Ik heb vorige week vrijdag een droog/vastloper gehad met mijn 1j5; reed ruim 80 en ineens begon de cilinder zo'n pijnlijk snoeigeluid te maken, dus ik kneep snel de koppeling in en ben naar huis gelopen. Ook liep er allemaal benzine onder uit het blok (carburateurdeel). Dus goed, vandaag was mijn nieuwe cilinder en zuiger binnen; klaar alles gemonteerd en tijd voor een proefritje. Maar toen ik mijn benzinekraantje openzette stroomde er weer allemaal benzine over de vloer. Carburateurdeksel er afgehaald.. Wat bleek; vlotter en vlotterbakje lagen gewoon onderin wat los te rammelen
Een week voor die vastloper heb ik mijn FS1 weggebracht voor een beurtje (wat ik normaal eigenlijk ook nooit doe) en daar stond dus op de rekening dat de carburateur uit elkaar was geweest en schoongemaakt. Het probleem was uiteindelijk het boutje van de vlotterbak waar een (te) korte in is gezet bij de bromfietszaak. Het boutje kon maar net met een winding in het schroefdraad en je kon de vlotterbak er inderdaad dus zo afplukken. Mijn theorie is dus nu; bij een hoog toerental viel het vlotterbakje en de vlotter van de carburateur af en kwam er in een klap geen benzine/smering in de cilinder en dus fikse schade aan het zooitje.. Ik was wel benieuwd naar jullie mening. Wat zeggen jullie ervan? Zou ik de bromfietszaak iets kunnen verwijten of is het gewoon pech gehad, volgende keer beter?
Het is trouwens de eerste keer met deze brommer dat ik een vastloper had. Blok heeft na revisie probleemloos 2300 km afgelegd en ik rijd altijd op smering 1:35 of 40
al sdat waar is, moet ie volgens mij serieus scherp gestaan hebben!
uitbollen zou moeten kunnen zonder schade tenzij je natuurlijk nog kilometers zou gereden hebben met een superarm mengsel..
(als het potje bv nog aan één boutje vasthangt voor een heel end)
het zal zowieso een logisch gevolg zijn van 't één of 't ander..
Met 80 plus in 1 keer geen benzine meer is niet arm lopen, dat is cilindermoord...
Ik zou het in ieder geval even melden bij je monteur, kijk hoe ze reageren.
Niet geschoten is altijd mis.
Tsja, ik ga het morgenmiddag toch maar even proberen. Het is een nogal bekend en groot bedrijf hier in de buurt ( [web]http://www.tommeindertsma.nl[/web]) waar iedereen verder wel over te spreken is, maar er was vanalles loos. Zo was de gaskabel al losgegaan omdat er teveel speling op zat (wat voor het beurtje niet zo was) stond de koppeling véél te strak, liep na 3 km mijn voorband ineens leeg omdat er rommel in het ventiel zat, was mijn Lafranconi-uitlaatje ineens los omdat de rempedaalveer vervangen was enz. En dan krijg je nog een rekening van 72 euro voor je neus. Als je een FS1 in nieuwstaat langsbrengt bij een van de grootste tweewielerzaken van provincie ga je er vanuit dat je brommer er daadwerkelijk ook beter van wordt. Dus een tip: laat je brommer nooit repareren, doe zo veel mogelijk zelf of breng je brommer naar een Yamahaspecialist, want anders weet je niet wat er allemaal gebeurt. Voor de meeste forumleden spreekt dit vast voor zich, maar ik zeg het toch maar even.
@ ruudsjuh: helemaal gelijk als je het zelf doet weet je dat het goedis of niet het eerste wat ik deed toen ik me brommer net had was overal borgmoeren en ringen te plaatsen, want anders trilt werkelijk alles los
dat heb je goed mpro.
omdat de motor niet loopt maar wel lucht aan zuigt heeft hij een snelle koeling.
je kruk en cilinder zij vet zat om dit te overleven.
kijk maar eens goed naar je cilinder hoe vet hij is bij het loshalen.
gr gino
moet nog aan gewerkt worden maar ok als ik tijd heb ;) http://www.ginostuning.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Mijn cilinder was dus super droog toen ik hem eraf haalde. Maar als je vlotterbakje er af valt krijg je volgens mij wel degelijk schade, als je benzine op is en je brommer houd er mee op is het anders, omdat bij het geval van het vlotterbakje in 1 klap niks meer in de cilinder komt