tikken
tikken
hallo,
ik heb een probleem. mijn brommer is na het monteren van een nieuwe zuiger in een gehoonde cilinder gaan tikken. mijn oude zuiger had twee afgebroken zuigerveren. daardoor is er ook een kras gekomen in de cilinder. het naaldlager heb ik ook al vervangen dus daar kan het ook niet meer aan liggen. ik rijd normaal altijd met de demper eruit. dan lijkt het of het getik erger is dan als ik met de demper rij. ik heb ook al een topic staan op een andere fs1 site. daar hadden ze allemaal goede ideeen wat het zou kunnen zijn maar mijn brommer tikt nogsteeds. ik had op deze site al een topic gevonden van harmen. daar zou het aan de uitlaatpakking hebben gelegen maar bij mij had dit ook geen effect. ik heb een filmpje op internet staan waar het getik goed te horen is:
http://video.google.nl/videoplay?docid= ... 9383953033
het vermoeden van veel mensen ging uit naar de zuigerveren. ze pasten wel goed in de cilinder. ongeveer een hale millimeter tussen beide uiteinden. scherpe randjes van de poorten in de cilinder heb ik al weggeschuurt.
heeft iemand van jullie nog suggesties?
bvd,
Sietse
ik heb een probleem. mijn brommer is na het monteren van een nieuwe zuiger in een gehoonde cilinder gaan tikken. mijn oude zuiger had twee afgebroken zuigerveren. daardoor is er ook een kras gekomen in de cilinder. het naaldlager heb ik ook al vervangen dus daar kan het ook niet meer aan liggen. ik rijd normaal altijd met de demper eruit. dan lijkt het of het getik erger is dan als ik met de demper rij. ik heb ook al een topic staan op een andere fs1 site. daar hadden ze allemaal goede ideeen wat het zou kunnen zijn maar mijn brommer tikt nogsteeds. ik had op deze site al een topic gevonden van harmen. daar zou het aan de uitlaatpakking hebben gelegen maar bij mij had dit ook geen effect. ik heb een filmpje op internet staan waar het getik goed te horen is:
http://video.google.nl/videoplay?docid= ... 9383953033
het vermoeden van veel mensen ging uit naar de zuigerveren. ze pasten wel goed in de cilinder. ongeveer een hale millimeter tussen beide uiteinden. scherpe randjes van de poorten in de cilinder heb ik al weggeschuurt.
heeft iemand van jullie nog suggesties?
bvd,
Sietse
-
- 10000km gereden
- Berichten: 12187
- Lid geworden op: 12 sep 2006, 19:02
- Locatie: Mariakerke-Gent-Baasrode
- Contacteer:
ja bij bepaalde toeren hoor je niets rammelen. alleen bij hoge en lage toeren. er zit wel een nieuwe pistonpen in.
kan een tuimelende pistonpen veroorzaakt worden door een vervormd small end?
als het dat zou zijn kan dat dan ook verklaren dat het alleen tikt met de nieuwe zuiger?
wat wel opvallend is is dat bij lage toeren echt getikt uit het blok komt en bij hogere toeren meer geknars.
kan een tuimelende pistonpen veroorzaakt worden door een vervormd small end?
als het dat zou zijn kan dat dan ook verklaren dat het alleen tikt met de nieuwe zuiger?
wat wel opvallend is is dat bij lage toeren echt getikt uit het blok komt en bij hogere toeren meer geknars.
-
- 10000km gereden
- Berichten: 12187
- Lid geworden op: 12 sep 2006, 19:02
- Locatie: Mariakerke-Gent-Baasrode
- Contacteer:
er zit wel een dikke kras in mijn cilinder. die kon er ook niet uit worden gehaald met het honen. de krukas zit er pas sinds de zomer in. ik voelde ook geen speling op het big-end lager. small-end lager is een week geleden vervangen. wat misschien nog wel mogelijk is dat mijn rechterkrukaslager is versleten. die kon ik niet controleren. ik zal nog eens goed naar binnen kijken om te kijken of er nog stukjes zuigerveer in liggen maar volgens mij zijn ze boven de zuiger terecht gekomen aan de sporen op de zuiger te zien.
- Tombo
- 17500km gereden
- Berichten: 18356
- Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
- Locatie: Achterhoek
YamaSam schreef:ik vermoed dat de pistondiameter te klein is,
staan er maffe zwarte patronen afgetekend op de zijkant van je piston?
Ik ga met yamasam mee, ik denk ook een te kleine zuiger. Zuigerspeling bij fs1 is rond de 0,05mm (dus je zuiger moet 0,05mm kleiner zijn in diameter als je cilinder). Het kunnen mss ook je zuigerveren zijn die rammelen, dat hoeft overigens geen probleem te zijn, want bij bijna alle fs1's rammelen de zuigerveren
