Afstellen
- NIX
- 10000km gereden
- Berichten: 10820
- Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
- Locatie: Milsbeek
- Dr. Bob
- 500km gereden
- Berichten: 924
- Lid geworden op: 23 dec 2010, 20:26
- Locatie: Achterhoek
Re: Afstellen
De aluminium cilinder van FS1 parts loopt redelijk, maar is met een kleine aanpassing van de derde spoelers een hele fijne cilinder! Die aanpassing kan ik voor je uitvoeren met de tandarts boor.
Niet lullen maar poetsen!
- Kees
- 250km gereden
- Berichten: 484
- Lid geworden op: 22 feb 2015, 11:53
- Locatie: Doezum
Re: Afstellen
Ik rij al een tijdje met een 1J5 1976, menbraanblok met alu F5B 50cc (gekocht bij Sjon in Hilversum), gevlakt kopje, 16 mm met 150 sproeier, FS 50 uitlaat, vertanding 13-41.
Bevalt me echt prima. Lekker vlot in alle versnellingen, geen terug val in 4. Netjes doortrekken in 4 vanaf 40 tot een max van 65-70 km/u op de teller. Blijft ook goed presteren bij flinke tegenwind.
Zelfde setup op FS1 schijfblok met hoge uitlaat geeft dezelfde prestatie.
Bevalt me echt prima. Lekker vlot in alle versnellingen, geen terug val in 4. Netjes doortrekken in 4 vanaf 40 tot een max van 65-70 km/u op de teller. Blijft ook goed presteren bij flinke tegenwind.
Zelfde setup op FS1 schijfblok met hoge uitlaat geeft dezelfde prestatie.
Groet uut Doezum,
Kees.
Kees.
-
- 1500km gereden
- Berichten: 1784
- Lid geworden op: 12 nov 2006, 16:22
Re: Afstellen
F5B karakter zonder kans op warmlopers mits een goede zuiger is gemonteerd.
-
- 500km gereden
- Berichten: 888
- Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
- Locatie: Huizen
Re: Afstellen
Een of andere manier is iedereen gelukkig met een F5B.
Net een Labrador,
ook een allemansvriend.
Even de poortjes polijsten,
uitlaatpoort 2 mm omhoog voor iets meer bite.
Net een Labrador,
ook een allemansvriend.
Even de poortjes polijsten,
uitlaatpoort 2 mm omhoog voor iets meer bite.
- NIX
- 10000km gereden
- Berichten: 10820
- Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
- Locatie: Milsbeek
Re: Afstellen
Precies. En een naar 43 opgeboorde F5B is het beste wat je kunt rijden. Ik doe vaak ook nog wat werk aan het hemd zodat het perfect aansluit in het carter. Dat scheelt ook een bak. Kijk alleen al hoe het bij zowel membraam- als schijfblokken de instroom blokkeert.
Jos heeft enkele jaren met een F5B gereden die ik ooit bewerkt heb en dat was een snelle cilinder die ook onderin trekkracht had en 2x zo zuinig liep als een FS1 cilinder. Gewoon 50cc. En Jos is geen kleine jongen.
Jos heeft enkele jaren met een F5B gereden die ik ooit bewerkt heb en dat was een snelle cilinder die ook onderin trekkracht had en 2x zo zuinig liep als een FS1 cilinder. Gewoon 50cc. En Jos is geen kleine jongen.
Kijk eerst even in de FAQ.
- marco
- Sheriff of the Posbank
- Berichten: 23438
- Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
- Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam
- NIX
- 10000km gereden
- Berichten: 10820
- Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
- Locatie: Milsbeek
Re: Afstellen
Ori zijn ze ongeveer even groot. Alle andere cilindertypen hebben kleinere spoelpoorten. Ook al vallen die ook prima snel te maken.
Ik heb nooit begrepen waarom Yamaha niet zelf een cilinder heeft gemaakt die tussen F5b en FS1 in zat. Van mij hadden de AJH's ook best een fractie tammer gemogen qua uitlaatpoort.
Ik heb nooit begrepen waarom Yamaha niet zelf een cilinder heeft gemaakt die tussen F5b en FS1 in zat. Van mij hadden de AJH's ook best een fractie tammer gemogen qua uitlaatpoort.
Kijk eerst even in de FAQ.
-
- Site Admin
- Berichten: 11146
- Lid geworden op: 11 jun 2006, 22:13
- Locatie: Den Haag
Re: Afstellen
Dat weet ik ook nog, op brommervakantie naar Zwitserland haalde ik 1:45 met een F5B.
Mitchel met zijn FS1 cylinder was blij als ie 1:10 haalde

- Bollenkar
- 250km gereden
- Berichten: 337
- Lid geworden op: 14 sep 2021, 11:47
- Locatie: Velserbroek
- Contacteer:
Re: Afstellen
Over die F5B uit almere, die leek mij ook wat, dus ben ik gaan mailen. Dit blijkt een imtatiecilinder uit de jaren 70
Dus geen originele F5B!
Dus geen originele F5B!
René.
Helaas geen FS1 meer. Maar wel een fijn rijdende CBF-1000
Helaas geen FS1 meer. Maar wel een fijn rijdende CBF-1000
-
- 500km gereden
- Berichten: 888
- Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
- Locatie: Huizen
Re: Afstellen
In 1985 kreeg mijn neefje een nieuwe DT50mx.
Kort daarna had mijn oom de fietsenmaker een 43mm snelle gietijzeren cilinder gemonteerd.
Dat ding liep echt ruk en heb hem heel snel vervangen door een aluminium Zeta en dat was een verademing.
Begrenzer was uit de uitlaat en 16mm liep de DT gelijk heel mooi.
Dit was de eerste stalen cilinder die naar mijn ervaring het slecht deed.
Er ligt nog een RD80 cilinder van mijn dochter in Geldermalsen bij http://www.pstuning.nl/ die ook mooie uitlaat heeft gemaakt voor haar Trial. Het plan is om een motorkenteken op de Trial te zetten, en hem daar terug te brengen, en dat hij wat van die cilinder maakt.
Ik weet zeker dat het een powercilindertje wordt, en geen jankerd met een klein piekje in de powerband bovenin.
Ik ben overtuigd dat hier op dit forum genoeg ervaring zit en iemand die een cilindertje voor je kan maken waar je vrolijk van wordt.
Zelf is mijn ervaring uit de praktijk, en die is dat de uitlaatpoort van een F5B 2á3mm omhoog gebracht wordt en de uitlaatpoort mooi glad gemaakt is dat je een fijne cilinder hebt om mee te toeren en vlot met het verkeer kan meekomen.
Maar ik ben overtuigd dat hier jongens zijn die je hiermee goed kunnen helpen met een nieuwer ding en die de juiste maping van de poortjes uit hun hoofd weten.
Maar ik zie intussen dat dr Bob je voorzien hebt van nuttige info
Kort daarna had mijn oom de fietsenmaker een 43mm snelle gietijzeren cilinder gemonteerd.
Dat ding liep echt ruk en heb hem heel snel vervangen door een aluminium Zeta en dat was een verademing.
Begrenzer was uit de uitlaat en 16mm liep de DT gelijk heel mooi.
Dit was de eerste stalen cilinder die naar mijn ervaring het slecht deed.
Er ligt nog een RD80 cilinder van mijn dochter in Geldermalsen bij http://www.pstuning.nl/ die ook mooie uitlaat heeft gemaakt voor haar Trial. Het plan is om een motorkenteken op de Trial te zetten, en hem daar terug te brengen, en dat hij wat van die cilinder maakt.
Ik weet zeker dat het een powercilindertje wordt, en geen jankerd met een klein piekje in de powerband bovenin.
Ik ben overtuigd dat hier op dit forum genoeg ervaring zit en iemand die een cilindertje voor je kan maken waar je vrolijk van wordt.
Zelf is mijn ervaring uit de praktijk, en die is dat de uitlaatpoort van een F5B 2á3mm omhoog gebracht wordt en de uitlaatpoort mooi glad gemaakt is dat je een fijne cilinder hebt om mee te toeren en vlot met het verkeer kan meekomen.
Maar ik ben overtuigd dat hier jongens zijn die je hiermee goed kunnen helpen met een nieuwer ding en die de juiste maping van de poortjes uit hun hoofd weten.
Maar ik zie intussen dat dr Bob je voorzien hebt van nuttige info
- NIX
- 10000km gereden
- Berichten: 10820
- Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
- Locatie: Milsbeek
Re: Afstellen
Praat je dan over timing of aansluiting op het carter?Dr. Bob schreef: 01 dec 2021, 18:59 De aluminium cilinder van FS1 parts loopt redelijk, maar is met een kleine aanpassing van de derde spoelers een hele fijne cilinder! Die aanpassing kan ik voor je uitvoeren met de tandarts boor.
Kijk eerst even in de FAQ.
- Tombo
- 17500km gereden
- Berichten: 18356
- Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
- Locatie: Achterhoek
Re: Afstellen
De richting van het spoelkanaal, zie Bob's post:NIX schreef: 19 jan 2022, 12:04Praat je dan over timing of aansluiting op het carter?Dr. Bob schreef: 01 dec 2021, 18:59 De aluminium cilinder van FS1 parts loopt redelijk, maar is met een kleine aanpassing van de derde spoelers een hele fijne cilinder! Die aanpassing kan ik voor je uitvoeren met de tandarts boor.
viewtopic.php?p=390482#p390482
- NIX
- 10000km gereden
- Berichten: 10820
- Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
- Locatie: Milsbeek