jah deze heb ik ook kant en klaar gekocht, en aan de poorten te zien was er echt niet aan gevijld enzo snelste is volgens mij uit de doos gewoon een alu cilinder (athena/biturbo etc)
Ik wil nog even reageren op de discussie over een Z1 cylinder. De Z1 cylinder is in verleden geproduceerd door de ZETA fabriek uit Spanje. Deze produceent is inmiddels overgenomen door Athena. De Z1 is een snelle vervangingscylinder voor de zgn. aftermarkt. En..... dat is dus inderdaad zo, ze zijn veel sneller dan een orginele FS1 cylinders. In de periode 1975 tot aan 1980 heb ik bij een grote bromfietsspeciaalzaak gewerkt, waar heel veel snel spul werd verkocht. In die tijd hebben we dus alles uitgeprobeerd: van orgineel tot aan de grootste imitaties. In het vergelijk met gewone 50cc cylinders was de Z1 de allersnelste!
Na 1980 kwamen de 60 cc cylinders volop in de markt. Het vergelijken van een 60cc met een Z1 is dus als appels met peren vergelijken. Ik heb 2 FS1's met een roterend blok tegen elkaar laten rijden, met de zelfde setup. De uitvoering met een orginele FS1 cylinder loopt 90 km/h, de uitvoering met een Z1 cylinder loopt iets boven de 95 km/h op de teller.
Eea is gecheckt met een volgende auto.
Misschien dat Verwijs JR enige technische verschillen in kaart kan brengen; hij heeft namelijk een nieuw exemplaar Z1 in de kast liggen.
Dan kunnen we dit ook weer archiveren!