Moet ik mijn carburateur helemaal op nieuw afstellen?

Alles over de techniek en sleutelen
Rick
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 11
Lid geworden op: 23 mar 2008, 18:37
Locatie: Hengelo

Moet ik mijn carburateur helemaal op nieuw afstellen?

Bericht door Rick »

Goeden dag!

Ik heb mij laatst aangemeld op deze site en ben dus nieuw!! Rick

Ik heb afgelopen week voor het eerst een Yamaha FS1 2RU gekocht en heb ontdekt dat er brandstof lekt. (Het is wel een supermooie!) :D
Een dag later heb ik de carburateur uit elkaar gehaald en kwam er achter dat het rubber ding tussen de vlotterbak gewoon scheef er op zat. Die heb ik er dus weer recht op gedaan en er lekte niks meer. (heb ook even globaal de carburateur schoon gemaakt, niet speciaal alle onderdelen)

Heb gezien dat het een Mokini (of zo iets) 16 mm carburateur is en de cilinder is net nieuw (60cc) moet ook nog ingereden worden.
Zit wel roest in de tank, dus er kan ondanks alle tussen filtertjes wel troep in de carburateur komen toch? :?:

Nu heb ik het probleem dat als ik de de "vrij" gas geef, reageert hij super traag, en laat ik het gas weer los, dan blijft hij eerst nog een halfe minuut lang gas geven!!!!!!!!! Echt vet irritant, dat ding gast gewoon terwijl ik al een tijd niks meer doe....... :cry: :?
wat moet ik hier mee? ik snap er niks meer van!

Ook nog:
Hij loopt niet goed stationair. Dan weer te snel, dan veel te langzaam en valt hij uit.
Wat moet ik met de stationair schroef doen? als ik hem er helemaal in draai gebeurt er "niks" en als ik hem er weer half uit draai loopt hij weer net iets te snel.
Kortom: krijg hem net niet goed afgesteld (loopt altijd iets te snel).

Met de luchtstelschroef heb ik nog niks gedaan, zo heb ik hem gekregen van een yamaha dealer.
Ik weet wel dat de zuigerveren iets kabaal maken, daar hebben ze gezecht dat dat niet echt een probleem mag zijn. Het motorblok is nog gewoon goed. (nog niet zo lang geleden na gekeken) Het olie in het blok is ook nog precis goed.

Ik weet niet welke sproeier ik heb (waar dat ding mag zitten in de carburateur weet ik ook niet) En of ik een grotere sproeier nodig heb?
Ik heb al wel gelezen als je gas blijft steken dat je een grotere sproeier nodig hebt.
Ik heb er gewone mengsmering van het tankstation in gedaan (dat was wel het goede hebben ze mij verteld).

Voordat ik de carburateur had opengemaakt, startte hij meestal gelijk en was er vrijwel NIKS aan de hand, liep goed, reed goed, goed stationair....
Daarom vind ik het ook zo vreemd.

Volgens mij wordt hij ook veel te snel warm als ik er mee rij, of kan dit zijn omdat de cilinder nog nieuw is?
Het vervelendste is dat het gas blijft steken op één of andere manier. Zo kan ik er niet eens goed mee rijden....



KAN IEMAND MIJ MISSCHIEN VERTELLEN WAT IK MOET DOEN OM DE BROMMER WEER GOED TE LATEN LOPEN ?? :shock:

Groeten,

Rick
Laatst gewijzigd door Rick op 28 mar 2008, 13:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23441
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Bericht door marco »

volgens mij zit je gaskabel ergens klem of scheef
de luchtstelschroef van de carburateur moet andere halve slag uitgedraaid worden
ik hoop dat je hier wat aan hebt
Yamaha Sheriff 1981
YamaSam
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 12187
Lid geworden op: 12 sep 2006, 19:02
Locatie: Mariakerke-Gent-Baasrode
Contacteer:

Bericht door YamaSam »

wanneer je rechtse dekseltje eraf is, je gas geeft en lost, moet de gasschuif met een tik dicht vallen, niet kruipen..
kan je kabel zijn, kan je splitter zijn, kan je handvat zijn, kan je gaschuif zijn..

érgens in die trein hapert er wat..
blijf van de mengselschroef voorlopig nog maar af ;)
when men were men, and helmets were for divers
mpro09
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 14285
Lid geworden op: 10 nov 2006, 15:31
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door mpro09 »

draait je handle wel terug als je hem los laat?
Gebruikersavatar
jerrow
1000km gereden
1000km gereden
Berichten: 1179
Lid geworden op: 13 jan 2007, 18:15
Locatie: Sint-Truiden

Bericht door jerrow »

Ik gok ook op de gasschuif.

Stationair loopt ie verschillend en met gas geven en loslaten heb je ook verschil.

Denk dat het dat is...
Laatst gewijzigd door jerrow op 27 mar 2008, 16:58, 1 keer totaal gewijzigd.
YamaSam
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 12187
Lid geworden op: 12 sep 2006, 19:02
Locatie: Mariakerke-Gent-Baasrode
Contacteer:

Bericht door YamaSam »

mokini =/= mikuni, da's idd zeker zo
when men were men, and helmets were for divers
Rick
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 11
Lid geworden op: 23 mar 2008, 18:37
Locatie: Hengelo

Bericht door Rick »

Bedankt voor de nelle reacties!

Heb de luchtschroef nu echt precies 2x open gedraait. De stationair schroef wil een beetje lukken nu.

Eerst zat de lucht schroef bijna dicht en de sationair ver open.

Nu ik weer aan de twee schroefje heb gzeeten maakt hij zo's Bluuuuh geluid als ik normaal gas geef in de vrij.
Wat betekend dat Bluuuuf? Is dat gewoon verzuipen of betekend het wat anders? Bij verzuipen maakt hij meestal toch geen Bluuuh geluid?
Dat heeft hij nogniet eerder gedaan tot aan net... Jammer, zou het echt niet weten.

De gas blijft ook nog steeds zitten als ik heb los gooi in de vrij. De kabel zit nergens klem.
Kan er wat zijn met de gasschuif? dat die blijft steken of dat er iets niet goed mee is?

Ik wordt er een beetje hopeloos van!

Denk dat ik die yamaha dealer maar een keer op bel om te vragen hoe ik hem het beste weer moet afstellen of wat ik anders moet doen,,,,

Groeten,

Rick
rise and shine
7500km gereden
7500km gereden
Berichten: 9573
Lid geworden op: 24 jan 2007, 16:00
Locatie: Bolt'n City
Contacteer:

Bericht door rise and shine »

* wacht nog steeds op het groote geluiden kies venstertje ( net als voor de emoticons) want al dat ge Bluuh en ge woooap etc. is toch niet echt duidelijk :P *

Maar ik dacht dat je hem 1,5 keer moest open draaien?
Laatst gewijzigd door rise and shine op 27 mar 2008, 18:05, 1 keer totaal gewijzigd.
rise and shine
7500km gereden
7500km gereden
Berichten: 9573
Lid geworden op: 24 jan 2007, 16:00
Locatie: Bolt'n City
Contacteer:

Bericht door rise and shine »

Misschien heb je hier wat aan? ( even op het plaatje klikken zodat het wat beter te lezen/ tezien is)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Rick
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 11
Lid geworden op: 23 mar 2008, 18:37
Locatie: Hengelo

Bericht door Rick »

Als ik hem 1.5 open draai dan is het op één of andere manier lastiger om hem met de stationair schoef te stellen.

En met dat Bluuh bedoel ik gewoon een raar verzuip geluid wat er komt doorat ik gewoon gas geef in de vrij..... weet je wel?

mja,
nog jammer dat hij gewoon niet goed loopt :?
jonnotje
1500km gereden
1500km gereden
Berichten: 1984
Lid geworden op: 27 mei 2007, 11:34
Locatie: Tuitjenhorn
Contacteer:

Bericht door jonnotje »

wat voor kleur heeft je bougie na een eindje vol gas rijden? dan kan je zien of die verzuipt of misschien te weinig benzine krijgt...
Rick
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 11
Lid geworden op: 23 mar 2008, 18:37
Locatie: Hengelo

Bericht door Rick »

YamaSam:

wanneer je rechtse dekseltje eraf is, je gas geeft en lost, moet de gasschuif met een tik dicht vallen, niet kruipen..
kan je kabel zijn, kan je splitter zijn, kan je handvat zijn, kan je gaschuif zijn..

érgens in die trein hapert er wat..
blijf van de mengselschroef voorlopig nog maar af


Ik:
-- Wat wordt er bedoelt met een splitter? En wat als de gasschuif inderdaad NIET dicht valt?
Rick
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 11
Lid geworden op: 23 mar 2008, 18:37
Locatie: Hengelo

Bericht door Rick »

Zal morgen proberen om een eindje vol gas te rijden ( als dat nog mocht lukken).

Dan vermeld ik welke kleur de bougie heeft, misschien heb ik daar ook wel meer aan....
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18358
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Bericht door Tombo »

Die splitter heb je alleen als je met een oliepomp rijdt. Dat is zo'n zwart kastje waar 1 gaskabel ingaat, en 2 uitkomen. Ik denk dat je die niet meer hebt.
Verder moet je gasschuif in 1x naar beneden schieten met gas los. Als dat niet gebeurt kan je kabel niet goed lopen, of je gasschuif net raar zitten, of de veer (nummer 20 van het plaatje wat hierboven is gepost) boven de gasschuif is er uit.
Martijn

Bericht door Martijn »

Of is lam ;) Loop het zaakje na :)
Plaats reactie