Best forum,
Normaal probeer ik mijn verstand te gebruiken en post ik wel eens wat vragen over mijn fs1 in de techniek en sleutelen hoek.
Maar ik heb nu een scootertje met van die kapjes over de cylinder (4 takt Peugeotje) waar geforceerde luchtkoeling doorheen wordt geblazen.
Vraag : wat zou er nou gebeuren als je die luchtstroom je carburateur in stuurt?
Is dat wel eens geprobeerd?
Zoals ik zei .. normaal gebruik ik mijn verstand (dat beetje wat ik nog heb) maar ik loop al heel lang rond met deze vraag.
Ben benieuwd.
Groet
Geforceerde luchtkoeling afbuigen naar carburateur
- chopper62
- 50km gereden
- Berichten: 58
- Lid geworden op: 13 jul 2014, 11:14
- Locatie: Katwoude
-
- 500km gereden
- Berichten: 888
- Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
- Locatie: Huizen
Re: Geforceerde luchtkoeling afbuigen naar carburateur
Je wil absoluut geen warme lucht je cilinder in sturen.
Aan koude lucht heb je meer aan.
het enig wat misschien wat zoden aan de dijk zet dan moet je eens YEIS opzoeken
https://global.yamaha-motor.com/stories ... /0019.html
Maar dat werkt niet bij een 4-takt dacht ik.
Ik ben een keer een Duitser tegen gekomen die dat op zijn DT400 had gemonteerd.
Deze motor liep daarna 1:15..... Die van mij 1:10
Aan koude lucht heb je meer aan.
het enig wat misschien wat zoden aan de dijk zet dan moet je eens YEIS opzoeken
https://global.yamaha-motor.com/stories ... /0019.html
Maar dat werkt niet bij een 4-takt dacht ik.
Ik ben een keer een Duitser tegen gekomen die dat op zijn DT400 had gemonteerd.
Deze motor liep daarna 1:15..... Die van mij 1:10
- NIX
- 10000km gereden
- Berichten: 10820
- Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
- Locatie: Milsbeek
Re: Geforceerde luchtkoeling afbuigen naar carburateur
Een blower werkt ongeveer zo, dat ws de voorloper van de turbo. Maar ik denk niet dat je een boost gaat genereren. Sterker: blijkbaar pakt de geforceerde luchtkoeling zo weinig vermogen, dat de hoeveelheid (extra) lucht voor de verbranding verwaarloosbaar wordt. er zijn wel schttenpompen en kleine turbo's leverbaar, ze kosten een klein vermogen, ze zorgen voor hoog brandstofverbruik, het is moeilijk afstellen, het (dure) spul gaat makkelijk aan gruzelementen, makkelijker is het om de cilinderinhoud te vergroten.
Kijk eerst even in de FAQ.