Te hoge druk?
Te hoge druk?
hooi,
Kan je ook krassen op je cilinder en zuiger krijgen door een te hoge druk?
Want ik ga een nieuwe cilinder kopen, de vorige was slecht maar misschien was de oorzaak de hoge drukkop wel.
hooi
Kan je ook krassen op je cilinder en zuiger krijgen door een te hoge druk?
Want ik ga een nieuwe cilinder kopen, de vorige was slecht maar misschien was de oorzaak de hoge drukkop wel.
hooi
oke dat is mooi.
ik las het namelijk dit:
,,Door de bank genomen neemt het rendement toe met het stijgen van de druk in de verbrandingsruimte. Maar dat gaat niet ongelimiteerd. Bij een te hoge compressie treedt met name bij hoge toeren en bij volle belasting zogenaamd pingelen op. Dit is het vroegtijdig spontaan exploderen van het mengsel wat schade kan toebrengen aan de zuigers, Het moment waarbij dat optreedt is de uiterste grens op basis waarvan de compressieverhouding wordt bepaald. Die blijft vervolgens ongeacht het toerental of de belasting gelijk. Maar juist bij lagere toeren en geringere kracht zou een hogere compressieverhouding gewenst zijn voor een beter rendement." op de site van SAAB: http://home.wanadoo.nl/web5/autotech/Sa ... chniek.htm
Ik zag ook dat de hogedrukkop heel licht beschadigd is, soort kleine oneffenheden.
Denk niet dat het kwaad kan maar misschien denken jullie hier anders over?
ik las het namelijk dit:
,,Door de bank genomen neemt het rendement toe met het stijgen van de druk in de verbrandingsruimte. Maar dat gaat niet ongelimiteerd. Bij een te hoge compressie treedt met name bij hoge toeren en bij volle belasting zogenaamd pingelen op. Dit is het vroegtijdig spontaan exploderen van het mengsel wat schade kan toebrengen aan de zuigers, Het moment waarbij dat optreedt is de uiterste grens op basis waarvan de compressieverhouding wordt bepaald. Die blijft vervolgens ongeacht het toerental of de belasting gelijk. Maar juist bij lagere toeren en geringere kracht zou een hogere compressieverhouding gewenst zijn voor een beter rendement." op de site van SAAB: http://home.wanadoo.nl/web5/autotech/Sa ... chniek.htm
Ik zag ook dat de hogedrukkop heel licht beschadigd is, soort kleine oneffenheden.
Denk niet dat het kwaad kan maar misschien denken jullie hier anders over?
- Tombo
- 17500km gereden
- Berichten: 18356
- Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
- Locatie: Achterhoek
-
- 7500km gereden
- Berichten: 7718
- Lid geworden op: 29 mar 2009, 13:36
- Locatie: vlakbij marco want die woont ook in the-middle-of-nowhere-noord-holland net als niek trouwens
Ja dat is je squishrand. Maar je zuiger komt misschien niet uit je cilinder, maar er kan wel een randje op je squishrand zitten die uit je kop steekt. Maar als hij gewoon glad is kan dat niet gebeuren.
En je moet ook eigelijk je squish afstellen als je kop er op zit. Je moet dan alles monteren en dan door je bougie gat een stukje tin steken tot aan de de rand van de cilinder en dan je krukas een heel rondje draaien zodat de zuiger het tin plet tussen de kop en de zuiger, en dan weet je de squish. Die moet dan rond de 1mm zitten. En als er dan een randje op je squishrand zit van een halve milimeter heb je al best kans dat hij daar achter brandstof gaat afsluiten. Je moet trouwens ook zorgen dat de squishrand dezelfde bolling heeft dan de zuiger, anders kan je ook een opstaande rand krijgen waar achter mensel kan ontbranden.
Je kan trouwens je squish afstellen door er dikkere of minder dikke voetpakkingen tussen te zetten, maar als het echt erg veel scheelt kan je hem beter eerst (laten) afdraaien/afvlakken.
En je moet ook eigelijk je squish afstellen als je kop er op zit. Je moet dan alles monteren en dan door je bougie gat een stukje tin steken tot aan de de rand van de cilinder en dan je krukas een heel rondje draaien zodat de zuiger het tin plet tussen de kop en de zuiger, en dan weet je de squish. Die moet dan rond de 1mm zitten. En als er dan een randje op je squishrand zit van een halve milimeter heb je al best kans dat hij daar achter brandstof gaat afsluiten. Je moet trouwens ook zorgen dat de squishrand dezelfde bolling heeft dan de zuiger, anders kan je ook een opstaande rand krijgen waar achter mensel kan ontbranden.
Je kan trouwens je squish afstellen door er dikkere of minder dikke voetpakkingen tussen te zetten, maar als het echt erg veel scheelt kan je hem beter eerst (laten) afdraaien/afvlakken.
- marco
- Sheriff of the Posbank
- Berichten: 23438
- Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
- Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Deze zat op mijn brommer toen ik hem kocht.
Nooit geen last gehad van pingelen ofzo.
Alleen van wheelies met optrekken

Laatst gewijzigd door marco op 21 feb 2010, 19:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Yamaha Sheriff 1981
-
- 7500km gereden
- Berichten: 7718
- Lid geworden op: 29 mar 2009, 13:36
- Locatie: vlakbij marco want die woont ook in the-middle-of-nowhere-noord-holland net als niek trouwens
weer wat wijzer geworden na een dag op het forum
er zaten vooral kleine putjes in de squishband.
maar de squishband is er toch juist voor om een deel van het mengsel niet te verbranden maar voor smering van de cilinder te gebruiken?
dus dan maken die putjes niet heel veel uit, er wordt alleen iets meer mengsel niet verbrand...
en als ik de nieuwe cilinder monteer weet ik niet gelijk de juiste afstelling, kan dit kwaad?
of kan ik gewoon van groot naar kleine sproeier monteren?
en bij welke sproeier moet ik beginnen?
(zeta cilinder, prox zuiger, hoge drukkop, 16mm carb, fs1 uitlaat)

er zaten vooral kleine putjes in de squishband.
maar de squishband is er toch juist voor om een deel van het mengsel niet te verbranden maar voor smering van de cilinder te gebruiken?
dus dan maken die putjes niet heel veel uit, er wordt alleen iets meer mengsel niet verbrand...
en als ik de nieuwe cilinder monteer weet ik niet gelijk de juiste afstelling, kan dit kwaad?
of kan ik gewoon van groot naar kleine sproeier monteren?
en bij welke sproeier moet ik beginnen?
(zeta cilinder, prox zuiger, hoge drukkop, 16mm carb, fs1 uitlaat)
-
- 7500km gereden
- Berichten: 7718
- Lid geworden op: 29 mar 2009, 13:36
- Locatie: vlakbij marco want die woont ook in the-middle-of-nowhere-noord-holland net als niek trouwens
Een Squish band is een gedeelte van de cilinderwand van een tweetaktmotor.
De squish band zit vlak boven de zuiger (minder dan 1 mm verschil) waar een klein gedeelte van het mengsel tussen “weggeknepen” wordt. De zuigerrand onder de squish band wordt niet aan de verbranding blootgesteld en wordt zodoende niet te warm. Het weggeknepen gasmengsel zorgt tevens voor een goede werveling in de verbrandingsruimte.