Led lampjes
-
- 1250km gereden
- Berichten: 1381
- Lid geworden op: 23 mei 2008, 14:51
- Locatie: Zwolle
Led lampjes
Ik heb 10 rode felle 5mm ledjes gekocht voor mijn achterlicht. Deze leds hebben de volgende eigenschappen:
DC stroom duty 100% 20 mA
Spanning 1,8 V
Lichtsterkte 400 mcd
Golflengte 660 nm
Behuizing water clear
Hoek 120 graden
Sperspanning 5 V
Sperstroom (5V) 10 µA
Wat is dan sperspanning? Want er komt 6v op te staan, maar moet ik ze in serie zetten of allemaal apart. Want ik weet niet of één zo'n ledje 6v kan uithouden, maar dan branden ze wel feller. Of weerstandjes gebruiken...
DC stroom duty 100% 20 mA
Spanning 1,8 V
Lichtsterkte 400 mcd
Golflengte 660 nm
Behuizing water clear
Hoek 120 graden
Sperspanning 5 V
Sperstroom (5V) 10 µA
Wat is dan sperspanning? Want er komt 6v op te staan, maar moet ik ze in serie zetten of allemaal apart. Want ik weet niet of één zo'n ledje 6v kan uithouden, maar dan branden ze wel feller. Of weerstandjes gebruiken...
-
- 10000km gereden
- Berichten: 14285
- Lid geworden op: 10 nov 2006, 15:31
- Locatie: Hilversum
- Contacteer:
-
- 250km gereden
- Berichten: 365
- Lid geworden op: 11 feb 2008, 18:25
- Locatie: Ham
leds in serie is niet heel goed (dacht ik)
maar het achterlicht is via een spoel, dus wisselspanning
gelijkrichten, en een simpele regelbare voeding met een lm317,en de uitgang regelen op 3 volt ongeveer, dan hoeven er geen weerstanden, of leds in serie enz....
das het veiligst volgens mij
schema:
http://www.circuitsonline.net/circuits/view
T1 weglaten, daar moet je spoel komen
P1 vervangen door een instelpotmeter
en voor het remlicht zal je de schakeling opnieuw moeten maken, maar hoe je die samen moet gebruiken, das voor iemand anders om op te lossen
maar het achterlicht is via een spoel, dus wisselspanning
gelijkrichten, en een simpele regelbare voeding met een lm317,en de uitgang regelen op 3 volt ongeveer, dan hoeven er geen weerstanden, of leds in serie enz....
das het veiligst volgens mij
schema:
http://www.circuitsonline.net/circuits/view
T1 weglaten, daar moet je spoel komen
P1 vervangen door een instelpotmeter
en voor het remlicht zal je de schakeling opnieuw moeten maken, maar hoe je die samen moet gebruiken, das voor iemand anders om op te lossen
-
- 1250km gereden
- Berichten: 1381
- Lid geworden op: 23 mei 2008, 14:51
- Locatie: Zwolle
Frederik schreef:leds in serie is niet heel goed (dacht ik)
maar het achterlicht is via een spoel, dus wisselspanning
gelijkrichten, en een simpele regelbare voeding met een lm317,en de uitgang regelen op 3 volt ongeveer, dan hoeven er geen weerstanden, of leds in serie enz....
das het veiligst volgens mij
schema:
http://www.circuitsonline.net/circuits/view
T1 weglaten, daar moet je spoel komen
P1 vervangen door een instelpotmeter
en voor het remlicht zal je de schakeling opnieuw moeten maken, maar hoe je die samen moet gebruiken, das voor iemand anders om op te lossen
Nee nee nu zit je fout. Je achterlicht gaat wel via de accu en is dus gelijkspanning. Verder moet je wel in serie of met weerstanden werken. Maar je kan ook steeds serie's van 4 maken.
-
- 250km gereden
- Berichten: 365
- Lid geworden op: 11 feb 2008, 18:25
- Locatie: Ham
-
- 250km gereden
- Berichten: 365
- Lid geworden op: 11 feb 2008, 18:25
- Locatie: Ham
-
- 1250km gereden
- Berichten: 1381
- Lid geworden op: 23 mei 2008, 14:51
- Locatie: Zwolle
Wat weinig? Ha mijn vriend heeft er 2 in zitten en die zijn al oogverblindend. Je moet goed kijken naar het soort led en de lichtsterkte. Je hebt idd ook van die zwakke rode ledjes, maar ook speciale ledjes die erg fel zijn kun je kopen. Die zijn vaak van doorzichtig glas i.p.v. rood glas. Kijk op led-buy.nl.
owjah en je achterlicht gaat echt op de accu. Het bewijs kan je zelf leveren, zet je contact slot aan en je achterlicht gaat branden als alles goed zit
owjah en je achterlicht gaat echt op de accu. Het bewijs kan je zelf leveren, zet je contact slot aan en je achterlicht gaat branden als alles goed zit

- Triforce
- 2500km gereden
- Berichten: 4927
- Lid geworden op: 05 dec 2007, 19:50
- Locatie: Zwolle
Frederik schreef:mijn achterlicht toch niet? het remlicht wel
zijn 10 leds niet wat weinig?, ik was dit ook van plan, ik heb ineens 100 felle rode 5mm leds gekocht, maar ik moet ze nog op een printje zetten, de lokale elektronica handel is net gestopt, dus moet ik nu naar geel of mol, en das toch wel effe rijden
Hoe doet het achterlicht dan als je hem op contact set lichtstand, dan staat de achterlamp te branden, zo niet dan is er iets mis in je kabelboom
-
- 1500km gereden
- Berichten: 1907
- Lid geworden op: 02 apr 2007, 15:11
- Locatie: Beuncity
-
- 1250km gereden
- Berichten: 1381
- Lid geworden op: 23 mei 2008, 14:51
- Locatie: Zwolle
Triforce schreef:Frederik schreef:mijn achterlicht toch niet? het remlicht wel
zijn 10 leds niet wat weinig?, ik was dit ook van plan, ik heb ineens 100 felle rode 5mm leds gekocht, maar ik moet ze nog op een printje zetten, de lokale elektronica handel is net gestopt, dus moet ik nu naar geel of mol, en das toch wel effe rijden
Hoe doet het achterlicht dan als je hem op contact set lichtstand, dan staat de achterlamp te branden, zo niet dan is er iets mis in je kabelboom
Dat zeg ik daar boven ook

- ronny
- 100km gereden
- Berichten: 225
- Lid geworden op: 21 mar 2008, 21:23
- Locatie: rijen
ik heb mijn 3e9 kompleet omgebouwd naar led verlichting inc koplamp omdat
de lichtspoel van mijn hpi maar heel weinig vermogen leverd
als je een zenerdiode er tussen zet kan je ook zorgen dat je niet boven de 6volt uit komt
dit is een handig hulpmiddeltje om weerstanden uit te rekenen
http://faq.tweakers.net/cme/ledweerstand.html

de lichtspoel van mijn hpi maar heel weinig vermogen leverd
als je een zenerdiode er tussen zet kan je ook zorgen dat je niet boven de 6volt uit komt
dit is een handig hulpmiddeltje om weerstanden uit te rekenen
http://faq.tweakers.net/cme/ledweerstand.html
