Keuring

Algemene vragen en antwoorden over de FS1
lespaultje

Keuring

Bericht door lespaultje »

Heey,

ik moet morgen naar de keuring

ik heb dit op het internet gevonden;

Met een restauratieprojectje moet ik naar de RDW keuring. Omdat me veel onduidelijk was heb ik bij de RDW info opgevraagd over de nieuwe bromfietskeuring vanaf januari 2007.

Wanneer moet je je brommer bij de RDW laten keuren voor een kenteken?
1. Je hebt nu nog een brommer zonder kenteken je wil toch de weg op (ook als de brommer in 2006 is geschouwd maar als je vergat een kenteken aan te vragen. De schouwpapieren hebben vanaf november 2006 hun geldigheid verloren).
2. Als je uit diverse framedelen zelf een brommer hebt gemaakt.
3. Als je een buitenlandse brommer koopt of invoert en je wil ermee de weg op.

Identiteitsonderzoek vooraf.
Om gesjoemel uit te bannen geeft de RDW pas een kenteken als de identiteit van je brommer is vastgesteld. Als de identiteit niet meteen kan worden vastgesteld volgt een onderzoek. Zo’n onderzoek wordt altijd gehouden als een brommer ter keuring wordt aangeboden die uit verschillende chassisdelen is samengesteld of bij invoer uit het buitenland. Is de identiteit niet vast te stellen dan volgt een politieonderzoek. Dat kan eventueel leiden tot inbeslagname en vernietiging van de brommer.

Wat voor keuring is er nodig en waar letten ze op?
Welke technische keuring nodig is, hangt af van bouwjaar, registratie en typegoedkeuring.

Voor een historische brommer zonder typegoedkeuring:
Een brommer van voor 01-01-1974 krijgt alleen na summier technisch onderzoek door de RDW een kenteken. Bij een brommer van voor deze datum is typegoedkeuring niet nodig. De brommer mag alleen niet onder categorie motorfietsen vallen.
De keuringseisen voor deze brommers zijn veel lager dan de huidige.

Voor een brommer zonder typegoedkeuring en niet historisch:
Is je brommer van na 01-01-1974 dan is hij voor de RDW niet historisch. Als hij geen NL of EU typegoedkeuring heeft dan krijgt hij een kenteken als de identiteit is vastgesteld en na keuring op toelatingseisen (test), op de actuele technische en veiligheidseisen. Je moet zelf de papieren tonen waaruit blijkt dat hij voldoet aan de NL toelatingseisen voor een brommer.
Keuring op: maximum snelheid, geluidsnivo, banden, remmen en verlichting en bel. Deze moeten aan de huidige eisen voldoen. Aanwezigheid van claxon, richtingaanwijzers en spiegel is niet verplicht maar als deze erop zitten moeten ze werken. De kosten voor de test en keuring kunnen hoger zijn dan de waarde van de brommer zelf.

Voor een brommer zonder typegoedkeuring:
Is er geen NL of EU typegoedkeuring en is de brommer niet historisch en niet aantoonbaar afkomstig uit de EU dan krijgt hij een kenteken als de herkomst duidelijk is vastgesteld en als hij voldoet aan de huidige technische RDW toelatingseisen en testen. Je moet een certificaat tonen waaruit blijkt dat de brommer aan door de NL wetgeving gestelde eisen voldoet.
Keuring op: maximum snelheid, geluidsnivo, banden, remmen en verlichting. Aanwezigheid van werkende claxon, spiegel, en richtingaanwijzers is verplicht.
De kosten voor de test en keuring kunnen ook hier hoger zijn dan de waarde van de brommer zelf.

Voor een brommer met typegoedkeuring:
De brommer heeft een NL of EU typegoedkeuring en is het in gebruik genomen voor 01/09/2005. Je moet het bouwjaar van de brommer middels documentatie (aankoopnota of dealer/importeur gegevens) aantonen. Hij krijgt een kenteken als de herkomst duidelijk is en als hij voldoet aan de actuele technische en veiligheids eisen.
Keuring op: maximum snelheid, geluidsnivo, banden, remmen en verlichting. Aanwezigheid van werkende claxon, spiegel, en richtingaanwijzers is verplicht


Voor een brommer met registratie in een ander EU land:
Die krijgt een kenteken als je aantoont dat hij eerder in het EU buitenland geregistreerd was b.v. door een afgeknipte kraftfahrzeug (KFZ) brief. NL typegoedkeuring is dan niet nodig.
Is er geen EU type goedkeuring en is de brommer ouder dan 3 jaar dan krijgt hij een kenteken na technische en veiligheidskeuring.
Keuring op: maximum snelheid, geluidsnivo, banden, remmen en verlichting. Aanwezigheid van werkende claxon, spiegel, en richtingaanwijzers is verplicht
Is hij nog geen 3 jaar oud dan vervalt de technische keuring en wordt alleen gekeken naar de identiteit.

Hoe is de aanmelding voor keuring en hoe moet ik een keuring annuleren?
Aanmelden online via RDWpagina (zie link aan het eind) maar moet worden bevestigd via de post. Je krijgt van de RDW door bij welk keuringsstation je moet zijn. Afmelden ook online via RDWpagina en minstens 1 dag van tevoren voor 12uur anders betaal je voor een keuring die niet doorgaat!

Waar zijn die keuringsstations?
Regio noord: Almelo, Arnhem, Heerenveen, Groningen, Zwolle
Regio west: Amsterdam, Nieuwegein, Schiedam, Waddinxveen, Zwijndrecht
Regio zuid: Den Bosch, Elsloo, Roosendaal, Rijen, Veldhoven, Venlo

Wat voor documenten heb je bij keuring nodig?
Geldige legitimatie (NL rijbewijs of NL pas en afschrift basis administratie).
Als je na de keuring langs de douane moet (invoer) moet je ook je sofinummer tonen.

Hoeveel kost het en waar en hoe moet ik betalen?
De keuring (met het kentekenbewijs) kost € 89,50 Het tenaamstellings bewijs (leges) € 9,= Direkt na keuring met cash of pin aan de balie te betalen.

Wat als de brommer word afgekeurd?
Hij mag niet meer op de weg of een afspraak maken voor herkeuring. Zorg dat je brommer dan wel aan alle eisen voldoet anders kost het weer geld voor niks!

Hoe verloopt de procedure bij het RDW keuringsstation
Dat kan je met deze link als pdf downloaden


Waar kan ik alles precies terugvinden?
Dat kan met deze link naar de RDW site



ik heb het volgende allemaal goed voor de keuring;

-werkende voor en achterlicht
-werkende achterremlicht
-bel
-de remmen zijn goed
-profiel in banden
-max snelheid van 45km/h
-max geluidsniveau van 97 dB volgens mij ?
-knipperlichten? (bij mij werkt alleen de rechter goed, linker blijft branden :? )
-spiegel zit erop
-zijreflectoren aan de voorvork(bevestigd met tire-rips??)


dus denk ik dan wel goed ?? alleen dat met de tire rips weet ik niet zeker, en de knipperlichten? :?

moet er eventueel nog wat bij of ?
en dat citaat, dat klopt dan wel ongeveer he ?


Groeten Paul
Andries
1500km gereden
1500km gereden
Berichten: 1577
Lid geworden op: 03 feb 2007, 21:19

Bericht door Andries »

zijreflectoren hoeven er niet op volgens mij
knipperlichten ook niet lees ik
dus als jou knipperlichten het niet goed doen gewoon eraf halen denk ik
als ze erop zitten, moeten ze het wel goed doen....
Niels
Site Admin
Site Admin
Berichten: 11146
Lid geworden op: 11 jun 2006, 22:13
Locatie: Den Haag

Bericht door Niels »

Volgens mij moet het geluidsniveau ook max. 92dB zijn :shock:
lespaultje

Bericht door lespaultje »

Andriesfs1 schreef:zijreflectoren hoeven er niet op volgens mij
knipperlichten ook niet lees ik
dus als jou knipperlichten het niet goed doen gewoon eraf halen denk ik
als ze erop zitten, moeten ze het wel goed doen....




Keuring op: maximum snelheid, geluidsnivo, banden, remmen en verlichting. Aanwezigheid van werkende claxon, spiegel, en richtingaanwijzers is verplicht


dus volgens mij wel ?? :?
lespaultje

Bericht door lespaultje »

Niels schreef:Volgens mij moet het geluidsniveau ook max. 92dB zijn :shock:



In het theorieboek, voor je bromfiets examen, staat dat het maximale geluidsniveau 97dB mag zijn :?:
nick_janssen3

Bericht door nick_janssen3 »

het is toch ook zo dat niet op alle fs1's knipperlichten zaten ??
Andries
1500km gereden
1500km gereden
Berichten: 1577
Lid geworden op: 03 feb 2007, 21:19

Bericht door Andries »

aanwezigheid van claxon, richtingaanwijzers en spiegel is niet verplicht maar als deze erop zitten moeten ze werken.
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18356
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Bericht door Tombo »

Als er geen claxon op zit moet er een bel op zitten.
lespaultje

Bericht door lespaultje »

Andriesfs1 schreef:
aanwezigheid van claxon, richtingaanwijzers en spiegel is niet verplicht maar als deze erop zitten moeten ze werken.


humz, mijn is niet-historisch dan volgens rdw, maar er zit wél een typegoedkeuring op
geld dat dan ook daarvoor ? want die citaat staat dus bij Bromfiets zónder typegoedkeuring en niet-historisch
lespaultje

Bericht door lespaultje »

Tombo schreef:Als er geen claxon op zit moet er een bel op zitten.


ja , bel zit erop ;)
Andries
1500km gereden
1500km gereden
Berichten: 1577
Lid geworden op: 03 feb 2007, 21:19

Bericht door Andries »

nee srry mijn fout
ik heb het niet helemaal goed gelezen
je hebt wel gelijk dat knipperlichten etc. verplicht is
Gebruikersavatar
Zwepper
2500km gereden
2500km gereden
Berichten: 3022
Lid geworden op: 09 jan 2007, 16:30
Locatie: Zuidland

Bericht door Zwepper »

als er knipperlichten opzitten MOETEN ze goed werken als ze er niet opzitten maakt dat niet uit en het gluidsniveau van je uitlaat hebben ze bij mij niet gemeten :wink:
Niels
Site Admin
Site Admin
Berichten: 11146
Lid geworden op: 11 jun 2006, 22:13
Locatie: Den Haag

Bericht door Niels »

Waarschijnlijk omdat je dat wel hoort of ie boven de 97 zit :lol:
lespaultje

Bericht door lespaultje »

Zwepper schreef:als er knipperlichten opzitten MOETEN ze goed werken als ze er niet opzitten maakt dat niet uit en het gluidsniveau van je uitlaat hebben ze bij mij niet gemeten :wink:


oke, maar hoe zit dat met dat niet-historische en mét of zónder typegoedkeuring ?
ik heb een type goed keuring erop zitten, zijn de knipperlichten dan wel of niet verplicht :P de ene zegt van wel, en andere zegt weer van niet :?
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18356
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Bericht door Tombo »

Bij een FS1 waren knipperlichten vroeger een optie, dus het hoeft niet!
Plaats reactie