Lekke koppakking

Alles over de techniek en sleutelen
Plaats reactie
chopper62
50km gereden
50km gereden

Lekke koppakking

Bericht door chopper62 »

Best forum,

Ik heb deze zomer weinig gereden en meer gesleuteld af en toe dan me lief was. Het begon met het topic ´sputteren in hoge toeren´ in het tuning gedeelte van dit forum.

Veel nieuwe onderdelen geplaatst (ontsteking e.d.) maar niets hielp. Omdat ik toch door wilde had ik een 'hogedruk' kop besteld bij Sjon in Hilversum. Deze gisteravond op mijn FS1 gezet.
Daar kreeg ik een grote verrassing. De koppakking heeft de hele tijd (deze zomer) gelekt als een dolle. Dat had ik niet aan zien komen en zal wellicht het euvel zijn waarom de brommer liep als een kneus.

Maar nu even een theorie die ik in de groep wil toetsen:

Ik heb zo'n imitatie hoge uitlaat. Paste natuurlijk voor geen meter en heb alle ophangingen zo bewerkt dat de uitlaat recht voor de cilinder kwam. Maar zou het kunnen dat door het warm worden van zo'n imitatiepijp deze gaat 'trekken'(vervormen) en dan je cilinder een beetje scheef trekt? Ik zou anders niet weten waarom de koppakking niet meer afsloot. Het zijn natuurlijk maar M6 tapeindjes die de boel bij elkaar houden en veel kracht kan je daar niet op zetten.

Uiteraard alles in elkaar geschroefd met een goeie koppakking en nu loopt het weer mooi. Ik moet nog wel de weg op, maar in het schuurtje liep ie mooi stationair.

Ben benieuwd of iemand ook wel eens zoiets gehad heeft.
NIX
10000km gereden
10000km gereden

Re: Lekke koppakking

Bericht door NIX »

De uitlaat is niet van invloed op de kop of koppakking. Vlak de oude kop, dan is die weer goed bruikbaar. Hij trekt krom bij flink oververhitten en te strak aandraaien tapeinden. Ik ben ook geen fan van de koperen pakkingen en heb het liefst de alu koppakkingen.
Kijk eerst even in de FAQ.
jimf98
500km gereden
500km gereden

Bericht door jimf98 »

Kan mij niet voorstellen dat de uitlaat de cilinder scheef kan trekken.
Juist de cilinder zelf zit het stabielste op zijn plek in vergelijking met de kop.
Dr. Bob
500km gereden
500km gereden

Bericht door Dr. Bob »

Lekkende kop heb ik vaak gehad, er zijn bij mij tenminste 3 oorzaken te noemen:
Ten eerste worden de grote 2 RU/3E9 koppen erg dun en slap als je ze afvlakt.
Ten tweede zijn imitatie tapeinden van matige kwaliteit, ze rekken gewoon uit bij aandraaien.
Ten derde zakken de voetpakkingen in, zeker als je er meer dan 1 onder de cilinder doet.
Af en toe natrekken van de kop is zeker aan te raden, met een moment sleutel op 10 NM, vooral na nieuwe kop- of voetpakkingen. Doe dit als de cilinderkop weer is afgekoeld.
Hier een kop die op 4 plaatsen lekt door teveel afvlakken:
Afbeelding
Niet lullen maar poetsen!
kittop
500km gereden
500km gereden

Bericht door kittop »

Als de uitlaat de kop krom getrokken heeft, dan staat er wel heel erg veel spanning op de bocht van de uitlaat...
En zal de voetpakking ook gelekt hebben of kapot zijn.

Bij een 2F2 kop had ik gruwelijk veel afgedraaid, waarbij ik de klokvorm van de cilinder ook veranderd had.
Bij het uitdraaien van de contactslot bleef de brommer na-dieselen.
De Z1 cilinder die er toen op zat, had een vrij hoge uitlaatpoort, en ik vond toen dat de brommer wel wat meer compressie kon gebruiken.
De pakking was aluminium, de moeren waren iets harder staal, ringen iets dikker en groter van buitendiameter, en de tapeinden waren origineel.

Er traden geen lekkages op als je de moeren kwartiergewijs aandraaide en niet bloedvast.
Na een proefritje zette je de sleutel er nog eens op om het nog eens "aan" te draaien.

Soms waren de imitatie pijpen zo krom dat je ze niet gemonteerd kreeg. Ik weet dat er toen mensen waren die dan eerst de pijp op de cilinder zette voordat ze de cilinder aandraaide....
NIX
10000km gereden
10000km gereden

Bericht door NIX »

....en bij de alu cilinders op die manier de uitlaatdraad stripten. Ze waren in het begin allemaal zo krom.

Overigens, om die reden sprong ook de chroom van de bocht. Ik heb een vroege pijp op de beuner zitten (ooit van Tom overgenomen) maar die ging eerst even bij de wartel doormidden.
Kijk eerst even in de FAQ.
Plaats reactie