Bout Cilinderkop
Bout Cilinderkop
Hallo,
Ik heb me een paar weken geleden aangemeld hier maar nog geen tijd gehad
om te posten...
Er staat hier bij ons een Yamaha FS1-2RT
Die heeft een jaar of 3 stilgestaan maar nu wil m'n ma er terug op rijden
en ze vroeg aan mij of ik er niet eens naar wou kijken.
Er moet eigenlijk heel wat aan gebeuren...
-Zo krijgt hij te weinig lucht, hij valt stil als ik de choke induw maar ik heb gelezen dat dat
aan een verkeerde sproeierafstelling kan liggen...
-De trommelrem vooraan blokkeert
-Soms krijg ik een ploffend geluid uit de uitlaat: is dat niet als hij teveel benzine krijgt?
-De onsteking is ook niet in orde, ik heb hem eenmaal kunnen starten maar dat lukt ook niet meer...
wel door hem in gang te lopen.
Ik heb hier nog een kleiner tandwiel voor achteraan van 40tanden
alsook een andere zuiger + cilinderkop...
Maar ik krijg dus die originele cilinderkop er niet van want er is één bout die meedraait...
Weet iemand hoe ik dit kan oplossen? Kan ik ergens die bout vastnemen zodat de moer ervan kan?
Groeten Amroth
Ik heb me een paar weken geleden aangemeld hier maar nog geen tijd gehad
om te posten...
Er staat hier bij ons een Yamaha FS1-2RT
Die heeft een jaar of 3 stilgestaan maar nu wil m'n ma er terug op rijden
en ze vroeg aan mij of ik er niet eens naar wou kijken.
Er moet eigenlijk heel wat aan gebeuren...
-Zo krijgt hij te weinig lucht, hij valt stil als ik de choke induw maar ik heb gelezen dat dat
aan een verkeerde sproeierafstelling kan liggen...
-De trommelrem vooraan blokkeert
-Soms krijg ik een ploffend geluid uit de uitlaat: is dat niet als hij teveel benzine krijgt?
-De onsteking is ook niet in orde, ik heb hem eenmaal kunnen starten maar dat lukt ook niet meer...
wel door hem in gang te lopen.
Ik heb hier nog een kleiner tandwiel voor achteraan van 40tanden
alsook een andere zuiger + cilinderkop...
Maar ik krijg dus die originele cilinderkop er niet van want er is één bout die meedraait...
Weet iemand hoe ik dit kan oplossen? Kan ik ergens die bout vastnemen zodat de moer ervan kan?
Groeten Amroth
-
- 1000km gereden
Hallo Amroth,
Ten eerste welkom hier!
Het probleem van die hoge moer die meedraait is niet zozeer een probleem...
Als je blijft draaien dan draai je er gewoon het hele tapeind uit dus dan kan je achteraf nog steeds de moer ervan af halen (bankschroef klemme...)
Dus je kan rustig blijven draaien totdat je de tapeind + moer helemaal eruit hebt.
Gewoon stap voor stap alle dingen die jij denkt wat niet meer goed zijn vervangen... En pas als laatste ontsteking afstellen ...
Probeer niet alles in 1 keer op te lossen
Cheeersss
Ten eerste welkom hier!
Het probleem van die hoge moer die meedraait is niet zozeer een probleem...
Als je blijft draaien dan draai je er gewoon het hele tapeind uit dus dan kan je achteraf nog steeds de moer ervan af halen (bankschroef klemme...)
Dus je kan rustig blijven draaien totdat je de tapeind + moer helemaal eruit hebt.
Gewoon stap voor stap alle dingen die jij denkt wat niet meer goed zijn vervangen... En pas als laatste ontsteking afstellen ...
Probeer niet alles in 1 keer op te lossen

Cheeersss

Hallo Amroth ik zou een brommer die drie jaar heeft stil gestaan eerst een kleine revisie geven alvorens hem te starten, dat er één bout meedraait is volgens mij niet zo erg omdat je die er zo weer in kunt draaien wanneer je blokje er af is.
Wanneer je brommer stil valt als je de choke induwd betekend dit dat hij te weinig benzine krijgt... (choke uit is extra peut) dus krijgt hij te veel lucht zeg maar...
Ploffend geluid uit de uitlaat is volgens mij een verkeerde timing van de ontsteking, en ik zou het voorwiel er uit halen om de trommelrem even uit elkaar te halen... is niet zo'n ingrijpende actie. (Tip: nooit je rem smeren met olie achtige vloeistoffen)
veel succes ermee...
Groeten úút Enschede
Wanneer je brommer stil valt als je de choke induwd betekend dit dat hij te weinig benzine krijgt... (choke uit is extra peut) dus krijgt hij te veel lucht zeg maar...

Ploffend geluid uit de uitlaat is volgens mij een verkeerde timing van de ontsteking, en ik zou het voorwiel er uit halen om de trommelrem even uit elkaar te halen... is niet zo'n ingrijpende actie. (Tip: nooit je rem smeren met olie achtige vloeistoffen)

veel succes ermee...
Groeten úút Enschede

-
- 10000km gereden
- Contacteer:
aloha hier!
ik zou beginnen met de ontsteking juist te zetten, zowat alles draait met een goede ontsteking. Zo kom je veel teweten over de rest. Als je toch een nieuwe cylinder hebt is het natuurlijk nooit slecht van die eronder te steken. Door stilstaan zijn meestal de contactpunten wat geoxideerd, dan loopt er niks zoals het hoort (schuurpapiertje ertussen, of nieuwe steken)
ik zou beginnen met de ontsteking juist te zetten, zowat alles draait met een goede ontsteking. Zo kom je veel teweten over de rest. Als je toch een nieuwe cylinder hebt is het natuurlijk nooit slecht van die eronder te steken. Door stilstaan zijn meestal de contactpunten wat geoxideerd, dan loopt er niks zoals het hoort (schuurpapiertje ertussen, of nieuwe steken)

when men were men, and helmets were for divers
Bedankt voor het snelle antwoorden en de welkom!
Ah ik wist niet dat die bout er zo uitgedraaid kan worden, ik heb er nochtans een eindje aan zitten draaien...
Ik zat er wel goed naast met al m'n bevindingen en waar dat dan allemaal aan zou kunnen liggen.
Ja het zal waarschijnlijk wel beter zijn eerst een hele revisie te doen,
een soort van handleiding zal ik hier wel ergens op kunnen vinden zeker...
Ik heb m'n trommelrem al eens van het wiel gehaald en het is de stang (of hoe noem je het ook)
die de 2 stukken opzij duwt die blokkeert...misschien wat roestig vanbinnen...Kan je die ook ervan halen?
Voor de rest zal ik inderdaad wel op het gemak alles overlopen...
ik heb er gewoon eens mee gereden om te zien waar aan gewerkt moet worden
Thanks
Ah ik wist niet dat die bout er zo uitgedraaid kan worden, ik heb er nochtans een eindje aan zitten draaien...
Ik zat er wel goed naast met al m'n bevindingen en waar dat dan allemaal aan zou kunnen liggen.
Ja het zal waarschijnlijk wel beter zijn eerst een hele revisie te doen,
een soort van handleiding zal ik hier wel ergens op kunnen vinden zeker...
Ik heb m'n trommelrem al eens van het wiel gehaald en het is de stang (of hoe noem je het ook)
die de 2 stukken opzij duwt die blokkeert...misschien wat roestig vanbinnen...Kan je die ook ervan halen?
Voor de rest zal ik inderdaad wel op het gemak alles overlopen...
ik heb er gewoon eens mee gereden om te zien waar aan gewerkt moet worden
Thanks

-
- 10000km gereden
- Contacteer:
dat kan je tewetenkomen door de diameter te meten, is dat 40 is't een 49, is dat 43, dan is't ongeveer een 65 etc.. Tombo heeft es ooit de exacte waarden gepost.
als ie nog goede compressie heeft, zie ik geen reden om die te wisselen, die cylinder...
en de vooruitgang posten hé, zo kunnen we volgen
als ie nog goede compressie heeft, zie ik geen reden om die te wisselen, die cylinder...
en de vooruitgang posten hé, zo kunnen we volgen

when men were men, and helmets were for divers
Zo, ik ben even wat bezig geweest...
Eerst wat opkuiswerk eigenlijk, want hoe meer ik onthulde hoe meer vuil en stof ik tegenkwam.
Dus ik heb hem bijna helemaal gestript...
Ik heb ook gezien dat die mousse voor de luchtfilter helemaal kapot was
Wat ik dan geprobeerd heb is dit:
zo'n mousse gesneden uit een soort oude matras, was heel wat werk aan lol
Het ziet er misschien niet uit
maar denken jullie dat dat goed is zo hahaha
Het is tamelijk dun hoor, ik heb het vergeleken met de oude...
En lucht laat ie ook makkelijk door.
verder nog niets speciaals gebeurd...
aan de cilinder ben ik nog niet gekomen, leek me even niet het belangrijkste.
Groeten Amroth
Eerst wat opkuiswerk eigenlijk, want hoe meer ik onthulde hoe meer vuil en stof ik tegenkwam.
Dus ik heb hem bijna helemaal gestript...
Ik heb ook gezien dat die mousse voor de luchtfilter helemaal kapot was

Wat ik dan geprobeerd heb is dit:
zo'n mousse gesneden uit een soort oude matras, was heel wat werk aan lol
Het ziet er misschien niet uit

maar denken jullie dat dat goed is zo hahaha

Het is tamelijk dun hoor, ik heb het vergeleken met de oude...
En lucht laat ie ook makkelijk door.
verder nog niets speciaals gebeurd...
aan de cilinder ben ik nog niet gekomen, leek me even niet het belangrijkste.

Groeten Amroth
Massive_x schreef:Wanneer je brommer stil valt als je de choke induwd betekend dit dat hij te weinig benzine krijgt... (choke uit is extra peut) dus krijgt hij te veel lucht zeg maar...![]()
Ja ik wou net zeggen dat die keer dat ik er een stukje mee gereden had hij heel erg heet was...
Ook rook ik een verbrande geur...

Ik heb nu ergens anders op dit forum gelezen dat dat ook kan komen omdat hij te weinig benzine krijgt.
Nu ik toch al veel ervan gehaald heb vroeg ik me af wat ik nu juist kan nakijken of afstellen...
Ik heb net de carburator helemaal uitgekuisd en de luchtstelschroef zoals vermeld één en driekwart uitgedraaid...
Nu zou ik eigenlijk, ik weet de naam niet

Wat waarschijnlijk ook belangrijk is om te vermelden is dat toen ik reed en het gas los liet om uit te bollen,
ik een stevig tikkend geluid hoorde...

Er is blijkbaar heel wat werk aan maar ik amuseer mij rot
Dank je Edje
,
ik ben blij dat ik die kabelsplitter er zonder problemen van kan halen...
Ja, het is duidelijk dat ik er weinig van ken, des te meer is het een uitdaging om deze FS1 terug goed te laten rijden...
Ik dacht wel al dat het de cilinder zou zijn die dat tikkend geluid veroorzaakte maar ik weet niet of ik er veel zal aan zien...
Daarom dat ik dacht er die andere cilinder op te steken...
Bij die vorige FS1, waarvan ik de stukken heb, had ik ooit eens de segmenten moeten vervangen omdat die geen compressie meer had... Wat nu het probleem zou zijn, geen idee...Ik zal die eens openmaken hé en dan wel zien

ik ben blij dat ik die kabelsplitter er zonder problemen van kan halen...
Ja, het is duidelijk dat ik er weinig van ken, des te meer is het een uitdaging om deze FS1 terug goed te laten rijden...
Ik dacht wel al dat het de cilinder zou zijn die dat tikkend geluid veroorzaakte maar ik weet niet of ik er veel zal aan zien...
Daarom dat ik dacht er die andere cilinder op te steken...
Bij die vorige FS1, waarvan ik de stukken heb, had ik ooit eens de segmenten moeten vervangen omdat die geen compressie meer had... Wat nu het probleem zou zijn, geen idee...Ik zal die eens openmaken hé en dan wel zien