje van de krukwang af trekken.
Slingering 0.005 of minder. Bij alletwee de krukassen. Erg netjes, helemaal niks op aan te melden.
Conclusie.
Voor de prijs heb je een prima krukas, en zeker een geduchte tegenstander van de bewezen rito. Plus punt is echt het 16 mm big-endje.
Het nadeel vind ik wel de kunstof vulling. Mijn mening: Ze hadden het bij 2 kleine propjes moeten houden in de wang, en niet helemaal langs de drijfstang die rotzooi moeten plakken. Maar bij een normale brommer blijft het 99% zeker weten zitten, dus no worries.
Wordt vervolgd
dries
Dries schreef:Ik weet niet of het big end dan teveel axiale (in de lengterichting van de big end pen) speling krijgt, volgens mij is die kunstof ook een filler. Die van mij gaat binnenkort uit elkaar, dus dan laat ik het weten.
Ik ben overgens ook onderhoud aan mijn eigen motorblok aan het doen. (4 versnellingen mv-50/mk65/21 mm dell/opmaat kop/homoet)
Blok heeft laatst een vastloper gehad. Ik twijfelde of ik de krukas zou reviseren, want hij voelde nog zo goed aan. Totaal geen speling op het big end, en verder niks merkbaars.
Totdat ik goed ging kijken:
Krukas uit elkaar geperst, big end pen is aan de zijkant helemaal in gaan vreten:
Bronzen bus gebroken
En de bus was ook 2 tiende (!!!!) ovaal. Daar gaat je squish van 0.8...
Drijfstang heeft aangelopen tegen de krukas.
Andere kant nog meer.
Wat ik hier eigenlijk mee wil aantonen; een 2ehands krukas kan goed aanvoelen, maar vaak zijn er toch dingen mis als je echt goed gaat inspecteren.
gr
dries
Frank schreef:Een vraag van mijn kant. Waarom slijpen ze de krukaswang? Ja om hem de goede ruwheid te geven, maa wat is daar het nut van? De ruwheid van de wang is hier toch totaal niet functioneel??
hoe zit dit?
Dries schreef:Een krukas is een lomp gietstuk. Dit word dan voorgedraaid, naar zeg, alle maten +0.3 mm.
Ivm kromtrekken (de krukwang neemt veel meer warmte op dan de kruktap) gloeien ze de krukas eerst uit, daarna verhitten-->harden, en daarna ontlaten.
Dan is de krukas nog steeds vrij hard, en nog niet aan de maat. Dan wordt de krukas tussen de centers teruggeslepen, naar de gewenste maat.
Heeft dus niet zoveel met ruwheid te maken. Slijpen om een bepaalde ruwheid te halen is trouwens ook niet meer echt actueel. Tegenwoordig met microfrezen (14.000 rpm) kunnen ze dezelfde ruwheid halen....
Gisteren even verder gegaan aan de RGD krukas, jullie zullen me wel vervloeken =-)

.jpg)
Rode rotzooi.
.jpg)
.jpg)
Hier kon ik zo de schroevendraaier tussen steken. Maar ondanks dat, zat de rest toch vies vast.
.jpg)
Met de doorslag leek het niet alsof die los ging, dus ik dacht, even de bovenkant losboren. Toen zag ik hoe het kunstof vastzat.
.jpg)
Het gat in de krukas is aan de bovenkant conisch. Later wordt het dus volgegoten, en zit het dus vast. Opzich vrij slim gedaan, en flink stevig.
.jpg)
Maar toen...
.jpg)
De gaten zitten alles behalve recht.
.jpg)
Check dit:
.jpg)
.jpg)
Euh?
.jpg)
Ik ben ook nog bezig de krukas helft zelf op slingering na te meten. Als ik m tussen de centers meet, komen er zulke bizarre waarden uit, dat je gewoon vermoed dat die krukas niet meer tussen de centers geslepen is. Dus daar ga ik nog even wat anders voor bedenken.
Tot zover.
gr
dries[/quote]