Spuiten
-
- 10000km gereden
- Berichten: 12187
- Lid geworden op: 12 sep 2006, 19:02
- Locatie: Mariakerke-Gent-Baasrode
- Contacteer:
-
- 10000km gereden
- Berichten: 12187
- Lid geworden op: 12 sep 2006, 19:02
- Locatie: Mariakerke-Gent-Baasrode
- Contacteer:
- Handyman
- 500km gereden
- Berichten: 985
- Lid geworden op: 15 jun 2006, 20:42
- Locatie: Graft
-
- 10000km gereden
- Berichten: 12187
- Lid geworden op: 12 sep 2006, 19:02
- Locatie: Mariakerke-Gent-Baasrode
- Contacteer:
en waarom zou ik mij hier moeten beginnen bewijzen?
ik spuit met een Devilbiss spuitpistool met onderlader van 1L,
heb een 500L 3 fasen tweecylinderige compressor,
en gebruik doorgaans Akzo Nobel Sikkens tweecomponenten acrylaatlak
die er blijkbaar toch blijft opzitten zoals het hoort, want ze komen er niet mee terug..
alles bij elkaar denk ik zo'n 100 brommers en pakweg een 15 auto's te hebben gespoten
van matzwart tot paarsparelmoer met vernis
ben heus geen goochelaar of zo zenne.. heb gewoon een zeer groot arsenaal professioneel materiaal geerft toen ik klein was, van plaatslaan over polyesther langs lassen tot spuiten..
en als je blijft volhouden wel, .. dan word je n soort allrounder he,
maar ik veeg mn achterste aan termen als professioneel, of erger nog, erkende installateur of zo'n dingen
ik spuit met een Devilbiss spuitpistool met onderlader van 1L,
heb een 500L 3 fasen tweecylinderige compressor,
en gebruik doorgaans Akzo Nobel Sikkens tweecomponenten acrylaatlak
die er blijkbaar toch blijft opzitten zoals het hoort, want ze komen er niet mee terug..
alles bij elkaar denk ik zo'n 100 brommers en pakweg een 15 auto's te hebben gespoten
van matzwart tot paarsparelmoer met vernis
ben heus geen goochelaar of zo zenne.. heb gewoon een zeer groot arsenaal professioneel materiaal geerft toen ik klein was, van plaatslaan over polyesther langs lassen tot spuiten..
en als je blijft volhouden wel, .. dan word je n soort allrounder he,
maar ik veeg mn achterste aan termen als professioneel, of erger nog, erkende installateur of zo'n dingen
-
- 10000km gereden
- Berichten: 12187
- Lid geworden op: 12 sep 2006, 19:02
- Locatie: Mariakerke-Gent-Baasrode
- Contacteer:
zoveel is er niet aan,
je hebt onder en bovenladers,
de bovenlader meestal voor kleinere hoeveelheden,
en met n onderlader moet je (zeker bij metallic) een metalen kogel int reservoir doen, om te blijven mengen tijdens het spuiten
dan zien dat je mooie droge lucht en een regelbare druk hebt. 3 a 6 bar is voldoende (6 voor dikke spuitplamuur)
het pistool zelf werkt ongeveer als een carburator,
je kan het debiet regelen (afstand dat je de naald uit het gat trekt)
en de druk natuurlijk, die verbreedt de uitstroom
dan heb je nog twee soorten koppen,
de gewone ronde nozzle, die spuit een bol,
of dezelfde met langs weerskanten van de kop,
een soort hoorns met n gaatje in, die twee luchtstromen 'pletten' de straal
en de bol wordt een streep.
je kan de kop losdraaien en 90° draaien, naargelang je spuitrichting, dat de streep haaks op de beweging staat
bij het spuiten zelf is er eigenlijk maar één truuk, en dat is te stoppen met knijpen voor je van beweging verandert, en te zien dat' pistool in beweging is (andere richting) voor je terug begint te knijpen.
zo spuit je nooit een hoopje waar je van richting verandert (dat dan spontaan begint te lopen)
een volle kleur kan je kruislings opbouwen, bij metallic moet de laatste laag ineens volledig dekken, anders krijg je wolken..
qua omgeving is zo stofvrij mogelijk het beste,
vroeger goot ik in mn garage de vloer nat een kwartier voor ik begon,
zo kon het stof neerslaan in het water en had je tijd tot de vloer opdroogde.
sommige cabines hebben water langs de muren lopen etc, maar dat zijn de grotere installaties, en dat vuile water is ook niet alles
qua drogen en bakken is volgens mij de zon nog steeds het doeltreffendste,
maar een grote spot of infraroodlamp doet het ook
een paar keer oefenen en wat vloeken en je bent vertrokken
van de ergste dingen (en dat zijn er wel wat):
-beesten die bedwelmd neerstorten op je werk
(en dan fantastische partonen fladderen)
-visogen door te vettige ondergrond
-krakelering door vechtende ondergronden (oude lak)
-slecht vastgemaakte onderlader lost en giet n litertje verf over je vloer, jezelf of het afgeplakte interieur,
-de buurjongens trappen een bal op je dak en al het stof van de balken komt naar beneden
-de plastiek die je boven je werk hebt gespannen, omdat de buurjongens weer aan het voetballen zijn, valt in je werk
-te vlug willen aftrekken van afplaktape, en je maakt een veeg,
-te laat aftrekken van de tape, zodat ie vastgespoten is en scheurt vlak naast de rand
-mist op spullen die in de buurt liggen (en er niet mochten liggen)
-lak die niet hard wordt door teveel of te weinig verharder
-lopen, door teveel thinner
-onregelmatige druk of water in je lucht
-...
hehe.. vloeken zal je
je hebt onder en bovenladers,
de bovenlader meestal voor kleinere hoeveelheden,
en met n onderlader moet je (zeker bij metallic) een metalen kogel int reservoir doen, om te blijven mengen tijdens het spuiten
dan zien dat je mooie droge lucht en een regelbare druk hebt. 3 a 6 bar is voldoende (6 voor dikke spuitplamuur)
het pistool zelf werkt ongeveer als een carburator,
je kan het debiet regelen (afstand dat je de naald uit het gat trekt)
en de druk natuurlijk, die verbreedt de uitstroom
dan heb je nog twee soorten koppen,
de gewone ronde nozzle, die spuit een bol,
of dezelfde met langs weerskanten van de kop,
een soort hoorns met n gaatje in, die twee luchtstromen 'pletten' de straal
en de bol wordt een streep.
je kan de kop losdraaien en 90° draaien, naargelang je spuitrichting, dat de streep haaks op de beweging staat
bij het spuiten zelf is er eigenlijk maar één truuk, en dat is te stoppen met knijpen voor je van beweging verandert, en te zien dat' pistool in beweging is (andere richting) voor je terug begint te knijpen.
zo spuit je nooit een hoopje waar je van richting verandert (dat dan spontaan begint te lopen)
een volle kleur kan je kruislings opbouwen, bij metallic moet de laatste laag ineens volledig dekken, anders krijg je wolken..
qua omgeving is zo stofvrij mogelijk het beste,
vroeger goot ik in mn garage de vloer nat een kwartier voor ik begon,
zo kon het stof neerslaan in het water en had je tijd tot de vloer opdroogde.
sommige cabines hebben water langs de muren lopen etc, maar dat zijn de grotere installaties, en dat vuile water is ook niet alles
qua drogen en bakken is volgens mij de zon nog steeds het doeltreffendste,
maar een grote spot of infraroodlamp doet het ook
een paar keer oefenen en wat vloeken en je bent vertrokken
van de ergste dingen (en dat zijn er wel wat):
-beesten die bedwelmd neerstorten op je werk
(en dan fantastische partonen fladderen)
-visogen door te vettige ondergrond
-krakelering door vechtende ondergronden (oude lak)
-slecht vastgemaakte onderlader lost en giet n litertje verf over je vloer, jezelf of het afgeplakte interieur,
-de buurjongens trappen een bal op je dak en al het stof van de balken komt naar beneden
-de plastiek die je boven je werk hebt gespannen, omdat de buurjongens weer aan het voetballen zijn, valt in je werk
-te vlug willen aftrekken van afplaktape, en je maakt een veeg,
-te laat aftrekken van de tape, zodat ie vastgespoten is en scheurt vlak naast de rand
-mist op spullen die in de buurt liggen (en er niet mochten liggen)
-lak die niet hard wordt door teveel of te weinig verharder
-lopen, door teveel thinner
-onregelmatige druk of water in je lucht
-...
hehe.. vloeken zal je
-
- 10000km gereden
- Berichten: 12187
- Lid geworden op: 12 sep 2006, 19:02
- Locatie: Mariakerke-Gent-Baasrode
- Contacteer: