Draadeind verwijderen uit motorblok
-
- 50km gereden
- Berichten: 53
- Lid geworden op: 12 apr 2016, 17:00
- Locatie: Soest
Draadeind verwijderen uit motorblok
Beste techneuten,
Even kennismaken, ik ben 58 jaar, getroffen door een herseninfact, atrbeids ongeschikt, en in bezit geweest van een candy Gold 1973 (Model378) fs1 Yamaha en pas begonnen aan het opknappen van een fs1 bromfiets.
Ik heb een vraag:
Een van de vier draadeinden van de montage van cilinder en kop is afgebroken. Hoe zou ik dit uit het blok kunnen verwijderen? Er steekt niets uit en hij zit er vast in.
Wie heeft ook dit probleem (Gehad)? Laat het mij weten, misschien is er een oplossing te bedenken.
Sleutelgroetjes.
Styer-Aug
Even kennismaken, ik ben 58 jaar, getroffen door een herseninfact, atrbeids ongeschikt, en in bezit geweest van een candy Gold 1973 (Model378) fs1 Yamaha en pas begonnen aan het opknappen van een fs1 bromfiets.
Ik heb een vraag:
Een van de vier draadeinden van de montage van cilinder en kop is afgebroken. Hoe zou ik dit uit het blok kunnen verwijderen? Er steekt niets uit en hij zit er vast in.
Wie heeft ook dit probleem (Gehad)? Laat het mij weten, misschien is er een oplossing te bedenken.
Sleutelgroetjes.
Styer-Aug
- SuzuhaTR1
- 100km gereden
- Berichten: 220
- Lid geworden op: 27 mei 2015, 08:49
Re: Draadeind verwijderen uit motorblok
Hoi Styer-Aug,
Als er helemaal niets uitsteekt wordt het erg lastig, het enige wat ik mij kan bedenken is dat je er een moer bovenop legt en die probeert vol te lassen waarbij hij dan hopelijk het stukje draadeind mee pakt, vaak lukt dit pas bij de zoveelste poging. Het voordeel is dat door de hitte ook het schroefdraad los komt uit het alu, wel steeds eerst heel goed laten afkoelen! Voordat je er aan gaat draaien.
En als het niets wordt een gebruikt carterhelftje zoeken, welke kant is het? De linker met nummer?
"FS1 & SS50......terug naar af
"
Als er helemaal niets uitsteekt wordt het erg lastig, het enige wat ik mij kan bedenken is dat je er een moer bovenop legt en die probeert vol te lassen waarbij hij dan hopelijk het stukje draadeind mee pakt, vaak lukt dit pas bij de zoveelste poging. Het voordeel is dat door de hitte ook het schroefdraad los komt uit het alu, wel steeds eerst heel goed laten afkoelen! Voordat je er aan gaat draaien.
En als het niets wordt een gebruikt carterhelftje zoeken, welke kant is het? De linker met nummer?
"FS1 & SS50......terug naar af

-
- 50km gereden
- Berichten: 53
- Lid geworden op: 12 apr 2016, 17:00
- Locatie: Soest
Re: Draadeind verwijderen uit motorblok
Het is de rechter helft (Rechtsonder) geluk bij een ongeluk. frame en blok hebben gelijk nummer.
wat bedoel je met FS!&SS50....terug naar af
wat bedoel je met FS!&SS50....terug naar af
- SuzuhaTR1
- 100km gereden
- Berichten: 220
- Lid geworden op: 27 mei 2015, 08:49
Re: Draadeind verwijderen uit motorblok
En heb je een schijf of membraanblok? Ik heb nog een helft van een membraanblok die je zo mag hebben
"FS1 & SS50......terug naar af
"
"FS1 & SS50......terug naar af

- jimf98
- 500km gereden
- Berichten: 911
- Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:23
- Locatie: Amsterdam
Re: Draadeind verwijderen uit motorblok
Inderdaad proberen te lassen hoewel het wel lastig is.
Je kan ook een linksdraaiende boor gebruiken. Doordat hij linksom draait zorgt ie ervoor dat de het tapeind niet nog strakker erin wordt gedraaid. Met een speciale draadeind verwijder set kan je het tapeind eruit draaien.
Je kan ook een linksdraaiende boor gebruiken. Doordat hij linksom draait zorgt ie ervoor dat de het tapeind niet nog strakker erin wordt gedraaid. Met een speciale draadeind verwijder set kan je het tapeind eruit draaien.
- SuzuhaTR1
- 100km gereden
- Berichten: 220
- Lid geworden op: 27 mei 2015, 08:49
Re: Draadeind verwijderen uit motorblok
Totdat zo'n linkse tap afbreekt...dan ben je nog verder van huis, mij is het nog nooit gelukt met die dingen, en 30 jaar geleden bij gebrek aan lasapparaten en dergelijke..een flink aantal keer grprobeerd
"FS1 & SS50......terug naar af
"
"FS1 & SS50......terug naar af

-
- 100km gereden
- Berichten: 110
- Lid geworden op: 09 feb 2008, 21:01
- Locatie: Opende
Re: Draadeind verwijderen uit motorblok
Ik kan hem er uit frezen, is wel een rot klusje maar kan.
- NIX
- 10000km gereden
- Berichten: 10820
- Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
- Locatie: Milsbeek
Re: Draadeind verwijderen uit motorblok
En ik las ze altijd los. Eerst met wat proppen het stuk wat verlengen en dan een dikke spijker of het restant draadeind er haaks op en proberen er beweging in te krijgen. Door het lassen schrikt er ook veel los. Soms moet je het vaker dan 1x proberen.
Heb ze ook wel uitgeboord en dan een helicoil erin, maar dat uitboren en de laatste resten draad eruit pulken is een behoorlijk gepruts. Ik doe dat alleen als de lastruc echt niet wil.
Heb ze ook wel uitgeboord en dan een helicoil erin, maar dat uitboren en de laatste resten draad eruit pulken is een behoorlijk gepruts. Ik doe dat alleen als de lastruc echt niet wil.
Kijk eerst even in de FAQ.
-
- 2000km gereden
- Berichten: 2158
- Lid geworden op: 17 jun 2006, 21:02
- Locatie: Andel / Ael
Re: Draadeind verwijderen uit motorblok
Een moer er op lassen werk voor mij ook prima.
https://myalbum.com/album/hNgVC9yA10T8" onclick="window.open(this.href);return false;
- NIX
- 10000km gereden
- Berichten: 10820
- Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
- Locatie: Milsbeek
Re: Draadeind verwijderen uit motorblok
Wat vaak ook goed helpt is als er (weer) wat uit steekt daar eerst een tijdje op tikken. Niet doodslaan, maar tikken. En dan pas gaan draaien of wringen.
Kijk eerst even in de FAQ.
-
- 500km gereden
- Berichten: 564
- Lid geworden op: 27 sep 2007, 23:02
- Locatie: Hoogeveen
Re: Draadeind verwijderen uit motorblok
Heb zelf ooit een draadeind uitgeboord met een accu boormachine. Blijkbaar ook goed genoeg in het midden want kon er na draad opzuiveren weer een tapeind in draaien. Rij er nog steeds mee. Is nooit weer losgekomen. Denk wel dat ik geluk heb gehad toen...