Het grote kleine vragen topic deel 4

Algemene vragen en antwoorden over de FS1
Gesloten
Roberto.B

Bericht door Roberto.B »

die van mij maakt ook veel lawaai

maar dat komt door de kapoete uitlaat
paull
1250km gereden
1250km gereden
Berichten: 1381
Lid geworden op: 23 mei 2008, 14:51
Locatie: Zwolle

Bericht door paull »

koppel schreef:dit moet 'm zijn (bron: http://www.camper-freaks.nl/olie.htm)


Om de viscositeit of vloeibaarheid van motorolie te kennen, wordt de SAE-specificatie gebruikt (Society of Automotive Engineers): de letters SAE gevolgd door een getal, de letter W, eventueel gevolgd door een tweede getal.

Hoe lager het eerste getal (voor de W) hoe dunner de olie blijft bij lage temperaturen (goede start en smering in koude omstandigheden).
Hoe hoger het tweede getal (na de W) hoe dikker de olie blijft bij hoge temperaturen (goede smering in warme omstandigheden)
”Monograde of singlegrade olie” is een oliesoort die geschikt is voor ofwel lage ofwel hoge temperaturen, maar niet voor beiden tegelijk.
”Multigrade olie” is een oliesoort die geschikt is voor de aangeduide lage EN hoge temperaturen tegelijkertijd.

Enkele voorbeelden:
SAE 10W – 40 is een multigrade motorolie waarvan de olie goed vloeibaar blijft bij lage temperaturen en voldoende dik bij hoge temperaturen.

SAE 15W is een monograde olie waarvan de olie redelijk vloeibaar blijft bij lage temperaturen en geen garanties biedt bij hoge temperaturen.

SAE 30 is een monograde olie waarvan de olie dik blijft bij hoge temperaturen en geen garanties beidt bij lage temperaturen.

SAE 5W – 40 is een multigrade motorolie waarvan de olie zeer goed vloeibaar blijft bij lage temperaturen en voldoende dik bij hoge temperaturen (geschikt voor de winter en koude streken)

SAE 10W – 50 is een multigrade motorolie waarvan de olie goed vloeibaar blijft bij lage temperaturen en goed dik bij hoge temperaturen (geschikt voor de zomer of warme streken)


paull schreef:hoe lager het getal bij de W hoe dunner en hoe hoger het tweede getal des te dikker. En de w scheid de viscositeit(das dus de dikte aanduiding van de olie) getallen.(edit)

Ohjah en het best kan je dus 10w30 olie nemen, die is speciaal voor de bak van een fs1.


Zoals gezegd dus :wink: En dit gaat over auto motorolie wat eigelijk viertakt is...Bij een 2t hoeft de cylinder niet door motorolie gesmeerd te worden het gaat puur om wat de olie met de platen en bak doet....
niels16

Bericht door niels16 »

paull schreef:
koppel schreef:dit moet 'm zijn (bron: http://www.camper-freaks.nl/olie.htm)


Om de viscositeit of vloeibaarheid van motorolie te kennen, wordt de SAE-specificatie gebruikt (Society of Automotive Engineers): de letters SAE gevolgd door een getal, de letter W, eventueel gevolgd door een tweede getal.

Hoe lager het eerste getal (voor de W) hoe dunner de olie blijft bij lage temperaturen (goede start en smering in koude omstandigheden).
Hoe hoger het tweede getal (na de W) hoe dikker de olie blijft bij hoge temperaturen (goede smering in warme omstandigheden)
”Monograde of singlegrade olie” is een oliesoort die geschikt is voor ofwel lage ofwel hoge temperaturen, maar niet voor beiden tegelijk.
”Multigrade olie” is een oliesoort die geschikt is voor de aangeduide lage EN hoge temperaturen tegelijkertijd.

Enkele voorbeelden:
SAE 10W – 40 is een multigrade motorolie waarvan de olie goed vloeibaar blijft bij lage temperaturen en voldoende dik bij hoge temperaturen.

SAE 15W is een monograde olie waarvan de olie redelijk vloeibaar blijft bij lage temperaturen en geen garanties biedt bij hoge temperaturen.

SAE 30 is een monograde olie waarvan de olie dik blijft bij hoge temperaturen en geen garanties beidt bij lage temperaturen.

SAE 5W – 40 is een multigrade motorolie waarvan de olie zeer goed vloeibaar blijft bij lage temperaturen en voldoende dik bij hoge temperaturen (geschikt voor de winter en koude streken)

SAE 10W – 50 is een multigrade motorolie waarvan de olie goed vloeibaar blijft bij lage temperaturen en goed dik bij hoge temperaturen (geschikt voor de zomer of warme streken)


paull schreef:hoe lager het getal bij de W hoe dunner en hoe hoger het tweede getal des te dikker. En de w scheid de viscositeit(das dus de dikte aanduiding van de olie) getallen.(edit)

Ohjah en het best kan je dus 10w30 olie nemen, die is speciaal voor de bak van een fs1.


Zoals gezegd dus :wink: En dit gaat over auto motorolie wat eigelijk viertakt is...Bij een 2t hoeft de cylinder niet door motorolie gesmeerd te worden het gaat puur om wat de olie met de platen en bak doet....


dat zeg je nu wel paul maar je bak word ook wel warm en de olie ook dus ik denk dat het wel degelijk uitmaakt :wink:
paull
1250km gereden
1250km gereden
Berichten: 1381
Lid geworden op: 23 mei 2008, 14:51
Locatie: Zwolle

Bericht door paull »

Saat er toch ook :lol: ''het gaat puur om wat de olie met de platen en bak doet''
niels16

Bericht door niels16 »

Roberto.B schreef:die van mij maakt ook veel lawaai

maar dat komt door de kapoete uitlaat


toch maar eens wat aan laten lassen mischien :wink:
Gebruikersavatar
Vincent2
250km gereden
250km gereden
Berichten: 459
Lid geworden op: 10 apr 2009, 11:21
Locatie: langdorp

Bericht door Vincent2 »

bij jmpb zeggen ze bij gelijkrichtercel: Gelijkrichtcel Yamaha FS1 / Nieuw model.

moet ik een oude of een nieuwe hebben voor een 1j5?
paull
1250km gereden
1250km gereden
Berichten: 1381
Lid geworden op: 23 mei 2008, 14:51
Locatie: Zwolle

Bericht door paull »

Vincent2 schreef:bij jmpb zeggen ze bij gelijkrichtercel: Gelijkrichtcel Yamaha FS1 / Nieuw model.

moet ik een oude of een nieuwe hebben voor een 1j5?


chief zoek nou es je bouwjaar etc. dan weetje alle antowoorden
Gebruikersavatar
Vincent2
250km gereden
250km gereden
Berichten: 459
Lid geworden op: 10 apr 2009, 11:21
Locatie: langdorp

Bericht door Vincent2 »

bedoelt ge dit nu?
1K3 1J5 100101 200000 FS1P-DX 1976

Hoe moet ik nu aan de antwoorde kome ?
Yamaha rd50m
7500km gereden
7500km gereden
Berichten: 9209
Lid geworden op: 25 okt 2007, 23:12

Bericht door Yamaha rd50m »

paull schreef:
Vincent2 schreef:bij jmpb zeggen ze bij gelijkrichtercel: Gelijkrichtcel Yamaha FS1 / Nieuw model.

moet ik een oude of een nieuwe hebben voor een 1j5?


chief zoek nou es je bouwjaar etc. dan weetje alle antowoorden


als je niet weet welk oud type en welk nieuw type fs1 is mag je nog weten om hoeveel uur je fs1 gebouwd is, dan weet je het nog niet...
Yamaha, Flandria (x2), Honda (x2), Malaguti, MV Agusta, Negrini, Peugeot, Kreidler, Mobylette, Royal Nord, Otus, Superia
Gebruikersavatar
Vincent2
250km gereden
250km gereden
Berichten: 459
Lid geworden op: 10 apr 2009, 11:21
Locatie: langdorp

Bericht door Vincent2 »

idd, kunnen ze nu niet gewoon met jaartallen werken bij jmpb ipv oud en nieuw type
Gebruikersavatar
Aad
1500km gereden
1500km gereden
Berichten: 1773
Lid geworden op: 03 mar 2007, 17:09
Locatie: Rijssen - Overijssel
Contacteer:

Bericht door Aad »

Gewoon kijken hoe 't ding er uit ziet wa je de rin heb zitte!

En die modeljare heb je echt niet nodig, gewoon in de 'personal gallery' of hoe dat hier ook mag heten checken wie dezelfde brommahh heeft en nen PMetje sture henkies!
Gebruikersavatar
Louistje
100km gereden
100km gereden
Berichten: 236
Lid geworden op: 29 jan 2009, 18:10

Bericht door Louistje »

De warmlopers op FS1's worden toch grotendeels veroorzaakt door de te kleine koelribben. Is die niet op te lossen door er een grotere cilinderkop op te plaatsen.

Past een cilinderkop van een Puch Maxi ook op een FS1?
Gebruikersavatar
Zwepper
2500km gereden
2500km gereden
Berichten: 3022
Lid geworden op: 09 jan 2007, 16:30
Locatie: Zuidland

Bericht door Zwepper »

je kan er idd een grotere kop opzetten (heb ik ook op elke fs1 zitten)
die van een puch maxi past wel maar dat is niet bepaald veel groter dan een standaart
fs1 kop. probeer anders is een kreidler kop of een protuna kop :wink:
Gebruikersavatar
Louistje
100km gereden
100km gereden
Berichten: 236
Lid geworden op: 29 jan 2009, 18:10

Bericht door Louistje »

Een kreidler heeft toch dikkere tapeinden, kan je die cilinderkop er dan niet scheef opzetten?
Gebruikersavatar
Zwepper
2500km gereden
2500km gereden
Berichten: 3022
Lid geworden op: 09 jan 2007, 16:30
Locatie: Zuidland

Bericht door Zwepper »

volgens mij hebben ze geen dikkere tapeinden heb er iig nog geen problemen mee gehad :lol:
Gesloten