Blokrevisie (incl. foto's!)
-
- Site Admin
- Berichten: 11146
- Lid geworden op: 11 jun 2006, 22:13
- Locatie: Den Haag
Blokrevisie (incl. foto's!)
Laatst gewijzigd door Niels op 05 feb 2007, 19:57, 13 keer totaal gewijzigd.
even een paar tips:
Maak eerst het primaire tandwiel los en dan pas de koppeling. Anderom is bijna niet te doen en van de zuigerstop ben ik geen fan bij deze krachten. Van het tegenhouden van de poelie nog minder, daar je je kruk waarschijnlijk tordeert. Het makkelijkst hou je de kruk tegen door een los kruktandwiel op de tandwielen te leggen, dan draait niets meer mee.
- het verwijderen van het primaire tandwiel:
zet de as waar het voortanwiel op zit in een grote bankschroef, zet de bak in zijn vier. nu kun je met een goede zeskantdop (19 of 17mm) de moer los draaien. laat de moer op de as zitten voor het verwijderen van de koppeling (zie volgende tip)
-het verwijderen van de koppeling
verwijder het koppelingsdeksel door de vier boutjes los te draaien. verwijder de platen anders vallen ze er toch maar uit
, nu zie je de moer die de koppeling op zijn plaats houdt. pak een oud stuk doek en doe deze tussen het primair tandwiel en de koppeling. draai nu de koppeling een stukje en je zult merken dat de koppeling nu niet meer draait. je kunt nu de moer verwijderen met een zeskant dop (19mm). Soms moet je een verlengstuk gebruiken om dat je anders de pootjes vernielt.
Waarom die doek? Meestal draai je die er zelfs van 6-dubbele spijkerstof toch nog doorheen. Niet goed voor je lagers en carters. Laat de boel lekker in de eerder beschreven bankschroef zitten, dan draai je de moer in de koppeling ook gemakkelijk los. Met de spijkerstofmethode krijg je bovendien de koppeling niet los, daarvoor moet je de bak tegen houden. Blokje onder de brommer laten hangen en in de 4 zetten en dan je voet op de rem gaat ook prima
Lagers: viewtopic.php?f=6&t=248
Maak eerst het primaire tandwiel los en dan pas de koppeling. Anderom is bijna niet te doen en van de zuigerstop ben ik geen fan bij deze krachten. Van het tegenhouden van de poelie nog minder, daar je je kruk waarschijnlijk tordeert. Het makkelijkst hou je de kruk tegen door een los kruktandwiel op de tandwielen te leggen, dan draait niets meer mee.
- het verwijderen van het primaire tandwiel:
zet de as waar het voortanwiel op zit in een grote bankschroef, zet de bak in zijn vier. nu kun je met een goede zeskantdop (19 of 17mm) de moer los draaien. laat de moer op de as zitten voor het verwijderen van de koppeling (zie volgende tip)
-het verwijderen van de koppeling
verwijder het koppelingsdeksel door de vier boutjes los te draaien. verwijder de platen anders vallen ze er toch maar uit

Waarom die doek? Meestal draai je die er zelfs van 6-dubbele spijkerstof toch nog doorheen. Niet goed voor je lagers en carters. Laat de boel lekker in de eerder beschreven bankschroef zitten, dan draai je de moer in de koppeling ook gemakkelijk los. Met de spijkerstofmethode krijg je bovendien de koppeling niet los, daarvoor moet je de bak tegen houden. Blokje onder de brommer laten hangen en in de 4 zetten en dan je voet op de rem gaat ook prima
Lagers: viewtopic.php?f=6&t=248
-
- 2000km gereden
- Berichten: 2158
- Lid geworden op: 17 jun 2006, 21:02
- Locatie: Andel / Ael
moet er nog een speciaal soort vloeibare pakking tussen ?
Anders ren ik vandaag even naar een brommerzaak om een huis tuin keuken vloeibarepakking te halen
Alle vloeibare pakking is in principe goed voor de middencarters. Ik zou alleen die gele meuk in tubes niet pakken, want die wordt keihard en gaat bijna altijd lekken. Siliconen spul in tubes (vaak blauw of oranje) is altijd goed, de taaie bruine drab uit een potje ook.
Anders ren ik vandaag even naar een brommerzaak om een huis tuin keuken vloeibarepakking te halen

Alle vloeibare pakking is in principe goed voor de middencarters. Ik zou alleen die gele meuk in tubes niet pakken, want die wordt keihard en gaat bijna altijd lekken. Siliconen spul in tubes (vaak blauw of oranje) is altijd goed, de taaie bruine drab uit een potje ook.
-
- 7500km gereden
- Berichten: 7718
- Lid geworden op: 29 mar 2009, 13:36
- Locatie: vlakbij marco want die woont ook in the-middle-of-nowhere-noord-holland net als niek trouwens
NIX schreef:Die vriezer is echt niet nodig, jongens. Linkercarter opwarmen op kookplaat of verfstripper, lager erin leggen. Linkerlager opwarmen (eventueel inclusief carter) tap lichtjes in olien, kruk in lager laten zakken en aantikken, af laten koelen.
Rechtercarter opwarmen, zitting iets inolien en rechterlager erin leggen, aantikken.
Bak in linkercarter leggen.
Pakking (DUN NONDEJU!) aanbrengen, eventueel rechterlager iets opwarmen, is vaak niet eens nodig.
Beetje olie op rechtertap en primaire bakas (koppelingsas) en rechtercarter over de tap laten zakken, voelen of alle assen netjes in de lagers vallen en of de pasbussen mooi passen, aantikken, schroeven met iets vet indraaien, alles vastdraaien met slagschroevendraaier (niet vastslaan, aandraaien) en dan met een hamer links en rechts een tik op de kruktaps naar binnen, dan is alles gezet. Nu moet de kruk lekker soepel de poepel draaien.
Klaar is je blokje, nu kun je verder met keerringen, assen en koppeling, e.d.
zo dan
- marco
- Sheriff of the Posbank
- Berichten: 23438
- Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
- Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam
Maten van de blokbouten:
Carters:
2x M6 30mm
1x M6 45mm
3x M6 50mm
2x M6 55mm
3x M6 60mm
1x M6 65mm
Koppelingsdeksel:
4x M6 20mm (carburateurdeksel)
6x M6 30mm
1x M6 40mm
Vliegwieldeksel:
2x M4 10mm (ontstekingsdeksel)
1x M6 40mm
3x M6 50mm
Membraam: 6x M6 15mm
Keeringhouder: 3x M6 15mm
Afdekplaatje lager: 2x M6 10mm
Grondplaat: 2x M5 12mm
Aanzuigrubber: 4xM4 10mm
Carters:
2x M6 30mm
1x M6 45mm
3x M6 50mm
2x M6 55mm
3x M6 60mm
1x M6 65mm
Koppelingsdeksel:
4x M6 20mm (carburateurdeksel)
6x M6 30mm
1x M6 40mm
Vliegwieldeksel:
2x M4 10mm (ontstekingsdeksel)
1x M6 40mm
3x M6 50mm
Membraam: 6x M6 15mm
Keeringhouder: 3x M6 15mm
Afdekplaatje lager: 2x M6 10mm
Grondplaat: 2x M5 12mm
Aanzuigrubber: 4xM4 10mm
Laatst gewijzigd door marco op 13 feb 2018, 21:08, 3 keer totaal gewijzigd.
Yamaha Sheriff 1981
-
- 7500km gereden
- Berichten: 7718
- Lid geworden op: 29 mar 2009, 13:36
- Locatie: vlakbij marco want die woont ook in the-middle-of-nowhere-noord-holland net als niek trouwens