De gelijkrichter

Alles over de techniek en sleutelen
YamaSam
10000km gereden
10000km gereden
Contacteer:

Bericht door YamaSam »

een tram is btw 16V en heelder kilowatts
when men were men, and helmets were for divers
Niels
Site Admin
Site Admin

Bericht door Niels »

Ik heb even opgezocht hoe het nou precies zit:

Zodra om welke reden dan ook een te grote stroom gaat lopen, bijvoorbeeld door kortsluiting, wordt door de elektrische weerstand de geleidende draad zodanig verhit dat deze smelt. Hierdoor wordt het elektrisch contact verbroken.

Die 230V die jij noemt is ook geen nominale spanning, maar een maximale spanning.
Ik kan me dan wel voorstellen dat de snelheid waarmee de zekering doorbrand dan wel hoger is als bij een spanning van 6V, maar dat zal in tienden van secondes zijn.

@sam: Dat bij een tram zijn ook zeer hoge stromen (P = UxI).
Een tazer bijvoorbeeld is weer omgekeerd, die zijn 10.000den Volts, alleen daar loopt dan maar een stroom door van enkele mili-Amperes.
Massive_x

Bericht door Massive_x »

Er zit zo'n wit blokje in een V vorm bij de accu, daar moet de diode of gelijkrichter op aangesloten worden...?
Heb er een van een Honda MT..., volgens de verkoper moet dat geen probleem zijn... :think:
Niels
Site Admin
Site Admin

Bericht door Niels »

Wit blokje in V-vorm? Nog nooit gezien :shock:
Tombo
17500km gereden
17500km gereden

Bericht door Tombo »

Gelijkrichter van een Honda MT kan gewoon ja
Massive_x

Bericht door Massive_x »

Ja er zit zo'n wit blokje met draadschoentjes er in naast de accu waar 2 bruine draden uit komen.

Ik zou namelijk niet weten waar ik hem anders op aan moet sluiten...??
Niels
Site Admin
Site Admin

Bericht door Niels »

Ow, dat is volgens mij bij een 2RU de aansluiting voor de clignoteur of de spanningsregelaar...
YamaSam
10000km gereden
10000km gereden
Contacteer:

Bericht door YamaSam »

die is van de pinkdoos ja ;)
when men were men, and helmets were for divers
jeroenvans
1500km gereden
1500km gereden

Bericht door jeroenvans »

Niels schreef:Ik heb even opgezocht hoe het nou precies zit:

Zodra om welke reden dan ook een te grote stroom gaat lopen, bijvoorbeeld door kortsluiting, wordt door de elektrische weerstand de geleidende draad zodanig verhit dat deze smelt. Hierdoor wordt het elektrisch contact verbroken.

Die 230V die jij noemt is ook geen nominale spanning, maar een maximale spanning.
Ik kan me dan wel voorstellen dat de snelheid waarmee de zekering doorbrand dan wel hoger is als bij een spanning van 6V, maar dat zal in tienden van secondes zijn.

@sam: Dat bij een tram zijn ook zeer hoge stromen (P = UxI).
Een tazer bijvoorbeeld is weer omgekeerd, die zijn 10.000den Volts, alleen daar loopt dan maar een stroom door van enkele mili-Amperes.
10 ampere is 10 ampere... dat dat bij 6 volt al doorbrand op 60 watt, en bij 220 pas bij 2200 watt maakt dus niets uit... kijk bv eens naar een hoogspanningskabel. die zijn 200 ampere draden, gaat bij 6 volt maar 1200 watt doorheen, maar bij 380kv is dit een slordige 76Mw... (dit is genoeg om nederland van stroom te voorzien als je 2 cirquits van 3 draden van 200A neemt waarmee je uitkomt op 456Mw :wink: )
pee67
5000km gereden
5000km gereden

Bericht door pee67 »

Het gaat dus toch om de stroomsterkte en niet om het voltage

in het begrijpelijk nederlands :D
jeroenvans
1500km gereden
1500km gereden

ja vergelijk het met een waterleiding: de diameter van de buis is te vergelijken met ampere, voltage met de druk, wattage is hoeveel water er uit komt als je de kraan openzet.
door de druk te verhogen komt er meer uit.
door de buis dikker te maken komt er ook meer uit.

edit: kort samengevat is het wattage een product uit het amperage en voltage
pee67
5000km gereden
5000km gereden

Bericht door pee67 »

Ik ben altijd al beter geweest in
het analyseren en organiseren van processen :)
electro aansluiten gaat nog, maar er dieper
op ingaan...... :huh:
Massive_x

Bericht door Massive_x »

Ik kom niet verder dan de wet van Ohm....

Ik wilde nog wel even zeggen dat dit een geweldige site is, en mijn dank aan iedereen die bereid is om middels dit forum een ander te helpen.

:clap:
Niels
Site Admin
Site Admin

Bericht door Niels »

jeroenvans schreef:ja vergelijk het met een waterleiding: de diameter van de buis is te vergelijken met ampere, voltage met de druk, wattage is hoeveel water er uit komt als je de kraan openzet.
door de druk te verhogen komt er meer uit.
door de buis dikker te maken komt er ook meer uit.

edit: kort samengevat is het wattage een product uit het amperage en voltage

De doorstroomsnelheid is te vergelijken met de stroom, niet de diameter van de buis...
Volume (hoeveel water er uit komt) is dan inderdaad te vergelijken met Vermogen.

Maar!!!

Als ik nou meer volume water wil hebben wordt beweerd dat dat niks te maken heeft met de druk?
Moet jij maar eens een 200bar afsluiter openzetten en een 3bar afsluiter met dezelfde diameter en dan nog eens kijken of de doorstroomsnelheid dan hetzelfde is :wink:
Dat maak je mij niet wijs :shock:
jeroenvans
1500km gereden
1500km gereden

je hebt idd gelijk. mijn theorie is zoiezo niet waterdicht ;) maar het geeft een idee voor mensen die er dus geen zak van snappen... :idea:
Plaats reactie