Wikipedia schreef:jaren twintig - eerste experimenten met fietsen met hulpmotor. 1948 - eerste bromfietsen op de markt 1957 - invoering van maximumsnelheid van 40 km/u 1957 - invoering van de gele plaat voor een duidelijker onderscheid met motorfietsen 1957 - Bromfietsen worden gelijkgesteld aan fietsen en moeten van het fietspad gebruikmaken 1958 - Verbod op buddyseat achtige constructie's: een bromfiets is een fiets met motor, geen motorfiets met lichte motor en een buddyseat belemmert fietsen. 1959 - Einde verbod op buddyseat 1964 - Invoering verplichte WA-verzekering 1966 - introductie van het verzekeringsplaatje 1974 - introductie van de snorfiets met kleine wielen westerterp wieltjes en oranje plaat 1974 - invoering helmplicht 1976 - afschaffing verplichte kleine wielen voor snorfietsen 1985 - afschaffing van de verplichte trappers waarmee de introductie van de bromscooter in Nederland mogelijk is 1995 - Voortaan mogen ook stickers gebruikt worden als geel plaatje, dit als tegemoetkoming aan bromscooters waar steeds vaker een gele plaat moeilijk te monteren is. 1996 - Invoering bromfietscertificaat. Iedereen die op of na 1 juni 1980 geboren was, moest een theorie-examen afleggen om een bromfietscertificaat te krijgen. 1999 - Sinds 15 december 1999 moeten bromfietsen de rijbaan gebruiken in plaats van het fietspad of fietsstrook, tenzij anders aangegeven. 2005 - invoering Nederlands kenteken voor bromfietsen nam een aanvang. Dit bromfietskenteken begon met de cijfer-/lettercombinatie: 01-DBB-1. Vanaf 1 januari 2007 moesten alle bromfietsen hiervan voorzien zijn. Voordat men een kenteken kreeg, moest de bromfiets geschouwd worden door een erkend bromfietsbedrijf, waarna je van de RDW het kentekenbewijs én een papier om een kenteken te laten maken, kreeg opgestuurd. Dit gebeurde tussen 1 september 2005 en 31 oktober 2006. Bromfietsen van voor 1974 worden als klassiek beschouwd. Via de nieuwe kentekenplaten werd onderscheid gemaakt tussen de brom- en snorfiets in Nederland. Voor bromfietsen werd de kentekenplaat geel van kleur, met zwarte letters. Voor snorfietsen werd de kentekenplaat blauw van kleur, met witte letters. Hiermee verviel de noodzaak voor de in 1957 ingevoerde gele en de in 1974 ingevoerde oranje plaatjes om onderscheid te maken tussen bromfietsen en snorfietsen. 2006 - Met ingang van 1 oktober 2006 werd het bromfietscertificaat vervangen door het bromfietsrijbewijs AM. Vanaf die datum kon het bromfietscertificaat bij de gemeente worden ingewisseld voor het rijbewijs AM. Diegenen, die geen rijbewijs of bromfietscertificaat hadden moesten een theoretisch examen afleggen voor het verkrijgen van het rijbewijs. Tot 1 oktober 2009 kunnen bestaande houders van een theoriecertificaat hun bromfietscertificaat inruilen voor een bromfietsrijbewijs bij het gemeentehuis van hun woonplaats. Door de omzetting van certificaat in rijbewijs, lopen bromfietsers het risico dat hun rijbewijs ingevorderd kan worden, wat bij een certificaat niet mogelijk is.