Tombo schreef:Idd niet, want 2-takt heeft geen toekomst meer in de automotive industrie
Zo scherp zou ik het niet stellen, maar de opleidingen lopen steeds achter op de wetenschap.
Hoe het er nu voorstaat leren ze daar nu hoe een stekker in een databus te steken, en wat te vervangen om de boel weer aan het originele ontwerp te laten gelijken
bij mij op school is het zo : wat je vraagt daar krijg je antwoord op. als je vraagt om 2 takt tuning word t je 'theoretisch' uitgelegt..daarom doe ik daar niets mee omdat het in de praktijk allemaal veel lastiger is dan dat je het 'effe' uitlegt..
bedankt sam! dit is de reactie waar ik op zat te wachten
maar hoe zit dan dan bij 4takt daar gaat ie dacht ik wel vroeger bij hoge toeren, reageert het mengsel hier dan anders onder extreme omstandigheden, omdat de compressie anders is ofzo?
mpro09 schreef:bedankt sam! dit is de reactie waar ik op zat te wachten
maar hoe zit dan dan bij 4takt daar gaat ie dacht ik wel vroeger bij hoge toeren, reageert het mengsel hier dan anders onder extreme omstandigheden, omdat de compressie anders is ofzo?
op dat punt denk ik dat het hoofdzakelijk het lagere toerental is..
ook de koeling is veel beter en de smering sterker..
ik heb ook lang gepiekerd over de vergelijking tussen beiden,
maar ben er eerlijk gezegd niet met een sluitend antwoord uitgekomen
de vaste smoes "viertakt, da's loom en traaglopend" werd stiekum toegepast (4T ken ik ook niet zoveel van..)
Ik weet wel, hoe vroeger de ontsteking bij een 4-takt, hoe meer vermogen. Maar je kan weer niet té vroeg zetten, want dan krijg je een te hete verbranding, en kans op kloppen/detoneren.