Deze informatie is enkel van toepassing op de Belgen onder ons. Als buitenlander mag je niet op de rollen worden gezet endus ook niet beboet worden. Je kan wel boetes krijgen voor gevaarlijk rijgedrag. Vb. geen voorang verlenen.
Het beboetings systeem in Belgïe is totaal anders als in Nederland. In België word enkel en alleen de snelheid gemeten endus niet kw of pk of wat dan ook.
De officiele endus legale snelheid van een B-klasse is 45 km/u. Als je dus bij een brommer controle op de rollen word gezet dan mag je eigenlijk maar 45 km/u rijden, in theorie. In praktijk mag 7 km/u te snel rijden op de rollen! Dat wordt dan dus 52 km/u op de rollen. Maar vergeet niet, op de rollen heb je minder weerstand endus rijd je zowieso sneller, zeker een 2takt.
Hoeveel kosten de boetes?
Als je tussen de 52 km/u en de 80 - 85 km/u zit krijg je een boete van 500 € plus de extra onkosten en 1 maand in beslag namen van je brommer.
Als je + 80 - 85 km/u rijdt kan je boete oplopen tot +3000 € plus onkosten en 1 maand in beslag name van je brommer.
Wanneer je beboet word krijg je de keuze of je afstand doet van je 'tuning' onderdelen.
Zoja blijft de boete zoals hierboven vermeldt staat.
Zoniet krijg je nog een extra gepeperde rekening bovenop.
Als je afstand neemt van je onderdelen zijn die na 1 maand verwijderd van je brommer en in beslag genomen. De garagist beslist welke onderdelen tuning zijn en welke niet. En omdat je afstand hebt genomen van je goederen kan je er niets tegenin brengen.
Wat zijn die onkosten?
De onkosten zijn; de takelkosten naar de garagist, de werkuren van de garagist en de staanplaats in het depot. De onkosten variëren meestal rond de 125 €.
Al deze gegevens zijn realiteit en dus niet perfect volgens het boekje. Het humeur van de politieagent, de garagist en chauffeur van de takelwagen speelt hier een grote rol in.
Nog vragen?
Belgische Boetes
- Davey
- Site Admin
- Berichten: 500
- Lid geworden op: 10 jun 2006, 22:00
- Locatie: Hulst
- Contacteer: