![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Zie link voor foto's/filmpjes:
https://1drv.ms/u/s!At7LHH1XxqpVkUVH5KT ... S?e=djZarj" onclick="window.open(this.href);return false;
Bedankt voor je reactie.kittop schreef:Dankje voor je mooie beelden.
Nee, zonde van het carterdeksel en je centjes.
Gewoon een grotere boor erdoor, en de laatste resten van het plastik er uit dremelen of vijlen met een rattenstaartje, totdat je op het metalen schroefdraad zit van de deksel.
Daarna steek je een dun schroevendraaiertje tussen het carterdeel en de resten en wip je hem los, dan haal je het plastic restant er uit als een veertje.
Steek voorlopig ook nog geen geld in je zuigerwerk en monteer het gewoon weer terug.
Dat rammelende geluid van het draaien was gewoon de vrije slag tussen de aandrijftandwielen.
Maar voordat je de cilinder over de zuiger schuift, dien je het pistonpenveertje aan de linkerzijde een halve slag om te draaien, en aan de rechterzijde van je brommer een kwart slag links om.
Ik heb wel eens een keer last gehad dat er een pistonpenveertje uit zijn zitting gekomen is.
Toen is me verteld dat ik de opening aan de onderzijde van de zuiger moest houden...
Waarom weet ik niet, want dat is me niet verteld... Maar sindsdien heb ik geen last meer gehad van uitlopende pistonpenveren.
Zorg er ook voor om de zuigerveren exact bij het nokje zit ten tijde van de montage van de cilinder.
Teken ook boven op de zuiger af waar zo'n nokje zit... zowel van de onderste zuigerveer als de bovenste
Doe een beetje tweetakt olie op de wand, dan gaat de zuiger fijner en zonder veel moeite de cilinder in.
Als je de cilinder over de zuiger heen geschoven hebt, duw je zuiger naar beneden.
Dan kan je precies zien aan de bovenkant van de zuiger, waar de zuigerveer openingen zit t.o.v. je middelste spoelgat.
Dit spoelgat is, net zoals de rest van de poorten, tamelijk groot en het wil wel eens gebeuren dat een zuigerveer opening in het spoelgat schiet en de boel afbreekt.
Kijk naar de meest gunstigste positie, pietsje linksom of rechtsom torderen van je cilinder voordat je cilinderkop aandraait, en niet eerst je uitlaatwartel er op schroeven.
Succes met de montage.]
PS...
Owja,, kruislings aandraaien van je cilinderkop en niet "te" vast.
Ik heb gewoon via JMPB de dt50 kabel besteld: https://www.jmpbonderdelen.nl/kabel-yam ... eling.html en gewoon de originele koppelingshendel. Het lijkt net alsof ik de kabel gewoon niet op spanning krijg. Hoe ik hem er ook heen leg zegmaar. Het wormmechanisme lijkt gewoon nog goed en ook het veertje is mijn inziens gewoon goed, maar toch krijg ik de kabel niet op spanning. Ik heb de filmpjes nog op aanraden van jouw gemaakt, om zo uit te sluiten dat het misschien de versnellingsbak kon zijn. Wat je op het 2e filmpje ziet (en hoort) is dat de as van het voortandwiel meedraait in de versnellingen maar na een aantal seconden hoor je steeds meer ''getik'' en loopt het tandwiel vast. Maar als je aanraadt om eerst maar eens alles te monteren en weer aan te sluiten en proberen te rijden, dan kan ik dat natuurlijk eerst gaan proberen (mits ik de koppeling gesteld krijg). Wat ik in ieder geval heb gezien is dat de zuiger + veren nog goed zijn, koppelingsplaten zijn vervangen en de veren waren ook nog goed. Wanneer ik op de drukstift druk bij het voortandwiel komt die er zo'n 5mm/1cm eruit bij de koppelingskant. Hoe veert die eigenlijk terug? Gebeurd dat wanneer je in de versnelling zit? Wat mij opvalt als ik de oude foto's nog eens terugkijk is dat mijn koppelingshuis behoorlijk is ingeslagen, kan dit ook mee spelen?kittop schreef:Als je binnenkabel over heb, dan heb je hoogstwaarschijnlijk een dx kabel aangeschaft.
De dx kabel is gemaakt voor een hendel met een stelschroef tussen de buitenkabel en de hendel aan je stuur.
https://www.jmpbonderdelen.nl/koppeling ... s1-dx.html" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Op deze afbeelding is geen stelnippel gemonteerd, maar die hoort daar wel.
Indien je een dx kabel hebt aangeschaft, dan dien je een nippel op de stelschroef bij je worm te monteren:
https://www.jmpbonderdelen.nl/nippel-ve ... rseel.html" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik heb je filmpjes nog niet bekeken met geluid.
Maar wat ik wel zie is dat je zo nooit de schakelzekerheid kan controleren, want dan hoort de ketting er op en ook op de juiste spanning.
Je kan alleen maar kijken of hij door zijn versnellingen heen komt.
Zo te zien zit je bak dus niet vast.
Wat is eigenlijk de werkelijke rede dat je de versnellingsbak wil loshalen?
Als dat nieuwsgierigheid is, dan moet je dat gewoon doen.
Maar dan zou ik gelijk een 5bakje er in peuteren.
Als je je nieuwsgierigheid kan bedwingen, dan is het verstandig om het blokje gewoon afmonteren.
Mocht de versnellingsbak uiteindelijk toch niet in orde zijn, dan moet je sowieso de boel uit je frame tillen.
Ik kom er maar niet uit. Ik heb een verlengnippel gekocht, dat heeft iig de te lange kabel opgelost. Nu heb ik echter telkens het probleem dat mijn schakelhevel wijdbeens gaat staan waardoor de koppelingskabel er tussendoor schiet. Ik ga dit proberen op te lossen door dun ijzerdraad er strak omheen te wikkelen. Ook heb ik het idee dat mijn drukstift niet goed terugkomt. Wanneer ik de koppelingshendel inknijp zie ik de drukstift namelijk amper bewegen. Wat wel gek is overginds omdat ik heb gecontroleerd of alles wel werkt. De balletjes zijn aanwezig en wanneer ik (wanneer de koppelingsplaten niet gemonteerd zijn) de drukstift induw, komt hij wel netjes een stukje naar buiten. Ook heb ik even die bout losgedraait die je benoemde, maar ik kon geen veer o.i.d zo gauw zien, maar ik kon er niet goed naar kijken omdat ik er niet goed bij kon met het oog. Ik heb alles inmiddels weer gemonteerd en ook de ketting zit er weer op. Ik kan de brommer naar voren duwen, met compressie, maar naar achteren slaat die vast. Moet ik het toch gaan zoeken in de versnellingsbak????kittop schreef:Je laatste filmpje geeft wel wat schimmige versnellingsperikelen aan.
Op je motorblok, links onder je carburateur zit een plastic bout.
Draai deze even los en kijk of er een stift met een veer in zit, en kijk of deze veer met stift vrij kan bewegen.
Deze stift zorgt ervoor dat de as die de versnellingen aanstuurt vergrendeld blijft en dat de brommer niet uit zijn versnelling schiet.
Bij het losdraaien van deze plastic bout, dien je wel een goed passende ringsleutel te gebruiken om te voorkomen dat je deze bout kapot draait.
Ik gok dat je je stift van de versnellingsvergrendeling nog gewoon los zit, maar dat je assen, tandwielen en tandwielaansturing nog vol in het roest staan, waardoor de versnellingen onwillig overkomen.
Indien deze stift toch niet functioneert, dan zal de aansturing rond gaan draaien waardoor de versnellingstandwielen gaan zwerven en hierdoor uit zijn versnelling schiet.
Door gebruik zal de versnellingsbak goed gesmeerd worden en binnen de eerste tiental kilometers beter gaan schakelen, ben ik overtuigd.
Als het voortandwiel en de ketting gemonteerd is, zal de versnellingsbak ook beter werken. Bij het moment dat de voortandwielas weerstand heeft, dan blijft de brommer beter in zijn versnelling zitten.
Mijn XT500 schakelt al niet fijn als de ketting te veel speling heeft. Mijn DT400 gaat sowieso trefzekerder door de versnellingen heen en heeft minder last van een eventueel losse ketting.
De TY van mijn dochter heeft een DT80mx blokje met 5 versnellingen. Dat ding is een draak om in zijn vrij te zetten, terwijl haar TY50m blokje (met 5bak) daarin veel vriendelijker is.
De "Voudte" koppelingskabel is maf.... om te kunnen kijken of je koppeling goed afgesteld kan worden, dient de koppelingsdeksel wel gemonteerd te worden.
De koppelingsstift hoort de worm terug op zijn plek te duwen, met of zonder extra veertje op je worm.
Dat veertje op je koppelingsworm is handig om te voorkomen dat je koppelingshandel niet gaat zwabberen aan je stuur.
Een veertje met een metalen pennetje is de vergrendeling van de versnelling.Skelter94 schreef:Klopt, ik heb een tonnetje gemonteerd en het ontkoppelen gaat nu wel goed (eindelijk). Ik heb de zwarte bout gedemonteerd, maar ik zag geen veertje zitten, iig niet hoe je het beschreef. Ik kon verder niet goed in het gat kijken ook omdat het frame ervoor zit. Ik denk dat ik het blok maar even los ga halen om het goed te bekijken want ik merkte dat het tandwiel alsnog soms vastliep wanneer ik de koppeling in had. Soms wel en soms niet zeg maar. Als dat veertje ontbreekt, waar kan ik zoiets vinden? Kon het niet zo gauw op een webshop vinden.