Vering voorvork vervangen
-
- Aan het inrijden
Vering voorvork vervangen
Hallo,
De vering van mijn FS1-DX-voorvork is erg slap zodoende wil ik de veren vervangen. Helaas heb ik geen ervaring met het uit elkaar halen van de voorvork en de manuals die ik bezit geven weinig soelaas. Heeft iemand hier ervaring mee of heeft een handleiding beschikbaar (eventueel een video)?
Bij voorbaat dank,
Vince
De vering van mijn FS1-DX-voorvork is erg slap zodoende wil ik de veren vervangen. Helaas heb ik geen ervaring met het uit elkaar halen van de voorvork en de manuals die ik bezit geven weinig soelaas. Heeft iemand hier ervaring mee of heeft een handleiding beschikbaar (eventueel een video)?
Bij voorbaat dank,
Vince
-
- 500km gereden
Re: Vering voorvork vervangen
Doe eerst maar eens de olie en de keerring vervangen, nadat je de boel eens goed schoongemaakt hebt.
Meet wel de juiste hoeveelheid olie af.
Te veel olie krijg je last van je polsen
te weinig dan is de vering slap.
https://www.youtube.com/watch?v=ZEAPFhdjaW0
De FS1-dx hebben verschillende type vorkpoten, maar dit filmpje is een redelijke uitleg over de poten.
Meet wel de juiste hoeveelheid olie af.
Te veel olie krijg je last van je polsen
te weinig dan is de vering slap.
https://www.youtube.com/watch?v=ZEAPFhdjaW0
De FS1-dx hebben verschillende type vorkpoten, maar dit filmpje is een redelijke uitleg over de poten.
-
- Aan het inrijden
Ik heb zelf deze video https://www.youtube.com/watch?v=hc3mOMjAEJQ&t=4s nog gevonden waar een voorvork van een FS1-DX wordt gedemonteerd. Alleen wordt er niet getoond hoe de veer gedemonteerd moet worden. En daar gaat het mij nu precies om omdat de veren van mijn FS1 bijna 50 jaar oud zijn, verroest zijn en ietwat breder zijn geworden. Vervanging is dus gewenst.
Iemand een idee hoe de voorvork-veer gedemonteerd kan worden?
Iemand een idee hoe de voorvork-veer gedemonteerd kan worden?
-
- 500km gereden
https://www.cmsnl.com/yamaha-fs1-1978-2 ... /0020.html
je draait nr 19 los en daarna nr 21 en je rukt de boel naar beneden nadat je het voorwiel en het scherm gedemonteerd hebt.
Maar die veer is jouw klacht niet.
je draait nr 19 los en daarna nr 21 en je rukt de boel naar beneden nadat je het voorwiel en het scherm gedemonteerd hebt.
Maar die veer is jouw klacht niet.
-
- Aan het inrijden
Ach je kan ook gewoon hier op het forum ff kijken hoe het in elkaar zit.
Klik linksboven ff op Home en dan naar pdf documentatie en dan naar Partlist en Yamaha fs1 Dx 1977 blz 47
Klik linksboven ff op Home en dan naar pdf documentatie en dan naar Partlist en Yamaha fs1 Dx 1977 blz 47
-
- Aan het inrijden
Dank voor de info @kittop. Ik ga ermee aan de slag en zal natuurlijk ook de olie e.d. vervangen.
-
- 500km gereden
Gewoon lekker aan de gang gaan en als je vast loopt reageren we wel weer.
Bij de montage is het alleen even in de gaten houden hoe je de lamporen trillingvrij monteert.
Bij de montage is het alleen even in de gaten houden hoe je de lamporen trillingvrij monteert.
- NIX
- 10000km gereden
Er is een batch hele slappe voorveren geleverd op ik dacht de 2RU. Ieder eerder type voorvorkveer is stugger.
Kijk eerst even in de FAQ.
-
- Aan het inrijden
Probleem met de vering gevonden. Één lekkende oliekeerring en één oliekeerring die 'zweet'. Moeten dus vervangen worden. Ik had al nieuwe veren gekocht doch deze zijn slapper en dunner t.o.v. mijn oude veren. De oude ontroesten en dan gaan ze weer erop.
-
- 500km gereden
Tuurlijk zijn de keerringen lek, daarom had je een "zweefmolen" veering.
Goed de onderpoten en keerringzitting schoonmaken!
En precies zijn met de hoeveelheid olie per poot.
Goed de onderpoten en keerringzitting schoonmaken!
En precies zijn met de hoeveelheid olie per poot.