Bediening van de choke
Bediening van de choke
Beste mensen,
Ik heb onlangs een FS1 2RU gekocht.
Tijdens het stationair afstellen met een warme motor, met de choke knop naar beneden gedrukt, afstellen wilden dit niet goed lukken.
Dus choke omhoog getrokken en nogmaals afgesteld, loopt nu perfect stationair. Als ik nu met draaiende motor de choke knop naar beneden druk schieten de toeren omhoog (wordt zelfs eng), ik denk dat dit zou moeten kloppen aangezien ik het mengsel dan rijker maak.
Maar een koude start doet hij slecht als ik de choke knop naar beneden druk….
Ik twijfel over mijn interpretatie van de bediening van de choke. Voordat ik weer ga afstellen wil ik graag weten wat welke stand van de choke betekent.
De FS1 loopt verder perfect en hard.
Groeten, Bas
PS. Is het normaal dat de FS iets stoot als je hem in zijn 1e versnelling zet (hij trekt niet als hij in de versnelling staat met de koppeling in)?
Ik heb onlangs een FS1 2RU gekocht.
Tijdens het stationair afstellen met een warme motor, met de choke knop naar beneden gedrukt, afstellen wilden dit niet goed lukken.
Dus choke omhoog getrokken en nogmaals afgesteld, loopt nu perfect stationair. Als ik nu met draaiende motor de choke knop naar beneden druk schieten de toeren omhoog (wordt zelfs eng), ik denk dat dit zou moeten kloppen aangezien ik het mengsel dan rijker maak.
Maar een koude start doet hij slecht als ik de choke knop naar beneden druk….
Ik twijfel over mijn interpretatie van de bediening van de choke. Voordat ik weer ga afstellen wil ik graag weten wat welke stand van de choke betekent.
De FS1 loopt verder perfect en hard.
Groeten, Bas
PS. Is het normaal dat de FS iets stoot als je hem in zijn 1e versnelling zet (hij trekt niet als hij in de versnelling staat met de koppeling in)?
-
- 1500km gereden
- Berichten: 1907
- Lid geworden op: 02 apr 2007, 15:11
- Locatie: Beuncity
je moet de motor warm, met choke ingedrukt(naar beneden) afstellen. daarvoor draai je de luchtstelschroef in en dan 1,75 slagen uit. dan start je de motor, en zorg je ervoor dat je motor net niet afslaat met de stationair schroef(dat ding naast de gaskabel en de choke)... vervolgens speel je een beetje met de luchtstelschroef(kwartslagjes draaien beide kanten op) zodat hij het hoogst in toeren loopt. dan stel je met je stationairschroef het gewenste toerental af. maar ik geloof dat hier ook een faq voor is...
choke omhoog betekent choken... staat er volgens mij ook op(pull to choke,tenzij je een immi cabje hebt) hiermee maak je het mengsel rijker.
en dat stoten doen ze allemaal, de een wat meer de ander wat minder... hangt ook af van het toerental.
edit: ik zie dat je in de buurt woont
misschien toch eens een rit met mensen uit de buurt dan...
choke omhoog betekent choken... staat er volgens mij ook op(pull to choke,tenzij je een immi cabje hebt) hiermee maak je het mengsel rijker.
en dat stoten doen ze allemaal, de een wat meer de ander wat minder... hangt ook af van het toerental.
edit: ik zie dat je in de buurt woont

Was mijn vermoeden, dat ik de choke verkeerd interpreteerde, toch juist. Het zwarte knopje op de choke (gezien op een foto) ontbreekt op mijn FS1.
Het afstellen met de choke in de juiste stand (naar beneden) is gelukt
.
Een echt koude start heb ik nog niet gehad, toch nog zomer
. Alleen de luchtstelschroef hoef ik niet zover uit de draaien, als ik hem verder uitdraai gaat het toerental flink omhoog.
Het stoten is vermindert met een lager stationair toerental. Ik zal de kabel ook nog even strakker stellen...
In ieder geval bedankt voor de info.
Voor een rit in de omgeving van Arnhem houd ik met zeker aanbevolen, beetje over de Posbank crossen of zo
.
Groet, Bas
Het afstellen met de choke in de juiste stand (naar beneden) is gelukt

Een echt koude start heb ik nog niet gehad, toch nog zomer

Het stoten is vermindert met een lager stationair toerental. Ik zal de kabel ook nog even strakker stellen...
In ieder geval bedankt voor de info.
Voor een rit in de omgeving van Arnhem houd ik met zeker aanbevolen, beetje over de Posbank crossen of zo

Groet, Bas
-
- 1500km gereden
- Berichten: 1907
- Lid geworden op: 02 apr 2007, 15:11
- Locatie: Beuncity
Dit werkt(e) bij mijn andere bromfietsen anders, alleen een stationair stelschroef, is ook even geleden dat ik hier aan werkte...
Ik heb net nog de carburateur op nieuw afgesteld, nu staat de luchtstelschroef 1,25 slag uit, dit moet volgens mij wel goed zijn. Nog niet rijdend kunnen testen i.v.m. regen, nog geen verlichting (accu).
Ik heb net nog de carburateur op nieuw afgesteld, nu staat de luchtstelschroef 1,25 slag uit, dit moet volgens mij wel goed zijn. Nog niet rijdend kunnen testen i.v.m. regen, nog geen verlichting (accu).