Aankooptips FS1
- Marc
- Aan het inrijden
Aankooptips FS1
Vraagje: Ik ben op zoek naar een goede FS1. ( '74 378 t/m '76 1J5). Het moet een gaaf en origineel (gereviseerd) exemplaar zijn, waarmee ik eerst kan rijden, en dan rustig aan aan de techniek kan beginnen. Onderhoud van m'n Tomos 4 TL doe ik zelf, maar omdat de FS1 een brommer is die ik zelf nooit heb gehad vind ik het best lastig om een echt goede van een bijeengerommeld exemplaar te onderschijden. Ik zag bijvoorbeeld onlangs een op het oog mooi en gaaf exemplaar staan bij een handelaartje, maar er werd zelfs niet op geboden. Wat zou er mis met dat ding (of de verkoper) zijn geweest, vraag ik me dan af? Of andersom, soms zie ik een mooi plaatje met een waanzinnige prijs.
De vraag is dus: Zijn er aankooptips?
De vraag is dus: Zijn er aankooptips?
- NIX
- 10000km gereden
Heel simpel:
Blok en framenummer gelijk, gekentekend, en met name de juiste tank en kappenset en wielemn en vork voor het type dat je wil. Dus geen 2RU met een 1J5 setje erop, ofzo. Bekijk de folders en beschrijvingen hier op de site en heb je specifieke vragen, stel ze gerust. Soms komen er leuke dingen voorbij, soms zijn het gelukszoekers die hun (soms zelfs mooie) spul aanbieden.
Blok en framenummer gelijk, gekentekend, en met name de juiste tank en kappenset en wielemn en vork voor het type dat je wil. Dus geen 2RU met een 1J5 setje erop, ofzo. Bekijk de folders en beschrijvingen hier op de site en heb je specifieke vragen, stel ze gerust. Soms komen er leuke dingen voorbij, soms zijn het gelukszoekers die hun (soms zelfs mooie) spul aanbieden.
Kijk eerst even in de FAQ.
-
- 7500km gereden
- Locatie: vlakbij marco want die woont ook in the-middle-of-nowhere-noord-holland net als niek trouwens
- Marc
- Aan het inrijden
En qua snelheid? Zijn er typen die moeilijker wat sneller te maken zijn? (Gaat mij dus om een 378 van '74 of '75, of om een 1J5 van '76). Bijvoorbeeld omdat het technisch onmogelijk is gemaakt, of omdat onderdelen niet of nauwelijks verkrijgbaar zijn? Nou hoef ik geen straatracer, maar 65+ is wel wenselijk.
-
- 2500km gereden
Opvoeren is niet zo een punt.
74 is met de hoge tank paars / bruin of blauw, 75 is ook de hoge tank maar dan groen of geel.
76 is weer blauw of groen met de lage tank.
of je moet een buitenlandse nemen dan zijn er meer kleuren.
Maar wil je een kompleet gerestaureerd en nieuw gespoten exemplaar dan moet je behoorlijk diep in de buidel
vooral als je een 75 er of 76er dx wil met de ronde rempot.
Let er bij deze modellen vooral op dat er ook de dikke voorvork poten in zitten.
Verder blijft t natuurlijk oud spul en hoe is de restauratie uitgevoerd.
ik persoonlijk zou nooit een kompleet gerestaureerd ding kopen ik doe het liever zelf, dan weet je wat er gebeurd is en met wat voor matriaal.
Ook helemaal origineel is niet mijn ding maar goed ieder zijn meug.
74 is met de hoge tank paars / bruin of blauw, 75 is ook de hoge tank maar dan groen of geel.
76 is weer blauw of groen met de lage tank.
of je moet een buitenlandse nemen dan zijn er meer kleuren.
Maar wil je een kompleet gerestaureerd en nieuw gespoten exemplaar dan moet je behoorlijk diep in de buidel
vooral als je een 75 er of 76er dx wil met de ronde rempot.
Let er bij deze modellen vooral op dat er ook de dikke voorvork poten in zitten.
Verder blijft t natuurlijk oud spul en hoe is de restauratie uitgevoerd.
ik persoonlijk zou nooit een kompleet gerestaureerd ding kopen ik doe het liever zelf, dan weet je wat er gebeurd is en met wat voor matriaal.
Ook helemaal origineel is niet mijn ding maar goed ieder zijn meug.
Censuur op onderschriften is als sinterklaas zonder zwarte piet.
-
- 1500km gereden
ervaring door de jaren heeft voor mij drie opties opgeleverd:
-of een 100% ori ding waar niet aan gesleuteld is; mag best normale slijtage en gebruikerssporen hebben
-of een toprestauratie door iemand gedaan met kennis van zaken, die ik ken en vertrouw
-of zelf helemaal van de grond opbouwen
voor iets anders als een fs1 probeer ik eerst adviezen in te winnen en/of een kenner mee te nemen naar de aankoop, bij die aankoop begint het en is allesbepalend dwz of je veel lol of veel ellende met de aankoop zult krijgen, of je na de aankoop weinig/geen tot veel geld moet investeren om de zaak goed rijdend te houden
als voorbeeld; ik zit te denken aan een BMW R45..................beetje inlezen op fora verschaft mij nu al info over de zwakke punten en belangrijke modelspecificaties t.o.v. bouwjaren, zo kan je veel gerichter vragen stellen en inzoomen op desbetreffende belangrijke punten.
-of een 100% ori ding waar niet aan gesleuteld is; mag best normale slijtage en gebruikerssporen hebben
-of een toprestauratie door iemand gedaan met kennis van zaken, die ik ken en vertrouw
-of zelf helemaal van de grond opbouwen
voor iets anders als een fs1 probeer ik eerst adviezen in te winnen en/of een kenner mee te nemen naar de aankoop, bij die aankoop begint het en is allesbepalend dwz of je veel lol of veel ellende met de aankoop zult krijgen, of je na de aankoop weinig/geen tot veel geld moet investeren om de zaak goed rijdend te houden
als voorbeeld; ik zit te denken aan een BMW R45..................beetje inlezen op fora verschaft mij nu al info over de zwakke punten en belangrijke modelspecificaties t.o.v. bouwjaren, zo kan je veel gerichter vragen stellen en inzoomen op desbetreffende belangrijke punten.
-
- 5000km gereden
NIX schreef:Heel simpel:
Ik heb een 2RU met een 1j5 voorvork

- Marc
- Aan het inrijden
Ik ben al een hoop aan het bijleren. Begin wat vertrouwen te krijgen dat ik niet met de miskoop van de eeuw thuiskom. Veel lezen op liefhebbersites en de aanwijzingen en opmerkingen op dit forum en deze site helpen me. Wat ik wel weet: Als je haast hebt koop je de verkeerde of veel te duur.
Zelf opbouwen lijkt me prachtig, als ik daar de tijd voor had en een goede werkruimte. Maar ook bij een 'schuurvonst' moet je weten wat je koopt. Puur ori houden vind ik wel mooi, maar kleine aanpassingen (in de stijl van) vind ik niet zo'n probleem. Gaat mij niet om mooier dan nieuw, maar meer om het ding zoals het toen in de schuur stond. Mag best een klein vlekje aan zitten dus.
Dikke voorpoten, lange duitse achtervork?
Zelf opbouwen lijkt me prachtig, als ik daar de tijd voor had en een goede werkruimte. Maar ook bij een 'schuurvonst' moet je weten wat je koopt. Puur ori houden vind ik wel mooi, maar kleine aanpassingen (in de stijl van) vind ik niet zo'n probleem. Gaat mij niet om mooier dan nieuw, maar meer om het ding zoals het toen in de schuur stond. Mag best een klein vlekje aan zitten dus.
Dikke voorpoten, lange duitse achtervork?