Praktijkexamen bromfietsrijbewijs - minimaal 400 euro!!

Algemene vragen en antwoorden over de FS1
Jeti
17500km gereden
17500km gereden

Praktijkexamen bromfietsrijbewijs - minimaal 400 euro!!

Bericht door Jeti »

Als je vanaf januari volgend jaar je bromfietsrijbewijs moet halen, moet je ook praktijkexamen doen. In totaal gaat je het rijbewijs 400 euro kosten!!

Zie o.a.:

DEN HAAG - De kogel is door de kerk. Het nieuwe praktijkexamen voor bromfietsers wordt op 1 januari 2010 ingevoerd. Verkeersminister Camiel Eurlings meldde dat maandag aan de Tweede Kamer.
Het bijbehorende rijbewijs gaat minstens 390 euro kosten, voor een examen van drie kwartier en vier lessen. Voor vierwielige brommobielen liggen de kosten hoger: 650 euro voor een half uur durend examen en acht lessen.

Als er extra lessen nodig zijn, zullen de kosten stijgen, waarschuwt de bewindsman.

Het praktijkexamen wordt ingevoerd vanwege het relatief hoge aantal ongevallen met de vaak jongere bromfietsers. De invoeringsdatum is gekozen om de betrokken branche de nodige tijd te geven zich voor te bereiden.

Bovag

Volgens de Bovag, die via hun rijscholen de lessen ook gaan geven, kan de werkelijke prijs van het examen makkelijk hoger uitkomen.

''Het is echt een vanaf-prijs'', aldus een woordvoerder. De sector heeft meegesproken over de invoering van het examen en kreeg de 390 euro mee als richtprijs. ''Dat mocht het kosten en daar krijg je dus vier lessen voor. Dat zal niet voor iedereen genoeg zijn.''
Zwepper
2500km gereden
2500km gereden

Bericht door Zwepper »

voor mij goed nieuws !!
maar voor lennart k*t :x
vind het helemaal nergens op slaan is volgens mij gewoon een beetje mensen pesten :evil:
mpro09
10000km gereden
10000km gereden
Contacteer:

Bericht door mpro09 »

mooi voor ons en k*t voor de volgende brommer rijders.

in combinatie met dat je op 16.5 al mag beginnen met auto zullen er veel meer mensen voor kiezen om de brommer over te slaan
Axel

Bericht door Axel »

Proficiat, de heren in Den Haag hebben het weer voor elkaar. Vanaf 2010 zullen dus nog alleen rijkeluiskindjes, waarvan pappie en mammie het boeltje betalen, hun rijbewijs gaan halen....
rise and shine
7500km gereden
7500km gereden
Contacteer:

Bericht door rise and shine »

Helemaal slim bekeken dat je straks ook niet meer 'gratis' je Am rijbewijs krijgt als je je B rijbewijs haalt :lol:
Jeti
17500km gereden
17500km gereden

Bericht door Jeti »

Dit lijkt me voor niemand goed nieuws.
Praktijkexamen prima, maar deze belachelijke kosten niet!

Ik zie dit echt als een maatschappelijk gecreëerd probleem. Brommer (en mag niet vooroordelen, maar misschien toch wel voornamelijk scooter) rijden wordt nu voor de elite waarvan de ouders alles betalen. Met een groter verschil tussen arm en rijk. En status zou hiermee belangrijker worden.
Zwepper
2500km gereden
2500km gereden

Bericht door Zwepper »

vind het ook echt gewoon nergens op slaan wat is het nut hiervan ?
In plaats dat ze de brommer nou juist een beetje aanmoedig ( minder file's)
:evil:
Jeti
17500km gereden
17500km gereden

Bericht door Jeti »

rise and shine schreef:Helemaal slim bekeken dat je straks ook niet meer 'gratis' je Am rijbewijs krijgt als je je B rijbewijs haalt :lol:

En de mensen die een papieren rijbewijs hebben, moeten voor augustus 2009 een pasje met AM rijbewijs aanvragen (met kosten uiteraard), anders krijgen ze dit niet meer bij verlenging.

Ik zou bijna een uitkering aanvragen om mijn belastinggeld weer een beetje te fatsoeneren :)
Jeti
17500km gereden
17500km gereden

Bericht door Jeti »

Zwepper schreef:vind het ook echt gewoon nergens op slaan wat is het nut hiervan ?
In plaats dat ze de brommer nou juist een beetje aanmoedig ( minder file's)
:evil:

Idd, en dan krijg je over 2 jaar weer statistieken dat het aantal (dodelijke) ongevallen met bromfietsen is gedaald. Oh, wat een goede actie was dit! Het heeft echt geholpen! DUH (en de rest van de gegevens laten ze dan maar even weg, zoals het werkt bij onderzoeken)
jim1601

Bericht door jim1601 »

Het zal ongetwijfeld een aantal verkeersdoden voorkomen.

Maar voor diegenen die ergens in de polder wonen waar niet vaak politie komt? Zonder papiertje rijden kost nu "slechts" €90. Voor een gemiddeld examen kun je je dus vijf keer laten aanhouden? Ik zou het wel weten.
lespaultje

Bericht door lespaultje »

praktijk erbij, oke, want sommige tjappies op scooters of brommers kunnen nog niet rijden maarja :P die zullen t alsnog nodig hebben, het is alleen ontzettend duur, vooral voor jongeren die maar een simpel baantje en school hebben, wordt het gewoon onbetaalbaar voor diegenen..
maniac on wheels

Bericht door maniac on wheels »

is dat europese regelgeving?
in belgie is er ook praktijkexamen maar dat kost 20 euro of zoeits
Jeti
17500km gereden
17500km gereden

Bericht door Jeti »

jim1601 schreef:Het zal ongetwijfeld een aantal verkeersdoden voorkomen.

Maar voor diegenen die ergens in de polder wonen waar niet vaak politie komt? Zonder papiertje rijden kost nu "slechts" €90. Voor een gemiddeld examen kun je je dus vijf keer laten aanhouden? Ik zou het wel weten.

Hmhm. Dat bedoel ik.
Probleem erbij is dat de meeste controles bij middelbare scholen staan.. Dus dan kun je alleen maar toeren in je eigen straat ofzo. En je bent onverzekerd, wat me ook niet erg relaxt lijkt.
Lukas251
1500km gereden
1500km gereden

Bericht door Lukas251 »

maniac on wheels schreef:is dat europese regelgeving?

15 dacht ik :)
Jeti
17500km gereden
17500km gereden

Bericht door Jeti »

maniac on wheels schreef:is dat europese regelgeving?

Nee, alleen in Nederland bedenken ze zoiets achterlijks.

Ik heb (in 2001) alleen maar een brommercertificaat hoeven halen voor E 27,50. En de 'ouderen' onder ons (van voor 1982 geloof ik) konden gewoon een certificaat aanvragen zonder theorie-examen. En het zit sowieso bij je autorijbewijs in. Maar ook niet lang meer automatisch.. ARGH.
Plaats reactie