ok, nog es proberen:
gisterenavond in een roezende vlaag van waanzin nog een duivels plannetje bedacht om de topspoelers op te peppen..
meten en tekenen, en kijken, en rook doorblazen etc..
tot ik bedacht hoe een DR cylinder van een vespa eruitzag, das een 95 op de plaats van een 50cc, dus die hebben ook heel wat warmte af te voeren.. Verderdenkend aan oudere cylinders, getuned om een topspoeler na te maken, terwijl die daar niet zit. Zo bijvoorbeeld een zündapp of morini, daar verdiepten ze een stuk cylinderwand, om dan door de piston, langs die geul de ruimte in te graken..
nu valt het op, dat die cylinders eigenlijk net zo goe presteren als die van de fs1, die zoveel meer moeite gedaan heeft met de topspoeler in kanaalvorm te steken.. toen ik de afgelegde weg van het mengsel bij de twee vergeleek, kwam ik tot pijnlijke vaststellingen!
Metend en tekenend, begin ik er nu van overtuigd te geraken, dat een fs1cylinder eigenlijk ontworpen moet geweest zijn voor zo'n opstelling, maar dat de gaten gewoonweg nooit gefreesd zijn!..
Ik ga het dus proberen.. lijkt me allemaal nét te toevallig uit te komen van plaats en grootte van de benodigde gaten etc om niet bedoeld te zijn..
Het wordt enkel pijnlijk duidelijk, dat ik onderhand nood heb aan een deftige enkel segmentpiston van goede kwaliteit.. iemand een adresje? of iemand al es ooit geprobeerd van de sluiting te verleggen naar de center bovenaan? Is de brug tussen de topspoelers breed genoeg om de segmentstop langs te voeren?..
véél vragen nog, das teken dat we in de buurt van de oplossing komen!
meer nieuws snel!
ik begin vanavond te boren en te fresen denk!