Bougiekabel vervangen

Alles over de techniek en sleutelen
Gebruikersavatar
Daan1990
250km gereden
250km gereden
Berichten: 446
Lid geworden op: 08 aug 2008, 10:15
Locatie: Fort Worth, TX

Bougiekabel vervangen

Bericht door Daan1990 »

Hallo allemaal,

Lang niet meer hier geweest, ik heb eindelijk weer tijd voor mijn liefste fs1, en de ontsteking werkt nog steeds niet. Het probleem is dat er gewoon een magere rode vonk uit de bougie komt. Ik heb het vliegwiel eraf gehaald (en die twee schroeven waar de spoelen e.d. zitten dolgedraaid... het was letterlijk onmogelijk om die los te krijgen) maar niks abnormaals. Contactpunten zagen er goed uit, spoeltjes zijn minder. Maar de contactpunten gaven een mooie gele vonk. Eerst vonkte de bougie helemaal niet, toen knipte ik er een stukje kabel af en deed daar de bougiedop op en nu heeft ie dus die beroerde rode vonk. Ik neem dus aan dat de bougiekabel de boosdoener is. Mijn vraag is nu:

Hoe vervang ik de bougiekabel? (waar zit ie en hoe maak ik em los e.d.)

Ik heb in mijn partslist e.d. gekeken maar werd niet echt veel wijzer daarvan. Ik kon zo 123 op de site ook niet duidelijk vinden hoe dat moet. Kan iemand mij helpen? :)

Groeten van Daan
paull
1250km gereden
1250km gereden
Berichten: 1381
Lid geworden op: 23 mei 2008, 14:51
Locatie: Zwolle

Bericht door paull »

bobine eruit halen. Daar zit je kabel aan, dus die haal je der af en plak je een nieuwe aan....heel easy lijkt me. Maar of dat de oorzaak is, is nog de vraag. Beter koop je mss een gloedniuwe bobine en weet je zeker dat je goed zit. Kost iets van 7,50 dus daar kan je het denk ik niet om laten.
pee67
5000km gereden
5000km gereden
Berichten: 5445
Lid geworden op: 06 jun 2007, 11:19
Locatie: Mieldere

Re: Bougiekabel vervangen

Bericht door pee67 »

Daan1990 schreef:Hallo allemaal,

Lang niet meer hier geweest, ik heb eindelijk weer tijd voor mijn liefste fs1, en de ontsteking werkt nog steeds niet. Het probleem is dat er gewoon een magere rode vonk uit de bougie komt. Ik heb het vliegwiel eraf gehaald (en die twee schroeven waar de spoelen e.d. zitten dolgedraaid... het was letterlijk onmogelijk om die los te krijgen) maar niks abnormaals. Contactpunten zagen er goed uit, spoeltjes zijn minder. Maar de contactpunten gaven een mooie gele vonk. Eerst vonkte de bougie helemaal niet, toen knipte ik er een stukje kabel af en deed daar de bougiedop op en nu heeft ie dus die beroerde rode vonk. Ik neem dus aan dat de bougiekabel de boosdoener is. Mijn vraag is nu:


Groeten van Daan


Als je een vonk tussen je contactpunten hebt is je condensator R.I.P en zal je die moeten vervangen.
Wie naar het verleden kijkt, staat met zijn rug naar de toekomst.
Wouter 1990

Bericht door Wouter 1990 »

Hee daan,
Ik had toch al gezegd dat het of de condensator of de bobine zou zijn.
Spreek je van de week wel weer.
Gr. Wouter
Gebruikersavatar
Daan1990
250km gereden
250km gereden
Berichten: 446
Lid geworden op: 08 aug 2008, 10:15
Locatie: Fort Worth, TX

Bericht door Daan1990 »

Maar waarom is er dan toch nog een kleine vonk bij de bougie? Maar dat is wel leuk want ik had al een condensator besteld :) Hoop dat het werkt... :)

@ Wouter, tot dinsdag!
koppel
1500km gereden
1500km gereden
Berichten: 1784
Lid geworden op: 12 nov 2006, 16:22

Bericht door koppel »

een goede vonk is blauw en krachtig

overmatige vonkvorming tussen de punten duidt op defecte condensator............bobines gaan zelden stuk bij een fs1..................ik monteer liever een gebruikte originele dan een nieuwe immi(mbt de bobine)

geldt overigens voor alle ontstekingsdelen
Roberto.B

Bericht door Roberto.B »

ik moet me condensator ook vervangen :lol:

me brommer start ,en heeft vonken tussen de contactpunten

en heeft overmatige vonken bij bougie
Gebruikersavatar
Triforce
2500km gereden
2500km gereden
Berichten: 4927
Lid geworden op: 05 dec 2007, 19:50
Locatie: Zwolle

Bericht door Triforce »

Roberto.B schreef:ik moet me condensator ook vervangen :lol:

me brommer start ,en heeft vonken tussen de contactpunten

en heeft overmatige vonken bij bougie


dan is je bougie stuk :P

en sterke vonken tussen de punten duidt op een stukke condensator
Gebruikersavatar
Daan1990
250km gereden
250km gereden
Berichten: 446
Lid geworden op: 08 aug 2008, 10:15
Locatie: Fort Worth, TX

Bericht door Daan1990 »

Ik heb vandaag de condensator vervangen, de brommer heeft nu nergens geen vonken nie...niet tussen de contactpunten en ook niet bij de bougie. Het was een immi condensator met wat overbodige metalen uitsteeksels eraan en die heb ik gewoon erafgehaald want die zaten toch maar in de weg. De orginele had ook zo'n uitsteeksel, alleen dan met een soort isolatiemateriaal (soort houtachtig spons... :? ). Ook had de immi twee draadjes, eentje met een soort aanschroef ding eraan. Ik nam aan dat dat als extra min diende en dat andere draadje heb ik aan het draadje vastgemaakt waar ook de orginele condensator zat.

Mijn vraag> Wat heb ik verkeerd gedaan? Waar dienen die uitsteeksels en dat min draadje voor? Thx voor de reacties :)
Twowheeler
7500km gereden
7500km gereden
Berichten: 7718
Lid geworden op: 29 mar 2009, 13:36
Locatie: vlakbij marco want die woont ook in the-middle-of-nowhere-noord-holland net als niek trouwens

Bericht door Twowheeler »

Dat sponsje hoort op het uitsteeksel.
Dit smeert het Nokje op je vliegwiel (moet wel wat vet op het sponsje)
als het te droog wordt kan het oppakertje van je contacten overmatig gaan slijten.
Gebruikersavatar
Daan1990
250km gereden
250km gereden
Berichten: 446
Lid geworden op: 08 aug 2008, 10:15
Locatie: Fort Worth, TX

Bericht door Daan1990 »

Sorry voor deze late reactie,

Maar ik heb het probleem kunnen fixen! :D

Ik had de condensator verkeerd aangesloten. Nu is ie goed aangesloten en geeft de bougie weer een mooie blauwe vonk, DUS: bij een immi condensator altijd maar een van de draadjes gebruiken en die aansluiten op de plus pool, er is er dus niet een voor op het frame, ook al ziet die er wel uit alsof ie daar aangesloten moet worden.
Gebruikersavatar
Triforce
2500km gereden
2500km gereden
Berichten: 4927
Lid geworden op: 05 dec 2007, 19:50
Locatie: Zwolle

Bericht door Triforce »

lijkt me ook wel logisch, dat je dat lipje niet op het frame moet gaan monteren want de 2 draden komen op 1 ding uit de condensator en als je 1 draad op het frame zet kan de condensator/bobine niet opladen.
maartuh
100km gereden
100km gereden
Berichten: 157
Lid geworden op: 13 okt 2009, 21:05

Bericht door maartuh »

Triforce schreef:lijkt me ook wel logisch, dat je dat lipje niet op het frame moet gaan monteren want de 2 draden komen op 1 ding uit de condensator en als je 1 draad op het frame zet kan de condensator/bobine niet opladen.



Het is toch de ene naar je contactpunten en de andere naar je bobine?
Even uit mijn hoofd zo want het is alweer 1,5 week geleden dat ik hem erop zette
Gebruikersavatar
Daan1990
250km gereden
250km gereden
Berichten: 446
Lid geworden op: 08 aug 2008, 10:15
Locatie: Fort Worth, TX

Bericht door Daan1990 »

Nee het is niet logisch en eigenlijk best dom
Gebruikersavatar
Triforce
2500km gereden
2500km gereden
Berichten: 4927
Lid geworden op: 05 dec 2007, 19:50
Locatie: Zwolle

Bericht door Triforce »

maartuh schreef:
Triforce schreef:lijkt me ook wel logisch, dat je dat lipje niet op het frame moet gaan monteren want de 2 draden komen op 1 ding uit de condensator en als je 1 draad op het frame zet kan de condensator/bobine niet opladen.



Het is toch de ene naar je contactpunten en de andere naar je bobine?
Even uit mijn hoofd zo want het is alweer 1,5 week geleden dat ik hem erop zette


Kan, maar niet altijd doet hij het zo.
Plaats reactie