Afstel gezeik

Alles over de techniek en sleutelen
YamaSam
10000km gereden
10000km gereden
Contacteer:

Bericht door YamaSam »

Martijn schreef:Mijn blokje haalt volgens mij de 10000+ toeren niet ! Dus ik vrees daar niet voor !

Maar dat van die merktekens plaatsen is een puik idee ?

euh.. 9000 - 1200 is dan 7800 he..

mijn idee van die merktekens is het volgende,
voor gewoon fizzyplezier heb je daaraan genoeg, áls ze wat juist staan die tekens,

met een meetklok erin wordt die uitlezing heel wat anders, de dikte van het merkteken zelf is dan al een wereld verschil..
stel nu dat je twee vliegwielen wil vergelijken, dan kan je dat (na het her-stellen van de punten) moeilijk beoordelen omdat je het nooit hetzelfde kan zetten met een merkteken (exact hetzelfde wil ik dan zeggen)

mijn ouwe, die stelt dat op het zicht, en dan zegt die "zo zal hij het wel doen".. en idd hij draait best ok dan, maar je weet niks.

het vastzetten van de schroef van de punten, verzet ze doorgaans ook al haast een tiende (0.1)

DUS! hij moet draaien, en vrij goed ook, als je'm zet op het (een) merkteken, mag je'r nog gerust dat tiende naastzitten,
wil je'm écht scherp krijgen, moet je richting meetklok of pistonstop (bv buzetti)
when men were men, and helmets were for divers
Martijn

Bericht door Martijn »

YamaSam schreef:
Martijn schreef:Mijn blokje haalt volgens mij de 10000+ toeren niet ! Dus ik vrees daar niet voor !

Maar dat van die merktekens plaatsen is een puik idee ?

euh.. 9000 - 1200 is dan 7800 he..

mijn idee van die merktekens is het volgende,
voor gewoon fizzyplezier heb je daaraan genoeg, áls ze wat juist staan die tekens,

met een meetklok erin wordt die uitlezing heel wat anders, de dikte van het merkteken zelf is dan al een wereld verschil..
stel nu dat je twee vliegwielen wil vergelijken, dan kan je dat (na het her-stellen van de punten) moeilijk beoordelen omdat je het nooit hetzelfde kan zetten met een merkteken (exact hetzelfde wil ik dan zeggen)

mijn ouwe, die stelt dat op het zicht, en dan zegt die "zo zal hij het wel doen".. en idd hij draait best ok dan, maar je weet niks.

het vastzetten van de schroef van de punten, verzet ze doorgaans ook al haast een tiende (0.1)

DUS! hij moet draaien, en vrij goed ook, als je'm zet op het (een) merkteken, mag je'r nog gerust dat tiende naastzitten,
wil je'm écht scherp krijgen, moet je richting meetklok of pistonstop (bv buzetti)

Mijne is niet echt een scheur monster ! Z'n max ligt op de 60, en ik was van plan die merktekens te zetten met een ijzerzaagje :)
Zo previes mogelijk iig !

Pistonstop is dat duur ?
Tombo
17500km gereden
17500km gereden

Bericht door Tombo »

Een zuigerstop zou ik niet gebruiken, daarmee kan je je smallend lager slopen, of je zuiger! Scootersjonnies gebruiken zoiets om het vliegwiel los te halen ;) Ik zou voor een meetklok gaan. Maar vor jou gebruik kan je ook gewoon een schuifmaat gebruiken hoor.
Martijn

Bericht door Martijn »

Je hebt van die speciale zuigerstoppen waarmee je je zuiger een op een bepaalde plek kan laten stoppen :)

Zal kijken of ik dat ding ergens kan vinden !
YamaSam
10000km gereden
10000km gereden
Contacteer:

Bericht door YamaSam »

Tombo schreef:Een zuigerstop zou ik niet gebruiken, daarmee kan je je smallend lager slopen, of je zuiger! Scootersjonnies gebruiken zoiets om het vliegwiel los te halen ;) Ik zou voor een meetklok gaan. Maar vor jou gebruik kan je ook gewoon een schuifmaat gebruiken hoor.

wtf voor een onzin is dat nou weer man :?
ik bedoel dit hé:
Afbeelding
29€

een meetklok:
Afbeelding
tegen de 90€
harmen251
1000km gereden
1000km gereden

Bericht door harmen251 »

tom bedoeld: voor wanneer je de piston vastzet om zo de moer van het primairtandwiel los te maken
YamaSam
10000km gereden
10000km gereden
Contacteer:

Bericht door YamaSam »

harmen251 schreef:tom bedoeld: voor wanneer je de piston vastzet om zo de moer van het primairtandwiel los te maken

dat zijn die Johnnie-stoten idd :D
zover was ik, maar dat wil toch ni zeggen dat die dingen niet te gebruiken zijn waarvoor ze dienen hé?
Tombo
17500km gereden
17500km gereden

Bericht door Tombo »

harmen251 schreef:tom bedoeld: voor wanneer je de piston vastzet om zo de moer van het primairtandwiel los te maken

Idd, wat hij post is geen zuigerstop :P

Dit versta ik onder een zuigerstop :P
Afbeelding
Niels
Site Admin
Site Admin

Bericht door Niels »

YamaSam schreef: Johnnie-stoten

:lol: :lol: :lol:
mpro09
10000km gereden
10000km gereden
Contacteer:

Bericht door mpro09 »

:happy: :mrgreen:
Martijn

Bericht door Martijn »

Afbeelding

Maat is M14, gaat niet passen neem ik aan ?

En dan, zou ik er wat aan hebben ?
Tombo
17500km gereden
17500km gereden

Bericht door Tombo »

Daarmee kan je heel exact je bdp bepalen, die ring die erop zit kan je heel fijn verdraaien, en je kan er dan mee uitlezen hoeveel mm je zuiger naar onder of boven is gegaan. Werkt als een soort van micrometer laat maar zeggen :)
Martijn

Bericht door Martijn »

Maar het schroefdraad is M14, gaat dat passen in onze cil kopjes ?

En is het een beetje makkelijk te begrijpen ?
Handyman
500km gereden
500km gereden

Bericht door Handyman »

Tombo schreef:

Idd, wat hij post is geen zuigerstop :P

Dit versta ik onder een zuigerstop :P
Afbeelding

Het enige wat je daar mee molt is je cilinderkop. Als ik geen zin heb om de cilinder er af te halen en de drijfstang te blokkeren (wat in de "zelf sleutelen" staat...) gebruik ik 'm nog wel eens.
Tenzij je vliegwiel weet stil te houden als je de vliegwielmoer los wil hebben, leveren alle andere blokkeermethodes torsie op je kruk op..
Die is niet van pisbakkenstaal en kan echt wel wat hebben.

Als je maar niet met een bankhamer op je sleutel ramt...
Gedoseerd kracht zetten en alles blijft gewoon heel. (hier wel tenminste)
Martijn

Bericht door Martijn »

zo'n ding met een ketting (ben weer de naam kwijt), leg je om je vliegwiel en dan kan je m daar mee vast zetten (een soort griptang). Die levert geen torsie op ! Ja enkel 1 cm verder tov de moer :D
Plaats reactie