stilvallen eenmaal opgewarmd

Alles over de techniek en sleutelen
maniac on wheels

stilvallen eenmaal opgewarmd

Bericht door maniac on wheels »

hej ik heb een vreemd probleem, ik zal het proberen ineens zo volledig mogelijk uit te leggen.
ik was aan het experimenteren met grotere sproeiers, eerst een 120 gestoken nu nog een grotere (standaard uit een immitatiecarb 16mm, staat geen maat op), hij reed steeds beter naarmate sproeier groter werd.
nu was ik gisteren lekker aan het rijden in de zon en ineens, na een kwartiertje op volle toeren begint de wijzer te zakken, alsof ik compressie verloor en hij viel helemaal stil, langzaam maar zeker. ik dacht direct aan een warmloper dus trok de koppeling in en wachtte even. piston zat niet vast. dus ik probeer hem te starten en na een beetje pruttelen startte hij weer en reed perfect, welliswaar 5 km trager, trok ook minder. na 4 min. rijden weer hetzelfde... langzaam uitvallen. weer even gestopt weer geprobeerd. startte na wat pruttelen en ging in hoge toeren. zo is het nog vijf keer gebeurt, ik heb een andere bougie geprobeerd bij een maat.. zelfde probleem. omdat ik met een andere sproeier zat heb ik die even doorgeblazen maar telkens na een paar min. rijden doet ie het weer. ik denk dat het iets met de ontsteking is? bougie geeeft wel vonk maar geel en niet blauw. Ik vindt het heel vreemd omdat hij wel goed startte en goed in toeren ging, even goed rijd en dan ineens stilvalt. weet iemand raad?? danku, martijn
occ1s
1250km gereden
1250km gereden

Bericht door occ1s »

Denk aan teveel benzine bij warme motor?
Wat is de kleur van je bougie?
maniac on wheels

bougie is aan de witte kant. en ik had al 15 km gereden voor hij raar begon te doen. ik zal seffens toch eens proberen met de sproeier van 120 want hiervoor heb ik niks last gehad.
lespaultje

Bericht door lespaultje »

en de ontsteking staat helemaal goed ?? blijft de vonk ook gewoon constant ? niet dat ie wegvalt na een tijdje ofzo ??
maniac on wheels

en dan zou ie toch nog moeten pruttelen als hij stil aan het vallen is? hij stopt gewoon ineens, alsof hij geen vonk meer geeft en maakt een meeueuh geluid
maniac on wheels

hoe test je dat? als ik die bougie eruit haal en hem aard en dan kick geeft hij wel vonk...
maniac on wheels

en die ontsteking kan toch niet zomaar verspringen als hij al een maand OK rijdt.?
lespaultje

Bericht door lespaultje »

dan zal het een te grote sproeier zijn, dus teveel benzine, probeer die 120 lang maar weer eens, dat zal denk ik veel helpen :wink:
occ1s
1250km gereden
1250km gereden

Bericht door occ1s »

tja, die je der nu in heb zitten is te klein.. wit = te kleine sproeier...
Haal gewoon sproeiersetje en ga ff wat expirimenteren ;)!
maniac on wheels

ja hij reed ook beter met choke aan, dwz te arm mengsel? right? ik ga nu even proberen met die 120. als de sproeier verkeerd is kan hij toch in het begin ook niet op goeie toeren komen?
occ1s
1250km gereden
1250km gereden

Bericht door occ1s »

Uhm met een te kleine sproeier komt hij vaak beter op toeren dan met een te grote sproeier, want met een te grote gaat ie viertakten (heel erg pruttelen, niet op de stotter mannier xD).

Maar gewoon afstellen tot je bougie mooi koffiebruin (met melk) kleurt.. dus denk dat je wel 130 of 140 kan proberen aangezien die met 120 nog wit is.
maniac on wheels

ok ik heb het gevonden..... de cilinder is heeeeelemaal kapot.
piston en cilinder staan vol met krassen, van een milimeter diep, er zijn van de bovenkant van de piston stukken afgebroken, het is een soep geworden. hoe kan dit? ik heb niet met te weinig smering gereden. zou hij warmgelopen zijn? dat zou toch niet mogen ik had net 280 km gereden met die cilinder (het is wel een chinese) en dan met grotere sproeier, dat zou toch een warmloper tegen moeten gaan? zou het kunnen dat, doordat hij "te goed" reed die cilinder da gewoon ni aankon?
Axel

Bericht door Axel »

Je moet ook geen kwartier op volle toeren gaan rijden met een cilinder die pas 280 km oud is. Die moet je eerst 500 km inrijden, d.w.z rustig aan doen en laag in de toeren blijven (wel een beetje varieren).
maniac on wheels

mij is altijd gezegd 250 km...
en ik reed geen kwartier op volle toeren hoooguit 2 min.( mijn broer was erbij en zijn zundapp kon niet volgen)
Andries
1500km gereden
1500km gereden

Bericht door Andries »

250 km is toch echt te weinig voor een nieuwe gietijzeren cylinder moet wel 1000 km ingereden worden
een nieuwe zuiger moet je 250 km inrijden
nicasil is een ander verhaal 8)
Plaats reactie