Lang niet meer hier geweest, ik heb eindelijk weer tijd voor mijn liefste fs1, en de ontsteking werkt nog steeds niet. Het probleem is dat er gewoon een magere rode vonk uit de bougie komt. Ik heb het vliegwiel eraf gehaald (en die twee schroeven waar de spoelen e.d. zitten dolgedraaid... het was letterlijk onmogelijk om die los te krijgen) maar niks abnormaals. Contactpunten zagen er goed uit, spoeltjes zijn minder. Maar de contactpunten gaven een mooie gele vonk. Eerst vonkte de bougie helemaal niet, toen knipte ik er een stukje kabel af en deed daar de bougiedop op en nu heeft ie dus die beroerde rode vonk. Ik neem dus aan dat de bougiekabel de boosdoener is. Mijn vraag is nu:
Hoe vervang ik de bougiekabel? (waar zit ie en hoe maak ik em los e.d.)
Ik heb in mijn partslist e.d. gekeken maar werd niet echt veel wijzer daarvan. Ik kon zo 123 op de site ook niet duidelijk vinden hoe dat moet. Kan iemand mij helpen?
bobine eruit halen. Daar zit je kabel aan, dus die haal je der af en plak je een nieuwe aan....heel easy lijkt me. Maar of dat de oorzaak is, is nog de vraag. Beter koop je mss een gloedniuwe bobine en weet je zeker dat je goed zit. Kost iets van 7,50 dus daar kan je het denk ik niet om laten.
Lang niet meer hier geweest, ik heb eindelijk weer tijd voor mijn liefste fs1, en de ontsteking werkt nog steeds niet. Het probleem is dat er gewoon een magere rode vonk uit de bougie komt. Ik heb het vliegwiel eraf gehaald (en die twee schroeven waar de spoelen e.d. zitten dolgedraaid... het was letterlijk onmogelijk om die los te krijgen) maar niks abnormaals. Contactpunten zagen er goed uit, spoeltjes zijn minder. Maar de contactpunten gaven een mooie gele vonk. Eerst vonkte de bougie helemaal niet, toen knipte ik er een stukje kabel af en deed daar de bougiedop op en nu heeft ie dus die beroerde rode vonk. Ik neem dus aan dat de bougiekabel de boosdoener is. Mijn vraag is nu:
Groeten van Daan
Als je een vonk tussen je contactpunten hebt is je condensator R.I.P en zal je die moeten vervangen.
Wie naar het verleden kijkt, staat met zijn rug naar de toekomst.
overmatige vonkvorming tussen de punten duidt op defecte condensator............bobines gaan zelden stuk bij een fs1..................ik monteer liever een gebruikte originele dan een nieuwe immi(mbt de bobine)
Ik heb vandaag de condensator vervangen, de brommer heeft nu nergens geen vonken nie...niet tussen de contactpunten en ook niet bij de bougie. Het was een immi condensator met wat overbodige metalen uitsteeksels eraan en die heb ik gewoon erafgehaald want die zaten toch maar in de weg. De orginele had ook zo'n uitsteeksel, alleen dan met een soort isolatiemateriaal (soort houtachtig spons... ). Ook had de immi twee draadjes, eentje met een soort aanschroef ding eraan. Ik nam aan dat dat als extra min diende en dat andere draadje heb ik aan het draadje vastgemaakt waar ook de orginele condensator zat.
Mijn vraag> Wat heb ik verkeerd gedaan? Waar dienen die uitsteeksels en dat min draadje voor? Thx voor de reacties
Dat sponsje hoort op het uitsteeksel.
Dit smeert het Nokje op je vliegwiel (moet wel wat vet op het sponsje)
als het te droog wordt kan het oppakertje van je contacten overmatig gaan slijten.
Ik had de condensator verkeerd aangesloten. Nu is ie goed aangesloten en geeft de bougie weer een mooie blauwe vonk, DUS: bij een immi condensator altijd maar een van de draadjes gebruiken en die aansluiten op de plus pool, er is er dus niet een voor op het frame, ook al ziet die er wel uit alsof ie daar aangesloten moet worden.
lijkt me ook wel logisch, dat je dat lipje niet op het frame moet gaan monteren want de 2 draden komen op 1 ding uit de condensator en als je 1 draad op het frame zet kan de condensator/bobine niet opladen.
Triforce schreef:lijkt me ook wel logisch, dat je dat lipje niet op het frame moet gaan monteren want de 2 draden komen op 1 ding uit de condensator en als je 1 draad op het frame zet kan de condensator/bobine niet opladen.
Het is toch de ene naar je contactpunten en de andere naar je bobine?
Even uit mijn hoofd zo want het is alweer 1,5 week geleden dat ik hem erop zette
Triforce schreef:lijkt me ook wel logisch, dat je dat lipje niet op het frame moet gaan monteren want de 2 draden komen op 1 ding uit de condensator en als je 1 draad op het frame zet kan de condensator/bobine niet opladen.
Het is toch de ene naar je contactpunten en de andere naar je bobine? Even uit mijn hoofd zo want het is alweer 1,5 week geleden dat ik hem erop zette