De gelijkrichter
-
- 10000km gereden
- Berichten: 12187
- Lid geworden op: 12 sep 2006, 19:02
- Locatie: Mariakerke-Gent-Baasrode
- Contacteer:
-
- Site Admin
- Berichten: 11146
- Lid geworden op: 11 jun 2006, 22:13
- Locatie: Den Haag
Ik heb even opgezocht hoe het nou precies zit:
Die 230V die jij noemt is ook geen nominale spanning, maar een maximale spanning.
Ik kan me dan wel voorstellen dat de snelheid waarmee de zekering doorbrand dan wel hoger is als bij een spanning van 6V, maar dat zal in tienden van secondes zijn.
@sam: Dat bij een tram zijn ook zeer hoge stromen (P = UxI).
Een tazer bijvoorbeeld is weer omgekeerd, die zijn 10.000den Volts, alleen daar loopt dan maar een stroom door van enkele mili-Amperes.
Zodra om welke reden dan ook een te grote stroom gaat lopen, bijvoorbeeld door kortsluiting, wordt door de elektrische weerstand de geleidende draad zodanig verhit dat deze smelt. Hierdoor wordt het elektrisch contact verbroken.
Die 230V die jij noemt is ook geen nominale spanning, maar een maximale spanning.
Ik kan me dan wel voorstellen dat de snelheid waarmee de zekering doorbrand dan wel hoger is als bij een spanning van 6V, maar dat zal in tienden van secondes zijn.
@sam: Dat bij een tram zijn ook zeer hoge stromen (P = UxI).
Een tazer bijvoorbeeld is weer omgekeerd, die zijn 10.000den Volts, alleen daar loopt dan maar een stroom door van enkele mili-Amperes.
-
- 10000km gereden
- Berichten: 12187
- Lid geworden op: 12 sep 2006, 19:02
- Locatie: Mariakerke-Gent-Baasrode
- Contacteer:
-
- 1500km gereden
- Berichten: 1907
- Lid geworden op: 02 apr 2007, 15:11
- Locatie: Beuncity
10 ampere is 10 ampere... dat dat bij 6 volt al doorbrand op 60 watt, en bij 220 pas bij 2200 watt maakt dus niets uit... kijk bv eens naar een hoogspanningskabel. die zijn 200 ampere draden, gaat bij 6 volt maar 1200 watt doorheen, maar bij 380kv is dit een slordige 76Mw... (dit is genoeg om nederland van stroom te voorzien als je 2 cirquits van 3 draden van 200A neemt waarmee je uitkomt op 456MwNiels schreef:Ik heb even opgezocht hoe het nou precies zit:Zodra om welke reden dan ook een te grote stroom gaat lopen, bijvoorbeeld door kortsluiting, wordt door de elektrische weerstand de geleidende draad zodanig verhit dat deze smelt. Hierdoor wordt het elektrisch contact verbroken.
Die 230V die jij noemt is ook geen nominale spanning, maar een maximale spanning.
Ik kan me dan wel voorstellen dat de snelheid waarmee de zekering doorbrand dan wel hoger is als bij een spanning van 6V, maar dat zal in tienden van secondes zijn.
@sam: Dat bij een tram zijn ook zeer hoge stromen (P = UxI).
Een tazer bijvoorbeeld is weer omgekeerd, die zijn 10.000den Volts, alleen daar loopt dan maar een stroom door van enkele mili-Amperes.

-
- 1500km gereden
- Berichten: 1907
- Lid geworden op: 02 apr 2007, 15:11
- Locatie: Beuncity
ja vergelijk het met een waterleiding: de diameter van de buis is te vergelijken met ampere, voltage met de druk, wattage is hoeveel water er uit komt als je de kraan openzet.
door de druk te verhogen komt er meer uit.
door de buis dikker te maken komt er ook meer uit.
edit: kort samengevat is het wattage een product uit het amperage en voltage
door de druk te verhogen komt er meer uit.
door de buis dikker te maken komt er ook meer uit.
edit: kort samengevat is het wattage een product uit het amperage en voltage
-
- Site Admin
- Berichten: 11146
- Lid geworden op: 11 jun 2006, 22:13
- Locatie: Den Haag
jeroenvans schreef:ja vergelijk het met een waterleiding: de diameter van de buis is te vergelijken met ampere, voltage met de druk, wattage is hoeveel water er uit komt als je de kraan openzet.
door de druk te verhogen komt er meer uit.
door de buis dikker te maken komt er ook meer uit.
edit: kort samengevat is het wattage een product uit het amperage en voltage
De doorstroomsnelheid is te vergelijken met de stroom, niet de diameter van de buis...
Volume (hoeveel water er uit komt) is dan inderdaad te vergelijken met Vermogen.
Maar!!!
Als ik nou meer volume water wil hebben wordt beweerd dat dat niks te maken heeft met de druk?
Moet jij maar eens een 200bar afsluiter openzetten en een 3bar afsluiter met dezelfde diameter en dan nog eens kijken of de doorstroomsnelheid dan hetzelfde is

Dat maak je mij niet wijs

-
- 1500km gereden
- Berichten: 1907
- Lid geworden op: 02 apr 2007, 15:11
- Locatie: Beuncity