Sproeier
-
- Aan het inrijden
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 13 aug 2020, 22:28
Sproeier
Hallo.
Ik heb een vraag betreffen de juiste maat sproeier. Ik heb een 16 mm carburateur met spruitstuk. Grote uitlaat en een aluminium 49 cc cilinder f5b van John.
Welke sproeier raden jullie aan?
Gr Henry
Ik heb een vraag betreffen de juiste maat sproeier. Ik heb een 16 mm carburateur met spruitstuk. Grote uitlaat en een aluminium 49 cc cilinder f5b van John.
Welke sproeier raden jullie aan?
Gr Henry
-
- 500km gereden
- Berichten: 888
- Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
- Locatie: Huizen
Re: Sproeier
160 á 170
- Tombo
- 17500km gereden
- Berichten: 18356
- Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
- Locatie: Achterhoek
Re: Sproeier
Dat lijkt mij inderdaad een goed startpunt. Liever iets te groot (en dus te rijk) beginnen dan te klein (en te arm)
-
- 100km gereden
- Berichten: 107
- Lid geworden op: 10 aug 2018, 09:31
Re: Sproeier
Ik heb er een 150 in,zelfde cil en carburateur.
Succes Kees.
Succes Kees.
-
- 500km gereden
- Berichten: 888
- Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
- Locatie: Huizen
Re: Sproeier
Bij een standaard cilinderkopje is een 150 voldoende, echter met een cilinderkopje met hogere compressie is het niet aan te bevelen om mee te beginnen bij ideale omstandigheden.
Bij 16mm + F5B + snelle pijp adviseer ik echter wel een snel cilinderkopje.
En optimale omstandigheden versta ik een schone pijp + filter en juiste ontstekingstijdstip.
Bij 16mm + F5B + snelle pijp adviseer ik echter wel een snel cilinderkopje.
En optimale omstandigheden versta ik een schone pijp + filter en juiste ontstekingstijdstip.
- NIX
- 10000km gereden
- Berichten: 10820
- Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
- Locatie: Milsbeek
Re: Sproeier
Hogerdrukkop alleen bij een hoge uitlaatpoort. 150 sproeier zou ik mee beginnen. Het is een alu. En tank 98 om te mengen. Geen 95.
Kijk eerst even in de FAQ.
-
- 100km gereden
- Berichten: 102
- Lid geworden op: 06 jul 2016, 20:53
Re: Sproeier
Ik heb me een tijd geleden flink in de luren laten leggen met een 16mm, 60cc kit met hoge druk kop en snelle uitlaat.
Ik kwam er een tijd niet uit omdat ik de uitlaat niet kon horen viertakten. Bij sproeier 190 vond ik het wel genoeg en ben langzaam terug gegaan. Sproeier 115 bleek ideaal.
Bedenk goed dat dit voor iedere cilinder, cilinderkop, carburateur en uitlaat anders kan zijn, leuk hé?
Ben van plan komende winter een totale revisie uit te voeren. Dus nieuwe krukas, lagers, Athena 60cc cilinder etc.
Het spul ligt al een jaar klaar, nu nog even tijd vinden.
Kan je nagaan, ik ben al 6 jaar met pensioen.
Ik verwacht dat ik wat afstelling betreft opnieuw kan beginnen.
Nou ja, zó ben je van de straat of uit het café, van de lastige wijven af etc.
Ik kwam er een tijd niet uit omdat ik de uitlaat niet kon horen viertakten. Bij sproeier 190 vond ik het wel genoeg en ben langzaam terug gegaan. Sproeier 115 bleek ideaal.
Bedenk goed dat dit voor iedere cilinder, cilinderkop, carburateur en uitlaat anders kan zijn, leuk hé?
Ben van plan komende winter een totale revisie uit te voeren. Dus nieuwe krukas, lagers, Athena 60cc cilinder etc.
Het spul ligt al een jaar klaar, nu nog even tijd vinden.
Kan je nagaan, ik ben al 6 jaar met pensioen.
Ik verwacht dat ik wat afstelling betreft opnieuw kan beginnen.
Nou ja, zó ben je van de straat of uit het café, van de lastige wijven af etc.
- NIX
- 10000km gereden
- Berichten: 10820
- Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
- Locatie: Milsbeek
Re: Sproeier
Klinkt niet als een korte FS1 sproeier, eerder als een lange sproeier.
Kijk eerst even in de FAQ.
-
- 500km gereden
- Berichten: 888
- Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
- Locatie: Huizen
Re: Sproeier
"Verkeerde" sproeier is mijn idee ook.NIX schreef: 28 jul 2021, 23:29 Klinkt niet als een korte FS1 sproeier, eerder als een lange sproeier.
Bij deze opstelling is 170 al te mager.
Toch wel lastig hoor die verschillende sproeiers.
Bij de DT/TY/RD pakte ik vaak FS1 sproeiers...
Daar had ik meer "gevoel" bij.
-
- 100km gereden
- Berichten: 102
- Lid geworden op: 06 jul 2016, 20:53
Re: Sproeier
De maten die ik op sproeiers lees blijken vaak niet te kloppen.
Dat is ook wel lachen. Meten en nog eens nameten! Goed gereedschap daarbij is onmisbaar.
Dat is ook wel lachen. Meten en nog eens nameten! Goed gereedschap daarbij is onmisbaar.
-
- 500km gereden
- Berichten: 888
- Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
- Locatie: Huizen
Re: Sproeier
sommigen boren sproeiers op, dan wordt het helemaal een zoektocht.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd waarom fabrikanten niet een vaste maatvoering hanteren.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd waarom fabrikanten niet een vaste maatvoering hanteren.
- Tombo
- 17500km gereden
- Berichten: 18356
- Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
- Locatie: Achterhoek
Re: Sproeier
Waarom zouden ze dat doen
Daar hebben ze toch geen baat bij

- marco
- Sheriff of the Posbank
- Berichten: 23438
- Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
- Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam
Re: Sproeier
Ik meet sproeiers ook altijd ff na met een sproeier meetsetje voor de zekerheid.
De meeste imi is net ff groter als dat erop staat.
Die lange sproeiers die bv jmpb verkoopt geven de maat van de boring aan. Dat lijkt me ook logischer.
De meeste imi is net ff groter als dat erop staat.
Die lange sproeiers die bv jmpb verkoopt geven de maat van de boring aan. Dat lijkt me ook logischer.
Yamaha Sheriff 1981
-
- 500km gereden
- Berichten: 888
- Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
- Locatie: Huizen
Re: Sproeier
Eerlijkheidshalve moet ik bekennen dat ik me daaraan wel eens schuldig gemaakt heb.
Met de tweetaktdag wilde Britte met haar brommer met de motoren meerijden en kreeg haar Autisa cilindertje met expansie uitlaatje niet echt lekker afgesteld.
Toen heb ik meegeholpen... En aangezien dat er geen tijd meer was om extra grote sproeiers te regelen....
Moest een sproeier het ontgelden.
Uiteraard heb ik wel de nummers doorgekrast.