Tombo schreef:Hier nog een stukje over membraan vs roterende inlaatmet dank aan Luc Foekema
Luc schreef:Ik kwam de tekst die ik hierover geschreven heb tegen, dus toch nog maar 'n keer herhalen, voor degene die het nog niet gelezen hadden.
Wees wel overtuigd van het feit dat ik voor een standaard Kreidler een membraam het beste systeem vind en dit ook altijd adviseer als daarom gevraagd wordt.
(eerder geplaatste tekst over roterende inlaat)
In het kort de voor en nadelen. Het belangrijkste voordeel is ontegenzeggelijk het hoge vermogen wat je ermee kunt bereiken.
Sorry voor alle membraam fanaten, maar als het puur om het topvermogen gaat is een roterende inlaat het beste systeem.
Als het gaat om de breedste powerband dan is membraam het beste inlaat systeem.
Als het gaat om het betrouwbaarste, minst slijtgevoelige en voordeligste systeem dan is zuigergestuurd de beste oplossing.
Nu is de vraag wat wil je, waarvoor ga je de motor gebruiken en wat is de inhoud van de motor?
Zodra je een motor gaat tunen voor een topvermogen, dan valt de zuigergestuurde inlaat dus direct af.
Roterend:
- het beste waar het hoogste topvermogen het belangrijkste is
- dus op lange circuits belangrijker dan op korte circuits
- dus minder naarmate de inhoud (ccm3) van de motor hoger wordt, omdat het vermogen er met een klap in komt.
- motorkarakter redelijk beïnvloedbaar door schijfwisseling
- bredere powerband dan zuigergestuurd, door goed gekozen open- en sluitingstijd.
- geen plaats meer voor standaard ontsteking, alleen nog plaats voor een kleine rotor.
- steekt ver buiten het blok waardoor luchtfilterhuis lastiger is aan de brengen.
- gaat bij een val op het circuit als een stofzuiger over de grond, als je geen stroomlijn afscherming hebt.
- slijtgevoeliger dan andere systemen, dus meer onderhoud.
Membraam:
- breedste powerband, waardoor betere handelbaarheid.
- dus beter voor korte circuits en zwaardere 2T machines waar de handeling (veel) belangrijker wordt dan topvermogen.
- motorkarakter beïnvloedbaar door wisseling van de klepjes
- standaard ontsteking kan gehandhaafd blijven.
- systeem zit midden op het blok waardoor het goed afgeschermd kan worden.
- minder slijtgevoelig, klepjes kunnen eenvoudig vernieuwd worden.
Voorbeelden van toepassingen waarbij met bovenstaande rekening gehouden is:
Wegracers:
- roterend voor 50cc, 80cc en 125cc
- roterend 250cc wegracer alleen op de langere circuits
- membraam boven de 250cc.
Crossers en straatgebruik:
- membraam voor alle motoren, ongeacht de inhoud.
Sprinten:
- voor de 150m tussen een crosser en een wegracer.
- voor de 400m (1/4 mile) dichter bij een wegracer.
Roterend zal je dus niet snel op produktie motor tegenkomen. De uitzonderingen die er waren zijn inmiddels wel collector items. Want al is een membraam dan in veel gevallen beter, een roterende inlaat geeft ook voor standaardgebruik, voor velen wel een extra dimensie.
Groeten,
Luc
`veel fs1 zijn dus colecters items
