Rd zuiger gemonteerd en die rammelt.
-
- 500km gereden
- Berichten: 531
- Lid geworden op: 29 okt 2006, 23:09
Rd zuiger gemonteerd en die rammelt.
Van de week liep de zuiger vast van de 1j5, vond het echt raar dat ding liep al 10 jaar als een zonnetje. Opengemaakt en die zuiger zag er niet uit, bovenop koolaanslag zijkant een paar fikse groeven. op de kop van de drijfstang ook koolaanslag en helemaal ruw, zag er ook niet uit. maar cilinder was prima mooi glad van binnen. Nou nieuwe zuiger erin startte prima maar wel een flinke tik erin.
De zuiger is er een met 2 gaten erin origineel yamaha 39.97 (cilinder is 2f2 standaard ).
Setup verder: snelle uitlaat, 16mm carb sproeier kort ori 150, 13-41 vertanding.
Volgens de leverancier kunnen de RD zuigers probleemloos in een fs1 blok.
De zuiger is er een met 2 gaten erin origineel yamaha 39.97 (cilinder is 2f2 standaard ).
Setup verder: snelle uitlaat, 16mm carb sproeier kort ori 150, 13-41 vertanding.
Volgens de leverancier kunnen de RD zuigers probleemloos in een fs1 blok.
-
- 500km gereden
- Berichten: 531
- Lid geworden op: 29 okt 2006, 23:09
- NIX
- 10000km gereden
- Berichten: 10820
- Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
- Locatie: Milsbeek
Re: Rd zuiger gemonteerd en die rammelt.
Klopt, die zou het gewoon moeten doen. Naaldlager ook vervangen? Overigens zou je je kunnen afvragen waarom je oude zuiger zo enorm vet is. Ik vermoed zelfs dat daar de oorzaak van de warmloper zit.
Kijk eerst even in de FAQ.
-
- 500km gereden
- Berichten: 888
- Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
- Locatie: Huizen
Re: Rd zuiger gemonteerd en die rammelt.
Hoewel de formaten van een FS1 zuiger vergelijkbaar is als die van een RD, ben ik niet zo'n voorstander om RD zuigers te monteren in een FS1.
Ik snap de meerwaarde hiervan niet.
De oude zuiger is behoorlijk aangekoekt en heeft behoorlijke geulen aan de uitlaatzijde, en kan duiden op afgebroken koolresten vanuit de poorten.
Dat aankoeken kan wat minder inderdaad en kijk naar de olie en de verhouding van het mengsel.
Op een stickertje op de tank staat 1:20. Maar dat is veel te vet.
Er zijn verschillende theorieën hierover, maar tussen de 1:35 en 1:40 is relatief zeker met een goede synthetische olie.
Een 97 zuigertje moet goed kunnen in een 10 jaar gebruikte cilinder, maar dat neemt niet weg dat de zuiger behoorlijk kan slingeren in de cilinderwand omdat deze gewoon versleten kan zijn.
Dit kan je controleren door de cilinderkop te verwijderen, zuiger naar beneden drukken en voelen of er een rand zit in de cilinderwand bovenin waar de zuigerveren stoppen...
Is dit het geval, dan is het niet verkeerd om de cilinder even te laten honen en er een "passend" zuigertje te laten meeleveren.
Dan kan je geruisloos weer 10 jaar verder.
Je kan ook naar een 98 of zelfs 00 zuiger gaan als er een flinke rand in zit, dan zal de zuiger ook minder geluid geven.
Een vers naaldlagertje is ook niet verkeert zoals Nix suggereert.
F5B met 16mm, plat kopje en snelle pijp kan met 150, vind ik behoorlijk mager. Zelf reed ik graag hetzelfde, maar dan de uitlaatpoort 2mm naar boven gebracht en een 170 sproeier.
Monteer eens een 160 sproeier en maak de uitlaat en de poorten goed schoon en meng minder vet.
Ik snap de meerwaarde hiervan niet.
De oude zuiger is behoorlijk aangekoekt en heeft behoorlijke geulen aan de uitlaatzijde, en kan duiden op afgebroken koolresten vanuit de poorten.
Dat aankoeken kan wat minder inderdaad en kijk naar de olie en de verhouding van het mengsel.
Op een stickertje op de tank staat 1:20. Maar dat is veel te vet.
Er zijn verschillende theorieën hierover, maar tussen de 1:35 en 1:40 is relatief zeker met een goede synthetische olie.
Een 97 zuigertje moet goed kunnen in een 10 jaar gebruikte cilinder, maar dat neemt niet weg dat de zuiger behoorlijk kan slingeren in de cilinderwand omdat deze gewoon versleten kan zijn.
Dit kan je controleren door de cilinderkop te verwijderen, zuiger naar beneden drukken en voelen of er een rand zit in de cilinderwand bovenin waar de zuigerveren stoppen...
Is dit het geval, dan is het niet verkeerd om de cilinder even te laten honen en er een "passend" zuigertje te laten meeleveren.
Dan kan je geruisloos weer 10 jaar verder.
Je kan ook naar een 98 of zelfs 00 zuiger gaan als er een flinke rand in zit, dan zal de zuiger ook minder geluid geven.
Een vers naaldlagertje is ook niet verkeert zoals Nix suggereert.
F5B met 16mm, plat kopje en snelle pijp kan met 150, vind ik behoorlijk mager. Zelf reed ik graag hetzelfde, maar dan de uitlaatpoort 2mm naar boven gebracht en een 170 sproeier.
Monteer eens een 160 sproeier en maak de uitlaat en de poorten goed schoon en meng minder vet.
- marco
- Sheriff of the Posbank
- Berichten: 23438
- Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
- Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam
Re: Rd zuiger gemonteerd en die rammelt.
Ik ben ook niet z’n voorstander van rd zuigers in een fs1 cilinder.
Als je naar de plek van de slotjes van de zuigerveren kijkt zie dat die erg dicht langs de spoelpoorten gaan.
Zit er geen rand in de bovenkant van de cilinder?
Als je naar de plek van de slotjes van de zuigerveren kijkt zie dat die erg dicht langs de spoelpoorten gaan.
Zit er geen rand in de bovenkant van de cilinder?
Yamaha Sheriff 1981
-
- 500km gereden
- Berichten: 531
- Lid geworden op: 29 okt 2006, 23:09
Re: Rd zuiger gemonteerd en die rammelt.
Sinds een paar jaar moet ik altijd zelf mengen daar de laatste 2-taktpomp verdwenen is, tankte altijd 1 op 50 bij de pomp en zelf mengen doe ik ook 1 op 50. Spoelpoorten koolden wel snel dicht, milimeters op zeg 2000km. Zit geen rand in de cilinder. Maar die tik baart mij zorgen, zonder cilinderkop kicken hoor je niks monteer ik de cilinderkop ga ik kicken met contact uit dan is er een duidelijke tik te horen geen doffe tik maar een ping geluid.
Gooit er voor de zekerheid van de week wel een nieuw naaldlager in.
Gooit er voor de zekerheid van de week wel een nieuw naaldlager in.
-
- 500km gereden
- Berichten: 888
- Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
- Locatie: Huizen
Re: Rd zuiger gemonteerd en die rammelt.
probeer ook een Iets dikkere voetpakking.
- NIX
- 10000km gereden
- Berichten: 10820
- Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
- Locatie: Milsbeek
Re: Rd zuiger gemonteerd en die rammelt.
Wat Marco zegt zou ik meteen checken. Heb dat zelf nooit bij de hand gehad. Maar als dat de oorzaak is van het rammelen, dan gauw een FS1 zuiger monteren.
Er is geen enkel voordeel bij gebruik van een RD zuiger in een FS1. Maar ook geen nadeel. Omgekeerd is een nogo.
Heb je een nieuwe kopppakking gemonteerd of de oude? Een alu kun je bijna eeuwig gebruiken, maar hij kan nar binnen komen. Hoe hoog komt de zuiger?
Er is geen enkel voordeel bij gebruik van een RD zuiger in een FS1. Maar ook geen nadeel. Omgekeerd is een nogo.
Heb je een nieuwe kopppakking gemonteerd of de oude? Een alu kun je bijna eeuwig gebruiken, maar hij kan nar binnen komen. Hoe hoog komt de zuiger?
Kijk eerst even in de FAQ.
-
- 500km gereden
- Berichten: 531
- Lid geworden op: 29 okt 2006, 23:09
Re: Rd zuiger gemonteerd en die rammelt.
Wilde vanavond een nieuw naaldlager monteren maar ging niet door, keek naar nieuwe zuiger zat alweer een flinke kras op maar zag nog wat anders, olie op een krukas wang (op de foto de bovenste wang) bj elke omwenteling een flinke film erop.
Denk dat er een krukaskeering vervangen moet worden vervangen moeten worden.
Is wel effe balen.
Zondag verder sleutelen


Denk dat er een krukaskeering vervangen moet worden vervangen moeten worden.
Is wel effe balen.
Zondag verder sleutelen


-
- 500km gereden
- Berichten: 531
- Lid geworden op: 29 okt 2006, 23:09
- marco
- Sheriff of the Posbank
- Berichten: 23438
- Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
- Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam
Re: Rd zuiger gemonteerd en die rammelt.
Over die olie zou ik me geen zorgen maken.
Yamaha Sheriff 1981
- marco
- Sheriff of the Posbank
- Berichten: 23438
- Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
- Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam
Rd zuiger gemonteerd en die rammelt.
Ik heb rd Zuigers gezien met de slotjes dicht bij elkaar en ver uit elkaar.NIX schreef:Wat Marco zegt zou ik meteen checken. Heb dat zelf nooit bij de hand gehad. Maar als dat de oorzaak is van het rammelen, dan gauw een FS1 zuiger monteren.
Er is geen enkel voordeel bij gebruik van een RD zuiger in een FS1. Maar ook geen nadeel. Omgekeerd is een nogo.
Heb je een nieuwe kopppakking gemonteerd of de oude? Een alu kun je bijna eeuwig gebruiken, maar hij kan nar binnen komen. Hoe hoog komt de zuiger?
Een fs1 zuiger zit er net tussen in.
Het enigste voordeel is dat de zuiger ietsje lichter is.
En het hemd is ook iets anders van vorm.
Yamaha Sheriff 1981
-
- 500km gereden
- Berichten: 531
- Lid geworden op: 29 okt 2006, 23:09
Re: Rd zuiger gemonteerd en die rammelt.
Oh, daar maakte ik me toch echt druk over. hoort toch niet of het is onverbrande benzinemengsel
- NIX
- 10000km gereden
- Berichten: 10820
- Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
- Locatie: Milsbeek
Re: Rd zuiger gemonteerd en die rammelt.
Ruik eens aan de peilstok of die erg naar benzine ruikt. Maar een lekke keerring of middenpakking levert een brommer op die waanzinnig rookt.
De zuiger ziet er vooral uit alsof er mechanisch iets de boel heeft beschadigd, ook al zie ook een soort van warmloper.
De zuiger ziet er vooral uit alsof er mechanisch iets de boel heeft beschadigd, ook al zie ook een soort van warmloper.
Kijk eerst even in de FAQ.
-
- 500km gereden
- Berichten: 888
- Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
- Locatie: Huizen
Re: Rd zuiger gemonteerd en die rammelt.
Ik heb het idee dat er losse stukjes kool de boosdoener is.NIX schreef: 23 aug 2022, 22:04 Ruik eens aan de peilstok of die erg naar benzine ruikt. Maar een lekke keerring of middenpakking levert een brommer op die waanzinnig rookt.
De zuiger ziet er vooral uit alsof er mechanisch iets de boel heeft beschadigd, ook al zie ook een soort van warmloper.
Als het bij het olievulgat niet ruikt naar benzine, dan laat die keerring maar gewoon zitten.
RD Zuiger en cilinderwand met polijstpapierstje even opschuren om de bramen vlak te maken
Cilinder goed schoon en koolvrij maken, desnoods met dremel en compressor
Controleren of de zuigerveren goed los zitten
monteren met een nieuwe naaldlager
Dikkere voetpakking (of twee stuks)
verse koppakking
Testrondje maken niet te ver van huis....