Elektrische problemen...saai MAAR HEB HULP NODIG!

Alles over de techniek en sleutelen
rise and shine
7500km gereden
7500km gereden
Contacteer:

Bericht door rise and shine »

Daan1990 schreef:Is een spanning van 12 volt normaal bij dat rode draadje naar de accu? (dus zonder accu erin) Lijkt mij van niet... En weet iemand waar die stomme zenerdiode zit?

heb je ondertussen al eens het eclectisch schema er bij gepakt?
Niels
Site Admin
Site Admin

Bericht door Niels »

De zenerdiode zit origineel alleen bij een 2RU en hij zit "verstopt" in de kabelboom tussen 2 stekkers.
Maar een wisselspanning van 12 á 13 Volt kan best uit je spoel komen als je een beetje toeren maakt.

Na de gelijkrichter zal dat minder moeten worden (en gelijkspanning natuurlijk) :P
Triforce
2500km gereden
2500km gereden

Bericht door Triforce »

Niels schreef:De zenerdiode zit origineel alleen bij een 2RU en hij zit "verstopt" in de kabelboom tussen 2 stekkers.
Maar een wisselspanning van 12 á 13 Volt kan best uit je spoel komen als je een beetje toeren maakt.

Na de gelijkrichter zal dat minder moeten worden (en gelijkspanning natuurlijk) :P

ik heb hem niet gevonden bij Paull zijn 2RU en we hebben de hele kabel boom gestript.

er zit alleen een diode tussen de ontstekings draad dus zwart-witte draad
Daan1990
250km gereden
250km gereden

Bericht door Daan1990 »

rise and shine schreef:
heb je ondertussen al eens het eclectisch schema er bij gepakt?

Ehm ja, en ik snap er helemaal geen snars van... (met mn vwo... :oops:)

@Niels: Het probleem is dat ie 12 volt gelijkspanning geeft als ie lekker bezig is en 7 a 8 volt in redelijk hoogtoerig stationair. En ik dacht, als zelfs het stionair lampje doorbrand dan moet er echt iets goed miszijn. Dus er mist gewoon wat essentieels denk ik.

Maar is het wel gezond om de accu erop aan te sluiten als ie 12 volt gelijkspanning geeft?! Het is immers een 6 volt accu. Want het hele probleem kan wel opgelost zijn als ik de accu erop aansluit, maar ik heb geen zin om WEER een nieuwe accu te kopen...

p.s. Dank voor de snelle reacties :)
Niels
Site Admin
Site Admin

Bericht door Niels »

Daan1990 schreef:Maar is het wel gezond om de accu erop aan te sluiten als ie 12 volt gelijkspanning geeft?! Het is immers een 6 volt accu.

Je zegt het toch zelf??

Dat is een overspanning van 100%
Lijkt me niet zo slim, tenzij je experimenteel accuploffen als hobby hebt? :P

Die diode tussen de zwart/witte draad bedoel ik :wink:
Ik ben er trouwens nog geen 100% zeker van dat dit een zener is hoor, moet ik nog een keer onderzoeken :wink:

Het kan ook een diode zijn die ervoor zorgt dat hoogspanning van de bobine niet via het frame op het elektrisch circuit komt te staan.

De spanningsregelaar van een Sheriff is wel een zener.
rise and shine
7500km gereden
7500km gereden
Contacteer:

Bericht door rise and shine »

wat een saai topic zeg Afbeelding
Daan1990
250km gereden
250km gereden

Bericht door Daan1990 »

Niels schreef:
Daan1990 schreef:Maar is het wel gezond om de accu erop aan te sluiten als ie 12 volt gelijkspanning geeft?! Het is immers een 6 volt accu.

Je zegt het toch zelf??

Dat is een overspanning van 100%
Lijkt me niet zo slim, tenzij je experimenteel accuploffen als hobby hebt? :P

Die diode tussen de zwart/witte draad bedoel ik :wink:
Ik ben er trouwens nog geen 100% zeker van dat dit een zener is hoor, moet ik nog een keer onderzoeken :wink:

Het kan ook een diode zijn die ervoor zorgt dat hoogspanning van de bobine niet via het frame op het elektrisch circuit komt te staan.

De spanningsregelaar van een Sheriff is wel een zener.

Ik zat laatst te denken, kan het niet zijn dat de vorige eigenaar, omdat de dynamo misschien kapot was gegaan er een 12 volt dynamo in heeft gezet? Kan dat? Dat zou alles wel verklaren want de gelijkspanning blijft altijd wel heeel mooi bij 12 volt... :) Dan hoef ik er alleen een nieuwe dynamo in te zetten en klaar.

@Rise and Shine: ELEKTRIEK IS SAAI! Maar ik moet nog wel nog beginnen aan die ontwerpen voor jou ;)
Niels
Site Admin
Site Admin

Bericht door Niels »

Nee dat kan niet...
Er is helemaal geen sprake van een "dynamo", bij een brommer wordt de spanning gegenereerd dmv. een spoel in je vliegwiel en het aantal windingen bepaalt de spanning etc. dus dat verander je niet zomaar.

Dit is ALTIJD wisselspanning en is toerentalafhankelijk (hoe meer toeren je brommer maakt, hoe meer spanning je meet), dus die 12V gelijkspanning komt heel ergens anders vandaan.

Meet eens de laadspanning van de accu zonder een accu daarop aan te sluiten? :P
Het zou wel echt stom zijn als je nu over een 12V accu aan het meten bent :lol:
Daan1990
250km gereden
250km gereden

Bericht door Daan1990 »

Niels schreef:Nee dat kan niet...
Er is helemaal geen sprake van een "dynamo", bij een brommer wordt de spanning gegenereerd dmv. een spoel in je vliegwiel en het aantal windingen bepaalt de spanning etc. dus dat verander je niet zomaar.

Dit is ALTIJD wisselspanning en is toerentalafhankelijk (hoe meer toeren je brommer maakt, hoe meer spanning je meet), dus die 12V gelijkspanning komt heel ergens anders vandaan.

Meet eens de laadspanning van de accu zonder een accu daarop aan te sluiten? :P
Het zou wel echt stom zijn als je nu over een 12V accu aan het meten bent :lol:

Ok dank voor het technisch inzicht :) En ik ga werktuigbouwkunde studeren... :shock: dat wordt nog wat...maar zonder accu geeft hij dus 12 volt. En de accu zelf geeft iets van 7 volt.
Niels
Site Admin
Site Admin

Bericht door Niels »

Daan1990 schreef:zonder accu geeft hij dus 12 volt. En de accu zelf geeft iets van 7 volt.

Maar varieert die 12V met het toerental mee?
Die 7 volt van de accu zelf kan goed kloppen, dus daar zal niets mis mee zijn.
jeroenvans
1500km gereden
1500km gereden

Bericht door jeroenvans »

gewoon 25 watt koplamp en een nieuwe accu, dan werkt het wel weer...

en ff meten of het wel gelijkspanning is wat bij je accu aankomt... anders overlijd hij weer...
Niels
Site Admin
Site Admin

Bericht door Niels »

:lol:
jeroenvans
1500km gereden
1500km gereden

Bericht door jeroenvans »

ik snap het 4 pagina durende gezijk niezo... :roll: als je een opgevoerde fs1 hebt, frituren je lampjes gewoon... dus draai je er een zwaarder lampje in en weg is je spanning.... en 25 watt is het zwaarst dat ik heb gezien voor een fs1 fitting... :lol:
Niels
Site Admin
Site Admin

Bericht door Niels »

Naja het gekke is dat er 12V gelijkspanning uit de spoel komt volgens Daan, dat is gewoon onmogelijk...

Dus of er wordt verkeerd gemeten of er is iets heel erg raars aan de hand :shock:
PD
1250km gereden
1250km gereden

Bericht door PD »

gelijkrichter?
Plaats reactie